ואקום בצמרת: התפרקות בשדרה הניהולית של הרכבת
|
עידן יוסף
|
גל של התפטרויות בכירים בהנהלת חברת רכבת ישראל * במתפטרים בשנה האחרונה: מנכ"ל, ארבעה סמנכ"לים ושישה מנהלי אגפים וממונים * המשמעות: פגיעה קשה מאוד בהתנהלות תקינה של החברה, תכנון לקוי ועיכוב פרויקטים * מי מנהל את רכבת ישראל?
|
לרשימה המלאה
|
|
|
לסגור את רכבת ישראל
|
ראובן לייב
|
התקלות החוזרות ונשנות שלה הן עדות חותכת לאוזלת ידה המוחלטת. למרות הדוח החמור של מבקר המדינה משנת 2006, היא עדיין לא הצליחה עד היום ליישם את ממצאיו, המצביעים על שורה ארוכה של מחדלי בטיחות
|
לרשימה המלאה
|
|
|
רכבת ישראל ונורמות שלטון רקובות
|
שולמית קיסרי
|
אצלנו הרכבת לא מתפתחת, הקרונות הישנים מוחלפים בישנים, התקלות הטכניות, השריפות והתאונות הולכות ומתרבות * ועדות חקירה מתמנות ואף אחד בשלטון לא מתעניין בתוצאות החקירה * אין שיפור, אין תוכנית * לפי חוק מרפי וכל חוקי ההסתברות שקיימים, התאונה הבאה רבת ההרוגים בדרך
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
תנועת אומ"ץ פנתה ל מבקר המדינה בבקשה לחקור חשדות חמורים של אי-סדרים, ופעולות בניגוד לסדרי מינהל תקינים ב רכבת ישראל, ובמקרה זה להקדים בדיקה וחקירה לאסון. פנייתה של אומ"ץ באה בהמשך לתאונות האחרונות שאירעו,הפרסומים והמידע בדבר חשדות בהקשר למכרזים האחרונים, המעידים לדעתה על כשל מערכתי מתמשך,בכל הרמות והמישורים כולל משרד התחבורה, הדורש חקירה ובדיקה יסודיים, ושידוד מערכות כולל. הפנייה כוללת התייחסות למכרזי הקטרים והקרונות, לתקינה ובטיחות, לחקירת התאונות, לטיפול בבטיחות, ולכשלי משרד התחבורה ומינהל היבשה. במכתב ששלח נתן להב, הממונה על הפרויקטים באומ"ץ, הוא מצביע על נקודות שלדעתו על המבקר להתמקד בבדיקתו: - מכרזי הרכבות בנושא קרונות וקטרים - חוסר סבירות ותקינות לכאורה בהליך קבלתם, והספק הרב לגבי כשירותן. לדעת אומ"ץ, המכרזים התאפשרו בשל שיהוי בלתי סביר, והימנעות מעשייה הן של היועץ המשפטי לממשלה, הן של פרקליט המדינה והן באשר למשטרת ישראל, שנמנעו מלחקור תופעות או לא לטפל בהן במישור מינהלי.
- תקינה ובטיחות - התנהלות מנכ"ל הרכבת וועדת המכרזים במכרז האחרון מצביעים על פגם מערכתי יסודי ברמה הלאומית, באשר לדרישות התקן והבטיחות, המאפשר לגורמים השונים לתפור ולכופף דרישות תקן בכפוף לגחמות אישיות ולצרכים שונים, דבר שאינו עולה בקנה אחד, עם סדרי מינהל תקינים במדינת חוק. הבחישה והלישה בהתאמות דרישות התקן לנוחות היצרן, יש בה לכאורה, משום אובדן שליטה וכשל מערכתי כולל, הן של משרד התחבורה, הן של משרד המשפטים והן של ראש הממשלה, ובודאי של דירקטוריון רכבת ישראל והנהלתה.
- טיפול בבעיות בטיחות וחקירת תאונות - פגמים מבניים אינהרנטיים המובילים לתהום. נהגי קטר שגרמו לתאונות, או ביצעו עבירה של כמעט תאונה, נמצאו לכאורה בהשפעת אלכוהול או סמים. פיטוריהם נמנעו בשל לחצים שהפעיל הוועד.
- מעורבותו של הוועד במינויים, גורמת לכאורה, לבחירת מועמדים נטולי כישורים מספיקים לתפקידי מפתח, ומסרס את יכולת ההנהלה לבצע צעדי התייעלות באופן הגורם לסיכון חיים. יש להכפיף את נושא הבטיחות לרשות חיצונית כמו משרד התחבורה, כך שהפיקוח יהיה מנוטרל משליטה על-ידי ועד העובדים, ויהיה מקצועי אובייקטיבי. על משרד התחבורה לעסוק בטיפול ובהסמכה של נהגי קטרים ועל המשטרה לעסוק באכיפה.
- כשל משרד התחבורה ומינהל היבשה - מחדלים מתמשכים מצד המשרד הממונה, משרד התחבורה, שלא התאים עצמו לשינויים הנדרשים לאורך השנים, ונגרר אחרי האירועים במקום לתכננם ולהובילם. לדעת אומ"ץ היעדר חזון תחבורתי רב-שנתי והיעדר תוכנית התומכת ביישומו של החזון, דוגמת זו שהוכנה בארצות הברית באמצע שנות ה-2000, הצופה עשרות שנים קדימה, הינה ביסוד ניהול חובבני של צרכים לאומיים, העובד בשיטת הזבנג וגמרנו, טלאי אחר טלאי, תוך גרימת נזק, בזבוז משאבים, ופגיעה מתוך קלות ראש וחוסר אחריות בחיי אדם.
|