X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט העליון קבע בשנת 2008, כי על האם להשיב את הילד לאביו - על-פי פסק דין שניתן בבלגיה ובהתאם לאמנת האג האם טוענת: הילד נעלם ואין לי קשר איתו רובינשטיין: הטענה אינה סבירה; הורה לנקוט בהליכים לפי פקודת בזיון בית המשפט
▪  ▪  ▪
הילד ''נעלם'' [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

ילד חרדי מאופקים "נעלם" בשנת 2008, לאחר שבית המשפט העליון הורה לאמו להחזירו לידי אביו הנוצרי בבלגיה. הפרשה נחשפה (יום ה', 31.3.11) בפסק דין של בית המשפט העליון.
בני הזוג - יהודייה מישראל ונוצרי מבלגיה - התחתנו בשנת 1998, ושנה לאחר מכן נולד בנם. הם התגרשו בשנת 2004, ובית המשפט בבלגיה קבע שנה מאוחר יותר שהילד יתגורר עם אביו בבלגיה. בתחילת 2006 הגיעה האם עם הילד ארצה, ללא הסכמת האב, אשר ביקש להחזירו לידיו על-פי אמנת האג.
לאחר שמונה הליכים בשלוש ערכאות שונות, פסק בית המשפט העליון בשנת 2008, כי יש להשיב את הילד לאביו. זאת, למרות שהוא הורגל באורח-חיים חרדי, בעוד האב הוא אתיאיסט נוצרי. האב הבטיח לאפשר לילד לשמור כשרות ושבת וללמוד בבית ספר חרדי, ובתי המשפט פסקו - לאחר שמיעת מומחים - כי אין חשש לנזק פסיכולוגי חמור שייגרם לילד אם יושב לאביו.
בפסק הדין בעליון הבהירה השופטת אילה פרוקצ'יה, כי אמנת האג יוצאת מתוך הנחה ששאלת טובת הילד נבחנה בידי המדינה שהחליטה מי יהיה ההורה המשמורן, ולכן אין זה מעניינו של בית המשפט במדינה אליה נחטף הילד לעסוק בנושא.
החוק בישראל, שאימץ את אמנת האג, קבע חריגים בודדים בלבד לכלל ההחזרה להורה המשמורן, ובכלל החשש שמא ייגרם לילד נזק פסיכולוגי חמור. כאמור, במקרה זה קבעו בתי המשפט שאמנם אין ספק שהילד יינזק מהניתוק מאמו, אך אין מדובר בנזק המצדיק הימנעות מקיום החלטת בית המשפט בבלגיה והוראות האמנה.
הילד אמור היה לחזור לבלגיה ביוני 2008, אך האם לא מילאה את ההחלטה. בעקבות תלונת האב נפתח נגדה הליך פלילי ביולי 2008, ומשפטה נמצא בשלבי סיכומים. האם טענה, בתצהיר שהגישה, כי "במהלך שנת 2008 נעלם הקטין מביתם, ומאז אין לה כל ידיעה על מקום הימצאו ואין לה כל קשר עימו".

ג'ובראן רומז: האם מסתכנת במאסר

בנובמבר שעבר פנה האב לבית המשפט העליון, בבקשה לכפות על האם את השבת הילד על-פי כללי בזיון בית המשפט. השופט אליקים רובינשטיין קיבל את הבקשה, ופסק שהאם תשלם 700 שקל ליום על כל עיכוב בביצוע פסק הדין. השופט סלים ג'ובראן העיר, כי אם הקנס לא יועיל - קיימות גם דרכים אחרות (קרי: מאסרה של האם עד שתציית לפסק הדין).
רובינשטיין גם מביע ספק ניכר בדבר גירסת ההיעלמות שבפי האם. על-פי גירסה זו, כפי שהעלה עורך-דינה, האם "העידה שבאותו היום מישהו צלצל בדלת והיא הייתה בחדר אחר וכשהיא חזרה לשם הילד לא היה כבר. היא לא יודעת איפה הילד והמשטרה ניסתה לבדוק אם יש לה קשר עם הילד".
על כך אומר רובינשטיין: "לא נמסר לנו דבר על מאמצי האם לאיתור בנה, שכביכול אם 'נעלם' צריכה הייתה להזעיק שמים וארץ למענו ולא לשקוט ולא לנוח; לא שמענו כי עשתה כן. הגיוני בהרבה לחשוב אחרת. במבט כולל, ובהינתן התשתית הראייתית הדלה שטרחה - או לא טרחה - המשיבה לפרוס בפנינו, מסתברת יותר (באופן משמעותי) גירסת המבקש, כי 'היעלמות' הילד אינה מקרית ובלתי תלויה במשיבה, וכי למשיבה דרכים לעמוד בקשר עם בנה - וממילא, להביא לביצוע פסק הדין.
"הדעת נותנת כי היא הולכת בדרכה, חרף סבל הקטין בלא הוריו וסבלה שלה כולל נכונות למעצר (ואולי, כמובן איננו מביעים דעה, למאסר), ובלבד שלא יעבור לבלגיה; כיון שרצונה - אם מאהבה עזה לבנה בדרכה שלה, אם מאיבתה לאביו או בשל שני אלה גם יחד - נחוש שלא לקיים את פסק הדין; וכבר אמרנו, אל לו לבית המשפט להיות שוטה שבעולם".

הרשויות צריכות לאתר את הילד

בשולי פסק הדין מעיר רובינשטיין, כי אין זה סביר שילד "נעלם" (המרכאות במקור) והמדינה אינה מסוגלת לאתר אותו. הוא מזכיר את פרשת יוסל'ה שוחכמר, הילד החרדי שנחטף בידי אמו בשנות ה-60 והתגלה בידי המוסד, ואומר:
"מצב בו הרשויות אינן מצליחות לאתר ילד ש'נעלם' ובית המשפט הורה להחזירו לאביו אינו רק בעייתי במישור העקרוני - סוגיית אי-ביצועו של פסק דין שניתן בבית משפט; הוא גם מחמיר את הפגיעה בילד, שזו בנסיבות עיקר; אכן, נפתח הליך פלילי, אך קיימות גם דרכים נוספות".

תאריך:  31/03/2011   |   עודכן:  31/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ילד חרדי "נעלם" לאחר הוראה להחזירו לאביו הנוצרי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אתאיסט נוצרי - לא סתירה? ל"ת
אלכס222  |  31/03/11 12:45
2
הנה לכם יהודי חובש כיפה
תמצית הבג"ץ  |  31/03/11 12:53
 
- הנה לכם דביל אחוז שנאה
אחד העם  |  31/03/11 16:17
3
התחתנו ב1988 ,שנה לאחר מכן
רוני החכם  |  31/03/11 12:58
 
- 1998
אויבער חכם   |  31/03/11 14:36
 
- יליד 99 לא 89 - הוא בן 12! ל"ת
אחד שיודע  |  31/03/11 14:44
4
באמת כתבתם "אתיאיסט נוצרי"?
הממום  |  31/03/11 13:42
5
לא יגרם נזק פסיכולוגי לילד דתי
בבית נוצרי???  |  31/03/11 14:25
6
רובנשטיין לא חובש כיפה? ל"ת
הוא גם התחרפן?  |  31/03/11 15:02
7
איפה יוסלה
ע.ג.  |  31/03/11 19:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
גידול של 6% לעומת 2009    הגידול בעיכוב הגעת המטענים לבעליהם עלה לחברות התעופה 2.95 מיליארד דולר לעומת 2.5 מיליארד דולר ב-2009
איתמר לוין
בג"ץ מתייחס למקרים בהם נתקל ראש הרשות המקומית במועצה לעומתית ואומר: אם הוא אינו מוכן ללכת לקראת האופוזיציה ולהתחשב ברצונותיה - מוסמך שר הפנים להדיחו
איתמר לוין
דרש עשרות מיליוני שקלים תמורת ארבעה עשורים בהם ניהל את חברת פנינת הכרך עד שנכנסה לפירוק    המפרק דחה את הדרישה, אך אלשיך הורתה לדון מחדש לאור עקרונות שהתוותה
יפעת גדות
אצל תינוקות שישנו באותו חדר עם הורים מעשנים נמצאו רמות ניקוטין גבוהות פי שלושה בהשוואה לאלו שישנו בחדר אחר    עישון פסיבי הוא אחד הגורמים העיקריים למוות של ילדים במדינות מפותחות, הניתנים למניעה
עופר וולפסון
הבנק רשם חזרה לתשואה דו-ספרתית בשיעור של 10.3%    ההפרשה לחובות מסופקים נחתכה בחצי    יחס הלימות ההון עלה ל-14.1%    עלות שכרם המשותפת של היו"ר סרוסי והמנכ"ל קינן: כ-24 מיליון שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il