X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע: יש למסור לחולה מידע לא רק על דרך הטיפול המועדפת על רוב הקהילה הרפואית, אלא גם על אפשרויות שבמיעוט - כל עוד מדובר במידע הדרוש לאדם סביר כדי לקבל החלטה מושכלת
▪  ▪  ▪
להציג בפני החולה את כל האפשרויות הרפואיות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

בית המשפט העליון קובע (ד', 6.4.11), כי על רופא למסור לחולה מידע לא רק בדבר אפשרויות הטיפול המקובלות, אלא גם על אלו שרק מיעוט של הקהילה הרפואית תומך בהן. לדעת העליון, חובת הגילוי המורחבת חלה לא רק במקרים בהם הדעות בין הרופאים חלוקות בשווה.
הדברים כלולים בפסק דין בו נדחה ערעורם של אם ובנה על דחיית תביעת הפיצויים שהגישו בעקבות לידת הבן. מדובר באחד משני תאומים, שנולדו בשנת 1999 בלידה רגילה, כאשר התובע סובל מפיגור שכלי. התובעים טענו, כי על הרופאים היה ליידע את האם בדבר האפשרות לערוך ניתוח קיסרי, שהיה מצמצם ואולי אף מונע את הנזק שנגרם לבן.
הנתבעים היו שירותי בריאות כללית, בית החולים משגב לדך בירושלים והרופאים שטיפלו באם במהלך ההריון והלידה. הנתבעים טענו, כי מאחר שהפרקטיקה המקובלת בהריונות דומים לאלו שבנדון, לא הייתה עליהם חובה ליידע את האם בכך שיש רופאים הסבורים שיש להעדיף ניתוח קיסרי.
השופט ניל הנדל דחה גישה זו: "להתרשלות פנים שונים ורבים. כך, למשל, יש שהפרת חובת הזהירות תמצא ביטויה בביצוע רשלני של הליך רפואי מקובל; יש שעצם הבחירה בהליך הרפואי הספציפי תהא בגדר רשלנות; ויש גם שהבחירה בהליך וביצועו היו סבירים, אך לא נמסר למטופל מלוא המידע הדרוש לו לצורך קבלת ההחלטה בין דרכי טיפול שונות".
הנדל מסכים עם השופט המחוזי יהונתן עדיאל, שדן בתיק וקבע: "גם אם הטיפול הניתן הוא טיפול רפואי ראוי, משקיימות דרכי טיפול חלופיות, זכותו של החולה לפי סעיף 13 לחוק זכויות החולה, שלא יינתן לו טיפול רפואי שלא מדעת, מזכות אותו לקבל הסבר על דרכי הטיפול החלופיות האפשריות, כדי שיוכל להחליט בעצמו על דרך הטיפול הרצויה לו".
פער הידע רק מעצב את השיח
הנדל מוסיף: "תפקידו של הרופא לטפל בגוף המטופל אינו מקנה לו את זכות הבחירה בטיפול. ההיפך הוא הנכון. האוטונומיה של האדם על גופו מעבירה אליו את האחריות לכוח ההכרעה. אף אין בפער הידע בין המומחה לבין ההדיוט לשלול את זהות האחרון כבוחר, אלא לכל היותר לעצב את השיח ביניהם. בל נשכח, לבחירה בחלופה טיפולית אחת על פני אחרת השלכות לא רק על אורך חיי המטופל, אלא גם על אורח חייו.
"...עולם הרפואה הדינאמי, על חידושיו ופיתוחיו, יוצר כל העת פרוצדורות וטיפולים המעשירים ומרחיבים את מנעד האפשרויות העומדות בפני מטופל. מטבע הדברים, כרוכים הליכים אלה גם בסיכויים ובסיכונים ויש לשתף את המטופל בכל האינפורמציה שאדם סביר היה נדרש לה כדי לגבש החלטה אם להסכים לטיפול המוצע.
"...גם אם רופא משוכנע - על סמך ידע וניסיון - כי אופציה טיפולית מסוימת עדיפה על פני רעותה ועמדתו זו מצויה בלב הקונצנזוס הרפואי, אין האמור מהווה סיבה שלא ליידע את החולה. את היתרונות בטיפול מסוים - עליו להסביר, אך את קיומו של טיפול מקובל אחר - אל לו להחסיר. חלופות טיפוליות מוכרות יש להציג בפני המטופל, גם אם רק חלק מהקהילייה הרפואית מאמצת אותן".
למרות קביעה עקרונית זו, נדחה כאמור הערעור משום שלא הוכח קשר סיבתי בין העדר הגילוי לבין הנזקים שנגרמו ליילוד. הנדל אישר את קביעת המחוזי, לפיה הנתבעים יפצו את התובעים ב-40,000 שקל על הפגיעה באוטונומיה בשל היידוע החלקי.

תאריך:  07/04/2011   |   עודכן:  07/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון מרחיב את חובת הגילוי של רופא לחולה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, אמר לאמריקנים בשיחות סגורות כי אם יוצע מחיר גבוה למתנחלים תמורת עזיבת בתיהם יהיו כאלה שיסכימו לקבלו    הבהיר כי הוא מסתייג לחלוטין מפעולות 'תג מחיר'    "מדובר במעשים איומים מבחינה מוסרית"
איתמר לוין
נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר קורא לפוליטיקאים להכריז בצורה ברורה האם מפעל החוקה מת    סבור שיש לשפר את תחום דיני המשפחה    עוקץ את התיקון להלכת אפרופים: זו יצירה ישראלית מקורית
עידן יוסף
החל בשנת הלימודים הבאה תכלול מערכת השעות בבתי הספר הממלכתיים מקצוע חדש    בתוכנית: חגים, אהבת הארץ, נופי הארץ והחגים הלאומיים בעת החדשה
איציק וולף
המגזין האמריקני טיים מדווח כי משדר שהוצמד למשלוח הנשק שהועבר מאירן דרך סודן איפשר את הפצצת הרכב של מבריחי הנשק על-ידי כלי טיס סמוך לנמל התעופה בפורט סודן    כך בוצעה תקיפה 'כירורגית' שפגעה רק במבריחי הנשק
איציק וולף
שליט לוב שיגר מכתב אישי בן שלושה עמודים לנשיא ארצות הברית ברק אובמה    במכתב, שבו כונה אובמה הוד מעלתו, טען קדאפי כי המתקפה על לוב היא "מלחמה לא צודקת"    "יש לך מספיק אומץ להכריז על מעשה כשגוי ולא נכון. אני בטוח שאתה יכול לשאת את האחריות לכך על כתפיך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il