X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
במאמר תוכחה חסר-תקדים שכתב זוכה פרס נובל בכלכלה במגזין "ואניטי פייר", הוא מראה כי ההבדל בפערים החברתיים בין מדינות כמו רוסיה ואירן לאלה שבארה"ב אינו כה גדול שטיגליץ טוען כי הדרך משם להתקוממות חברתית, הדומה באופייה לזו המתרחשת בימים אלו במזה"ת - קצרה
▪  ▪  ▪
ג'וזף שטיגליץ [צילום: AP]

"המאיון העליון נהנה מהבתים הטובים ביותר, הרופאים הטובים ביותר, החינוך הטוב ביותר וסגנון החיים הטוב ביותר, אבל יש דבר אחד שכסף לא יכול לקנות: את ההבנה שגורלם של האנשים במאיון העליון מחובר לשאלה איך חיים 99 האחוזים האחרים. לאורך ההיסטוריה, זה משהו שהמאיון העליון לומד בסופו של דבר. מאוחר מדי" - בנימה פסימית זו מסכם חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, מאמר תוכחה חסר-תקדים בגליון מאי של המגזין האמריקני "ואניטי פייר".
שטיגליץ מתייחס בדבריו למאיון העליון בארצות הברית, ומסביר כי האמריקנים צופים בימים אלה במחאה נגד משטרים מדכאים במזרח התיכון ובמקומות אחרים, בהם מתרכז עושר עצום בידי מעטים באליטה החברתית. כל זאת כאשר בדמוקרטיה האמריקנית, אחוז אחד מהאנשים גורף כמעט רבע מההכנסה האמריקנית - חוסר שוויון שלדבריו יביא בעתיד אפילו לחרטת העשירים.
"המעמד הבינוני ראה את הכנסתו נופלת"
שטיגליץ מציין כי בעוד האחוזן העליון נהנה מעלייה בהכנסותיו בשיעור של 18 אחוזים בעשור האחרון, אלה המשתייכים למעמד הבינוני בארה"ב סבלו מנפילה בהכנסותיהם. עבור גברים עם השכלה תיכונית בלבד, הירידה הייתה תלולה בהרבה - 12 אחוזים ברבע המאה האחרונה בלבד.
"כל הצמיחה בעשרות השנים האחרונות - ועוד - הלכה לאלה הנמצאים בראש הפירמידה", כותב שטיגליץ. לדבריו, במונחים של שוויון, אמריקה מפגרת אחרי כל מדינה באירופה הקלאסית. "בין הקרובות אלינו בחוסר השוויון נמצאות רוסיה, על האוליגרכים שלה, ואירן", כותב שטיגליץ. "בעוד מרכזים ותיקים רבים של חוסר שוויון באמריקה הלטינית, כמו ברזיל, חתרו בשנים האחרונות, די בהצלחה, לשפר את מצבם של העניים ולצמצם את הפערים בהכנסה, אמריקה איפשרה לאי-השוויון לגדול".
"העשירים עומדים בדרכן של רפורמות שיביאו לרווחת הציבור הרחב"
ההשוואה לתהליכים החברתיים המתרחשים בימים אלה בעולם ול"אביב הערבי" הנמצא בעיצומו בימים אלה, היא בלתי נמנעת: "בשבועות האחרונים צפינו במיליוני אנשים היוצאים לרחובות כדי להביע מחאה פוליטית, כלכלית וחברתית, נגד התנאים בחברות המדכאות אותן הם מאכלסים. הממשלות כבר הופלו במצרים ובתוניסיה. מחאות פרצו גם בלוב, בתימן ובבחריין. המשפחות השליטות במקומות אחרים באזור מסתכלות בעצבנות על המצב מהפנטהאוזים הממוזגים שלהן. האם הן יהיו הבאות בתור? הן דואגות בצדק".
שטיגליץ מזכיר כי מדובר בחברות בהן שבר זעיר של האוכלוסיה, פחות מאחוז, שולט על החלק הארי של העושר; שבו העושר הוא הקובע העיקרי של הכוח; שבו השחיתות - בעניין זה או אחר - מושרשת כדרך חיים, והיכן שהעשירים לעתים קרובות עומדים באופן פעיל בדרכן של רפורמות שישפרו את החיים של הציבור הרחב".
בהסתכלו על הלהט הציבורי השוטף את הרחובות במזרח התיכון, עולה במוחו של שטיגליץ שאלה מרכזית אחת: מתי יגיע הלהט הזה גם לאמריקה, אשר לטענתו הפכה דומה מאוד לאחד מאתרי המצוקה המרוחקים האלה.

פורסם במקור: אתר "ואניטי פייר"
תאריך:  26/04/2011   |   עודכן:  26/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'וזף שטיגליץ: "מהפכה חברתית באמריקה - שאלה של זמן"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
השקעות של 40 מיליארד שקל הניבו בחודש מרס תשואה שלילית של 0.27%    צריך גם להפחית הצמדה    המבוטחים חייבים לשלם דמי ניהול    הפניקס השיגה לכאורה תשואה חיובית, אך היא נעלמת לאחר ניכוי הצמדה ודמי הניהול
יפעת גדות
חוקרים שבדקו תאים מחולי סרטן המעי הגס, גילו כי סוג של תרופות פעל כנגד גידולים עם מוטציות בגן ה-MRE11    מדובר באפליקציה רחבה יותר של תרופות, המשמשות כבר לטיפול בסרטן השד והשחלות, וכבר ידועות ברמת הבטיחות שלהן מניסויים רפואיים קודמים
אלעזר לוין
מדיניות חדשה: כמעט כל הדירות - בנות 3 חדרים. "פורמה" של דניה סיבוס תבצע את עבודות הגמר ב-20 מיליון שקל    קיבלה גם עבודה בפרויקט של לני גרופ מול שוק הכרמל
יפעת גדות
הסבירו לרופא שאתם חרדים
יפעת גדות
שנו את סגנון התזונה, ההתנהגות והשינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il