X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: לשלמה צאייג, בעל מניות מן הציבור בבנק שקרס, אין עילת תביעה אישית נגד משרד קסלמן ביניש משרטטת לראשונה קווים כלליים לקביעת אחריותו של רואה החשבון המבקר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון דחה (ב', 4.4.11) את בקשתו של שלמה צאייג לאשר הגשת בקשה ייצוגית נגד משרד רואי החשבון קסלמן, בעקבות קריסת הבנק למסחר שאת דוחותיו ביקר.
צאייג, שהיה בעל מניות מן הציבור בבנק, ערער על החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב לדחות את בקשתו. השופטת ציפורה ברון קבעה, כי לצאייג אין עילת תביעה אישית נגד קסלמן, וכי לא הוכח שיש לו סיכוי לזכות בתביעתו שכן הוא לא ביסס את טענתו לרשלנות של רואי החשבון שאיפשרה את מעילת הענק של אתי אלון.
הנשיאה דורית ביניש פותחת את פסק דינה בציינה, כי בשל החשש משימוש במכשיר התביעה הייצוגית ככלי לסחטנות, קבע המחוקק שורה של תנאים בהם על התובע הייצוגי לעמוד. השאלה המרכזית במקרה הנדון, היא אומרת, היא האם יש לצאייג עילת תביעה אישית נגד רואי החשבון.
לשיטתו של צאייג, יש לו עילה כזאת משום שרק בעלי המניות מן הציבור לא קיבלו פיצוי על אובדן כספם, משום שחוק החברות מאפשר לתבוע את רואי החשבון המבקרים. אך ביניש קובעת, כי אין ממש בטענות אלו.
הנזק האישי אינו נפרד מהנזק לחברה
העובדה שהבנק קרס, אומרת ביניש, אינה יוצרת לבעלי המניות נזק נפרד מזה שנגרם לחברה עצמה. לאור זאת, על-פי ההלכה המנחה בנושא, אין לצאייג עילת תביעה אישית. "בסיטואציה בה אין ביכולתה של החברה לפרוע את מלוא חובותיה לנושיה, יש להקפיד הקפדה יתרה על כך שזכות התביעה שלה תשתמר בקופתה ולא תתגלגל לידיהם של בעלי המניות", היא מוסיפה.
ביניש מרחיבה את הדיבור בנושא אחריותו של רואה החשבון המבקר, אם כי אינה קובעת הלכה כללית. היא דוחה את טענתו של צאייג, לפיה חובת הזהירות של רואה החשבון מקימה לו עילת תביעה אישית כבעל מניות. וכללית היא אומרת: "לא כל נזק שנגרם לבעל מניות בחברה כתוצאה מהפרת חובותיו של רואה החשבון המבקר יקים לבעל המניות עילת תביעה אישית".
הנזק שנגרם לצאייג, מוסיפה ביניש, הוא נזק שנגרם במידה שווה לכל בעלי המניות בבנק - ולכן אין לו עילת תביעה אישית. זהו נזק משני לנזק שנגרם לחברה, ולכן אין צאייג יכול להגיש את התביעה.
מתי ניתן לתבוע את רואה החשבון
על אחריות רואה החשבון על-פי חוק החברות, אומרת ביניש: "תחום אחריותו של רואה החשבון מכוחו של הסעיף מתפרש על נזקים שנגרמו כתוצאה ממצג מטעה שהופיע בחוות דעתו ביחס לדוחות הכספיים בין כתוצאה מרשלנות ובין בכוונת זדון. כך, למשל, מקום שבו היה על רואה החשבון להסתייג ממידע מסוים שנמסר בדוחות הכספיים, והוא לא עשה כן.
"...עילת תביעה אישית של בעל מניה כלפי רואה החשבון תקום במקום שבו נגרם לבעל המניות נזק כתוצאה ממצג מטעה שנפל בחוות דעתו של רואה החשבון המבקר או בדוחות הכספיים שבוקרו ואושרו על ידו".
ביניש מוסיפה, כי אינה נדרשת כאן לשאלה באלו נסיבות ייקבע שרואה החשבון נהג ברשלנות שתחייב אותו באחריות כלפי בעלי המניות. היא מוסיפה באמרת אגב:
"ייתכן שיש מקום לטענה כי תוכנה והיקפה של חובת הזהירות של רואה החשבון כלפי בעלי מניות החברה אינם חופפים לחובתו כאמור כלפי החברה. בנקודה זו ראוי להזכיר כי על-פי הפסיקה שעסקה בנושא, לא בכל מקרה שבו חוות דעתו של רואה החשבון המבקר תתברר בדיעבד כשגויה, תוטל עליו אחריות כאמור. שכן, חובתו של רואה החשבון היא לנקוט באמצעי זהירות סבירים בכדי שדוחותיה הכספיים של החברה לא יכילו טעויות וישקפו נכונה את מצבה הפיננסי, אך הוא אינו ערב להגשמת מטרה זו".
מבלי לקבוע מסמרות, מסכמת ביניש, נראה שייתכנו מקרים בהם ניתן יהיה להגיש נגד רואי החשבון הן תביעה אישית והן תביעה נגזרת. למשל: בנסיבות בהן דיווח כוזב בדוחות הכספיים סייע לקיפוח בעלי המניות, או "מצבים מיוחדים בהם יוכיח תובע בעל מניות קיומו של קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לו לבין מצג מטעה שנפל בחוות דעתו של רואה החשבון".

תאריך:  04/04/2011   |   עודכן:  04/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון דחה בקשה לייצוגית נגד רואה החשבון בבנק למסחר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הנוסעת נפצעה בידה בעת פינוי חירום ממטוס ישראייר בברלין, לאחר שעלה עשן בתא הנוסעים    בית המשפט: ישראייר לא הוכיחה שעשתה כל שביכולתה כדי למנוע את הפציעה
עופר וולפסון
לקראת החג צפויים הישראלים לרכוש כ-9 מיליון בקבוקי יין, מתוך כ-32 מיליון בקבוקים הנמכרים בישראל בשנה    שוק היין בישראל מוערך בכ-1.25 מיליארד שקל
איתמר לוין
בית המשפט החמיר בעונשו של בעלי חברת ניקיון, שנקלע לחובות לשוק האפור, והוציא 19 חשבוניות פיקטיביות באמצעותן ניכה שלא כדין מס תשומות ב-536,000 שקל
איתמר לוין
המדינה הייתה מוכנה להסתפק בשישה חודשי עבודות שירות אם הנאשם היה מחזיר 300,000 שקל, אך הוא לא הצליח לעמוד בתנאי זה - ונשלח למאסר ממושך
איתמר לוין
ההיסטוריון אריה יצחקי טוען להפרת זכויות יוצרים, לאחר שידיעות ספרים פרסמה את הספר "שלדים בארון" - שם זהה לספרו שלו שפורסם לפני שנתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il