X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביניש: הפגיעה בתושבים הפלשתינים היא מידתית ונועדה לענות על צורכי ביטחון חיוניים הורתה להכניס מספר שינויים נקודתיים בנהלים למתן היתרים לכניסה לשטח ולתנועה בו
▪  ▪  ▪
דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון [צילום: פלאש 90]

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, סומכת את ידיה על המדיניות הננקטת במרחב התפר שבין ישראל לבין יהודה ושומרון. בפסק דין ארוך שכתבה ביניש, דחה (ג', 5.4.11) בג"ץ עתירות שהגישו ארגוני זכויות אדם נגד הפעולות במרחב זה, בכפוף לכמה הערות נקודתיות.
מרחב התפר כולל 120,000 דונם המצויים בין גדר ההפרדה לבין הקו הירוק, ומתגוררים בו 7,000 פלשתינים. על הפעילות באזור זה מוטלות מגבלות שונות, כולל דרישות לאישורים מיוחדים לתנועה מן המרחב ואליו. לטענת העותרים מדובר הן בסיפוח שטחים בלתי חוקי והן בפגיעה בלתי מידתית בזכויות היסוד שלהם.
ביניש פותחת בהזכירה, כי בג"ץ כבר אישר מספר פעמים את עצם הקמת הגדר, אם כי הפעיל ביקורת שיפוטית נקודתית על כך. היא שבה ודוחה את הטענה כאילו הקמת הגדר נובעת ממניעים פוליטיים וקובעת, כי מדובר בשיקולי ביטחון לגיטימיים. מרחב התפר, מוסיפה ביניש, הוא חלק מהגדר וכך יש להתייחס אליו.
"קשר רציונלי לתכלית הביטחונית המוצהרת"
לדברי ביניש, אין ספק שתושבי מרחב התפר סובלים מהגבלות קשות על עיסוקם ותנועתם, אך מדובר בזכויות יחסיות שיש לאזן מול שיקולים של ביטחון לאומי, סדר ציבורי וזכויותיהם של אחרים. "עצם ההחלטה על סגירת השטח והותרת מעבר אליו באמצעות שערים מוגדרים, וקביעת משטר היתרים ייחודי המאפשר למשיבים פיקוח פרטני על הנכנסים והיוצאים למרחב והחלת משטר מעברים ליישום כל אילו, יש בה משום קשר רציונלי מובהק לתכלית הביטחונית המוצהרת", היא אומרת.
פסק הדין סוקר באריכות את ההסדרים הנוגעים לתושבי מרחב התפר ואת המאמצים שעושה המדינה להקל עליהם בלא לפגוע בצורכי הביטחון. העותרים אומנם טענו שניתן להשיג את התכלית הביטחונית באמצעים שפגיעתם בהם תהיה קשה פחות, אך ביניש שבה וקובעת שמדובר בעמדה מקצועית בה יינתן משקל רב לעמדת צה"ל.
היא מנתחת את ההסדרים שנקבעו לתושבים השונים ומסיקה, כי הם עומדים במבחן המידתיות.
בג"ץ הורה למדינה להכניס שינויים נקודתיים בהסדר הנוגע לבעלי תעודת תושב קבוע ובהסדר הנוגע לתושבים המבקשים לעבור להתגורר במרחב התפר. כן הורה למינהל האזרחי לנהוג בגמישות בהענקת היתרים זמניים למי שמבקשים לבקר את תושבי מרחב התפר, ולקבוע לוחות זמנים סבירים לטיפול בבקשות השונות.
ביניש מוסיפה: "על פניו מודעים המשיבים לקשיים שיוצר משטר ההיתרים והם פועלים בדרכים שונות לצמצום הפגיעה הנגרמת מהחלתו, תוך שיפור מנגנוני הטיפול בבקשות השונות ובשמירה על אורח חיים שוטף בין שטחי האזור לשטח מרחב התפר. מן העבר השני, לא מצאנו כי עלה בידי העותרים להצביע על פגמים מהותיים בהליכי הטיפול שאימצה המדינה במסגרת החלתו של משטר ההיתרים".
"גם המדינה מודעת לקשייהם של התושבים"
לסיכום אומרת ביניש: "העותרים בעתירות שלפנינו הציגו תמונה קשה של מציאות החיים המורכבת עימה מתמודדים תושבים אלה מאז הוחל משטר ההיתרים. לא חלקנו על קיומם של קשיים אלה, ונראה כי אף המדינה מודעת להם היטב.
"עם זאת, גם הפעם, לא יכולנו להתעלם מן התכלית הביטחונית החיונית העומדת בבסיס ההחלטה על סגירת מרחב התפר, ולפיכך בחנו בכלים המשפטיים העומדים לרשותנו האם המפקד הצבאי עשה כל שביכולתו על-מנת להביא לצמצום הפגיעה הנגרמת לתושבים תחת משטר ההיתרים.
"בנסיבות העניין, ובהינתן התשתית העובדתית שהונחה בפנינו, באנו לכלל מסקנה כי בכפוף למספר שינויים שפורטו בהרחבה לעיל, ההחלטה על סגירת מרחב התפר והחלת משטר ההיתרים במרחב עומדת במבחני החוקיות, ומכאן כי לא קמה עילה מצידנו להתערב בה".

תאריך:  05/04/2011   |   עודכן:  06/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אישר את המדיניות במרחב התפר בגבול יו"ש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שמחתי לקרא זאת. ל"ת
גילה פ.  |  5/04/11 18:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זיו אברג'יל
בעלי בית"ר לא אהב את התנהלות הרוכש, שאמר: "רוצה שאשלם על הבלאגן שלו"
איתמר לוין
התנועה לאיכות השלטון טוענת שנתניהו מצוי בניגוד עניינים בבחירת הנציב    המשרה אינה מאוישת מאז נובמבר שעבר    אין הליך שקוף ומסודר לבחינת המועמדים
מירב ארד
במסגרת תפקידו יתווה ד"ר מיכאל חנני את התוכנית האקדמית במסגרת המאושרת על-ידי המל"ג, ויעמוד בקשר עם מנהלים בתחומי מערכות המידע בעולם העסקי
עופר וולפסון
הבנק המדורג במקום הטוב ביותר על-ידי מחלקת הפיקוח: לאומי, עם ציון "טוב"    התאגידים הבנקאיים שילמו ללקוחותיהם בעקבות התערבות הפיקוח כ-6.2 מיליון שקל ב-2010
איתמר לוין
מבקשת לדחות את עתירתן של משפחות הצוערים שנספו: הוגשה בשיהוי, הסמכות הבלעדית נתונה למפכ"ל, וגם אם יסתבר שהקצינים טעו בהחלטתם להורות לאוטובוס לחזור - הם גילו אומץ לב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il