X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פוסק לראשונה מה ייעשה כאשר נכסים משועבדים ליותר מאשר נושה אחד: האינטרסים של הנושים יגברו על זה של החייב ויקבעו אלו נכסים ימומשו ובאיזה סדר
▪  ▪  ▪
השופט יצחק עמית [צילום: בוצ´צ´ו]

כאשר נכסים משועבדים ליותר מאשר נושה אחד, על הנושים להתחשב זה בזה בעת מימוש הבטוחה. במקרה כזה, גוברים האינטרסים של הנושים על אלו של החייב, ואין עליהם חובה להתחשב ברצונו בנוגע לסדר מימוש הבטחונות. כך קובע (יום ה', 7.4.11) בית המשפט העליון, בפסק דין ראשון הדן בסוגייה זו.
המקרה הנדון עסק בחברת אלף ג'ני, שבבעלותה היו שתי דירות בחיפה. הדירות שועבדו לבנק מזרחי-טפחות, אך בעל השליטה בחברה נטל הלוואה נוספת מבנק דיסקונט ושיעבד לטובתו את אחת הדירות בלא ידיעתה של החברה. הן החברה והן בעליה לא עמדו בפרעון חובותיהם, ושני הבנקים פתחו תיקים בהוצאה לפועל.
כונס הנכסים מימש את שתי הדירות יחדיו, תמורת 780,000 שקל, כאשר הדירה ששועבדה רק למזרחי נמכרה ב-250,000 שקל, וזו ששועבדה לשני הבנקים - ב-530,000 שקל. אחרי פרעון החוב למזרחי והוצאות הכינוס, נותר עודף של 200,000 שקל. הן החברה והן דיסקונט טענו שהכסף מגיע להם.
השופט יצחק עמית פותח בקובעו, כי ככלל, זכות הבחירה לגבי סדר מימוש השעבודים במצב של ריבוי בטוחות נתונה לנושה שהוא בעל המשכון, אלא אם הנושה "אדיש" לשאלה איזה מהנכסים לממש, בעוד שמבחינת החייב יש לכך חשיבות. לכן, אלמלא השעבוד לטובת דיסקונט, יכולה הייתה אלף ג'ני לדרוש לממש תחילה את הדירה ששועבדה גם לטובת דיסקונט.
ואולם, בנקודה זאת מתעוררת השאלה, האם קיומו של נושה נוסף, שגם לו אינטרס בנכסים המשועבדים, מחייב את הנושה הראשון להתחשב בעת מימוש הנכסים באינטרס של הנושה הנוסף, ובניגוד לרצונו של החייב-הממשכן.
בהעדר התייחסות לכך בפסיקה בארץ, העתיק עמית את הדוקטרינה המכונה Marshalling Securities (הוא מציע לתרגם זאת כ"תעדוף בטוחות"). על-פי תפישה זו, כאשר לנושה מובטח א' יש שעבוד על שני נכסים של החייב (נכס 1 ונכס 2), ואילו לנושה מובטח ב' יש שעבוד "חלש" יותר על נכס 1 בלבד, רשאי נושה ב', בתנאים מסוימים, לכפות על נושה א' להיפרע מנכס 2 ולהותיר לו את האפשרות להיפרע מנכס 1, או להיפרע הוא עצמו מנכס 2.
במקרה הנדון, אומר עמית, החלת דוקטרינה זאת הייתה מוציאה את בנק דיסקונט וידו על העליונה. ואולם, מאחר שהבנק לא טען זאת בעצמו, אין אפשרות להחיל אותה בעניינו. לפיכך, קבע עמית, אלף ג'ני היא שתקבל את כל היתרה ממימוש הדירות.

תאריך:  07/04/2011   |   עודכן:  07/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק עמית / Issac Amit
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: על נושים להתחשב זה בזה במימוש בטחונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
התרופה אושרה לטיפול בחולים עם סרטן בלוטת תריס מדולארי מתקדם שאינו נתיח ומהווה 3%-5% ממקרי סרטן בלוטת התריס
עידן יוסף
כ-60 נפגעים בתאונה צידית בין שתי רכבות בין בית יהושע לנתניה    תנועת הרכבות באזור נפסקה, ורכבות מגיעות עד חיפה    אוטובוסים מפנים את הנוסעים
יפעת גדות
מחקר מעקב, שנערך לאורך 17 שנים בקרב מעל 37,000 גברים בריאים, גילה כי סוכרת מסוג 2 קשורה בשינוי מסת הגוף מגיל ההתבגרות ועד הבגרות המוקדמת
איתמר לוין
קובע: יש למסור לחולה מידע לא רק על דרך הטיפול המועדפת על רוב הקהילה הרפואית, אלא גם על אפשרויות שבמיעוט - כל עוד מדובר במידע הדרוש לאדם סביר כדי לקבל החלטה מושכלת
איציק וולף
יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, אמר לאמריקנים בשיחות סגורות כי אם יוצע מחיר גבוה למתנחלים תמורת עזיבת בתיהם יהיו כאלה שיסכימו לקבלו    הבהיר כי הוא מסתייג לחלוטין מפעולות 'תג מחיר'    "מדובר במעשים איומים מבחינה מוסרית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il