X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בכל שנה מתים כ-12,800 ניצולי שואה בממוצע, כאשר בשנה החולפת מתו כ-13,000 ניצולים עד שנת 2015 מספרם יירד במעל ל-30% ויעמוד על 145 אלף ניצולים במקביל, תגדל כמות הניצולים הנזקקים לסיוע כלשהו, שכיום עומדת על כשליש מהם
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

המספר העדכני של ניצולי השואה החיים בישראל נאמד בכ-208 אלף נפש. כך עולה (יום א', 1.5.11) ממחקר שבוצע עבור הקרן לרווחת ניצולי השואה, העוסק בהיקף אוכלוסיית ניצולי השואה בישראל וצרכיהם. המחקר נערך על ידי מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל בראשות ג'ני ברודסקי. יש לציין, כי רק בשבוע שעבר הוכרו עוד כ-7,000 איש - יוצאי מרוקו, בולגריה והונגריה - כניצולי שואה.
בשנת 2009 עמד מספרם על מעל ל-233 אלף ומדובר בירידה של 26 אלף ניצולים בשנתיים, כפי שצפו ההערכות. בכל יום שעובר מתים כ-35 ניצולי שואה. מדובר בממוצע של כ-12,800 ניצולים המתים כל שנה.
כיום, כ-3% מניצולי השנה הם מתחת לגיל 70, 47% נאמדים בין גילאי 70 ל-80 ו-50% הם בני 80 ומעלה (מדובר בעלייה של כ-5%). לפי אומדני הסקר, בשנים הבאות מספר הניצולים ילך ויקטן ובשנת 2015 ייאמד מספרם בכ-145 אלף נפש ובשנת 2025 בכ-48 אלף נפש בלבד. בסוף שנת 2008 היו כ-7% מהניצולים מתחת לגיל 70 ו-45% בגיל 80 ומעלה; בשנת 2015 כשני שלישים יהיו בני 80 ומעלה. לאור ההזדקנות בקרב כלל אוכלוסיית ניצולי השואה בישראל, החוקרים מעריכים בהתאם כי תחול עלייה נוספת גם בהיקף הצרכים של הניצולים.
מתוך 208 אלף ניצולי שואה - כ-92% מתגוררים בביתם בקהילה ורק כ-8% במוסדות.
עוד ועוד ניצולים זקוקים לסיוע כספי
בשנת 2010 כ-60 אלף ניצולי שואה קיבלו סיוע ישיר מהקרן לרווחת ניצולי השואה. זאת, לעומת 23 אלף ניצולים שקיבלו סיוע מהקרן ב-2005. ישנה עלייה של 160% בהיקף הסיוע הכספי לניצולי שואה נזקקים, אך לדברי הקרן, עדיין לא ניתן מענה מלא לצרכי הניצולים. נתון זה מראה ששליש מניצולי השואה במדינת ישראל נזקקים לסיוע קבוע על-פי קריטריונים סוציו-אקונומיים.
מדיווחי הניצולים שהשתתפו בסקר עולה כי הם סובלים בשכיחות גבוהה ממגוון בעיות בריאות: יתר לחץ דם (57%), מחלות לב (39%), כאבי גב וצוואר כרונים (40%) ודלקת מפרקים (26%).
אחוז הניצולים שזכאים כיום לתוספת גמלת סיעוד ארוך טווח מהקרן הוא כמעט 10% (כ-19,300 ניצולים). על פי התחזיות שערכו החוקרים, אחוז זה צפוי להגיע ל-14% (כ-18,000 ניצולים) לקראת שנת 2015 ולהגיע לכדי רבע (כ-9,500 ניצולים) לקראת שנת 2025.
המחקר בחן בין היתר את מצבם הרגשי והחברתי של הניצולים המקבלים סיוע מהקרן ומצא כי באוכלוסיה זו יש שיעור גבוה של ניצולים החשים בדידות בתדירות גבוהה (כ-40%) ואחוז דומה של ניצולים שמתקשים לצאת מביתם לצרכי סידורים וקניות. רוב הניצולים דיווחו על תדירות נמוכה של יציאה לפעילויות תרבות או בילויים.
הסקר גם עמד על תנאי הדיור של הניצולים ומצבם התזונתי. כ-20% מהניצולים המקבלים סיוע מהקרן סובלים מקור בימות החורף וממחסור בציוד לחימום הדירה וכרבע מרגישים כי יש להם מספיק מזון אבל לא תמיד מהסוגים שהם רוצים. כ-5% דיווחו כי הם סובלים ממחסור במזון. יחד עם זאת, הסקר מצא כי הקשישים המקבלים סיוע מהקרן מרגישים כי נחוצה להם מאוד תמיכה המתבטאת בסיוע כספי (50%), סיעוד באמצעות מטפלת או תוספת שעות מטפלת לצרכי עזרה ברחצה, הלבשה ואכילה (30%).
"הדור הצעיר לא יסלח"
יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה, אלעזר שטרן, מסר בתגובה: "נתוני המחקר מלמדים כי בשנים הקרובות, בשל ההזדקנות, צרכי ניצולי השואה הנזקקים עדיין ילכו ויגדלו. המודעות לצרכי ניצולי השואה אמנם גדלה משמעותית בשנים האחרונות, אך מתפקידנו לוודא שהמודעות תתורגם לאמצעים שיאפשרו מתן סיוע לניצולים הנזקקים. הדור הצעיר לא יסלח לנו אם לא נטפל בדור המבוגר בכבוד הראוי לו".
מנכ"ל הקרן לרווחה לנפגעי השואה, רוני קלינסקי, הוסיף: "הקרן תמשיך לפעול יחד עם ועידת התביעות, משרד האוצר, משרד הרווחה ושאר הגופים הפועלים בארץ לשיפור איכות החיים של הניצולים. נעשה הכול על מנת לתת מענה לצרכים ההולכים וגדלים של ניצולי השואה הנזקקים. ניתן כיום להצביע בסיפוק על הגידול באמצעים שאנו יכולים להעמיד לטובת ניצולי השואה הנזקקים, אך לצערנו עדיין אין בידי הקרן היכולת לתת מענה לכל צרכי הניצולים הנזקקים. אנו במרוץ נגד הזמן שפועל לרעתנו גם הניצולים שאינם מרקע סוציו-אקונומי קשה זקוקים לתמיכה וסיוע אישי ואנו פועלית לסייע להם בהתמודדות עם הבדידות והמצוקות שנובעות מדנים קשות בעברם".

תאריך:  01/05/2011   |   עודכן:  01/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ערב יום השואה: 208 אלף ניצולים חיים בישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המדינה גנבה מהניצולים
בושה למדינה  |  1/05/11 01:50
2
למד ! יום הזכרון לשואה ולגבורה
לעתונאי וולפסון  |  1/05/11 03:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
סקירת אדוה השנתית מראה כי בין שנת 2000 לשנת 2010 גדלה ההכנסה הלאומית ב-33%, אך בעוד שחלקם של העובדים גדל ב-24%, חלקם של המעסיקים גדל ב-44%    אחוז השכירים והעצמאים העשירים ביותר ריכז בידיו כ-13% מההכנסות
איתמר לוין
דחה עתירת תושבים בחדרה נגד הקמת הקמת מתקן למיון ושינוע פסולת באזור התעשיה שבצפון העיר    קבע: זוהי תסמונת "לא בחצר האחורית שלי" - כולם רוצים בסילוק האשפה, אבל לא בשכונתם
איציק וולף
מסמכים שנחשפו באתר ויקיליקס מגלים כי ארגון אל-קאעידה תכנן לחטוף מטוסים אמריקניים ולהתרסק איתם לתוך מתקנים אמריקניים באסיה במקביל לביצוע פיגועי ה-11 בספטמבר בערים וושינגטון וניו-יורק    התכנון שבוטל בסופו של דבר נחשף בחקירת שומר ראשו של בן-לאדן
עידן יוסף
מאות חיילים ערקו מן הצבא שממשיך לדכא את ההמן באכזריות
עידן יוסף
פרסם במוצ"ש הבהרה בעניין הבלו על הדלק    מחיר הדלק עולה ב-3.1%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il