הקשיש שנתפס "דוהר" ברכבו בנתיבי איילון בניגוד לכיוון התנועה הזכיר תמונת מצב עגומה: בעשור החולף נהרגו בכבישי ישראל 807 קשישים - כמעט פי שניים מחלקם באוכלוסיה. הנתונים עולים (יום ג', 26.4.11) מסקירה של עמותת "אור ירוק", הבוחנת את היפגעות הקשישים בעשור האחרון.
בשנת 2009 נהרגו 61 קשישים מגיל 65 ומעלה בתאונות דרכים, המהווים כ-19% מכלל ההרוגים וקרוב לכפול מחלקם באוכלוסיה, העומד על כ-10%. ב"אור ירוק" אומרים כי תמונת המצב הקשה הזו נמשכת לאורך עשר השנים האחרונות, ללא שינוי משמעותי, ומצריכה פעילות ייעודית וממוקדת להקטנת ההיפגעות בקרב אוכלוסיית הקשישים.
עוד עולה מהסקירה כי בעיית ההיפגעות קשה במיוחד בקרב הולכי הרגל הקשישים: בעשור האחרון נהרגו 515 הולכי רגל קשישים, המהווים 35% מכלל הולכי הרגל ההרוגים, כלומר מספר הולכי הרגל הקשישים הנהרגים בתאונות דרכים גבוה פי 3.5 מחלקם באוכלוסיה.
בדיקה של מספר הנהגים הקשישים שנהרגו בתאונות דרכים מראה כי שיעור זה דומה לחלקם באוכלוסיה, אולם מדובר במצב של קטלניות יתר - מאחר שרבים מהקשישים אינם נוהגים ואלו שנוהגים לא מבצעים זאת הרבה, הרי שמספר התאונות בהן כל נהג מעורב הינו גבוה יחסית.
מצב חמור מבמרבית העולם המערבי בחינה השוואתית של היפגעות הקשישים בישראל לעומת העולם מעלה כי שיעור הקשישים הנהרגים בתאונות דרכים בישראל גבוה מאשר בניו-זילנד, ארה"ב ואוסטרליה. יחד עם זאת מצבנו טוב משל חלק ממדינות אירופה כמו אנגליה, צרפת והולנד, אולם יש לזכור כי שיעור הקשישים בכלל האוכלוסיה בישראל נמוך מזה שבאירופה, העומד על 16%.
על-פי נתוני משטרת ישראל שיעור הנהגים הקשישים המעורבים בתאונות קטלניות , שעברו עבירה בזמן התאונה, עומד על ממוצע של 69.5% - ב-30% יותר מהממוצע של כלל נהגי ישראל (53.2%). נתונים אלו מצריכים בחינה של ההסברה והאכיפה בקרב הנהגים הקשישים.
במקרים רבים הפגיעה של הקשישים חמורה בהרבה מפגיעה של יתר האוכלוסיה וזאת בגלל ההבדלים הגופניים והבריאותיים, מהסקירה עולה כי מבין הפצועים שנפטרו בבתי החולים , מהווים הקשישים 11.2% מול 4.3% בממוצע בקרב שאר האוכלוסיה - ממוצע הגדול פי 2.6 משאר מקרי הפטירה.
במסגרת הסקירה נבדק גם הטיפול של המדינה בבעיה אשר אינו מספק ויש להרחיבו באופן ניכר, בין היתר עולה כי יש לפעול בנושאי הסברה, תשתיות, פיקוח רפואי בקרב הנהגים הקשישים ועוד. עוד עולה מהדוח כי מתבצעת פעילות בנושא כחלק הפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אך יש לספק לרשות תקציבים וכלי פעולה אפקטיביים אל מול הגורמים השונים המטפלים בנושא.
"אם לא ייעשה דבר - יותר קשישים ייהרגו" שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, מסר בתגובה: "הנתונים החמורים של מעורבות היתר של קשישים בקטל בדרכים מצביעים על בעיה קשה ביותר בתחום הבטיחות. כמו בקבוצות סיכון אחרות - רוכבי דו"ג, נהגי משאיות, ילדים הולכי-רגל, נהגים צעירים - גם כאן יש לפעול באופן מעמיק, נרחב ורב-היקף. למרות שהיקף הבעיה, סיבותיה ודרכים לפתרונה ידועים מזה שנים לגורמי המקצוע, הרי שהמודעות הציבורית אליה נמוכה ביותר ופעילות בקנה מידה רלוונטי אינה נערכת".
אבואב הוסיף כי "יש לזכור כי רמת הקטל בקרב הקשישים, בניגוד למגמה הכללית בשנים האחרונות, לא פחתה. התחזית היא כי אחוז הקשישים בחברה הישראלית יגדל בשנים הבאות. כלומר: אם לא יעשה דבר, ואחוז הפגיעה יישאר, המשמעות היא כי יותר קשישים ייהרגו.