X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשנה לפרקליט המדינה: ככל שיש יותר הכרה בלגיטימציה של העשייה הצבאית, היכולת לעשות את הנחוץ בלי התערבות חיצונית גדולה יותר הצנזורית לשעבר: אם הכל סודי ביותר - דבר אינו סודי
▪  ▪  ▪
אלוף מנדלבליט [צילום: פלאש 90]

הלוחמה המשפטית של החמאס והחיזבאללה נגד ישראל היא אחת החזיתות החשובות מבחינתם, ובחזית זו - דווקא ישראל היא הצד החלש. אך אומר (ד', 11.5.11) הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף אביחי מנדלבליט.
"במאבק הזה, צד אחד מחויב לדיני הלחימה כמי ששייך למשפחת העמים, והשני מפר אותם במכוון ומפיק מזה תועלת", אמר מנדלבליט בכנס ועד מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין. "כאשר החמאס יורה מתוך אזור אזרחי, אז אם צה"ל לא מגיב - טוב מאוד. ואם צה"ל מגיב בירי לאזור המיושב הצפוף ביותר בעולם - גם כן לא איכפת לו. מבחינת החמאס, זה מצב של win-win".
מנדלבליט הסביר, כי דוח גולדסטון היה דוגמה מובהקת לניסיון להכפיף את דיני הלחימה לדיני זכויות האדם. לדבריו, זוהי התפיסה בשמה גורמים שונים מצטרפים לארגוני הטירור בהתקפותיהם על ישראל. ואולם, אמר, העובדה שארה"ב ומדינות אחרות השתכנעו שישראל בוחנת עצמה ברצינות, היא שהביאה את גולדסטון לחזור בו מרוב האשמותיו כלפיה.
המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, יהושע למברגר, הסביר שהזירה המשפטית קריטית גם משום שהיא מגדירה את מרחב התימרון שיש לדרג הצבאי. "ככל שיש יותר הכרה בלגיטימציה של העשייה הצבאית, היכולת לעשות את הנחוץ בלי התערבות חיצונית גדולה יותר", הוסיף.
לדעת למברגר, ההקפדה על ההוראות החוקיות צריכה להיות חלק מהגדרת המשימה הצבאית, והתחקיר המבצעי אחרי הפעולה צריך לעסוק גם בהיבט זה. גם הוא התייחס להשקה בין לחימה לזכויות אדם וקבע, כי אין כל אפשרות להחיל את השני על הראשון.
אורי שוהם, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ומי שהיה הפרקליט הצבאי הראשי, אמר שהמצב ביהודה ושומרון כעת הוא עימות צבאי שאינו מלחמה, ולכן חלים דינים שונים מדיני הלחימה הרגילים. הכלל המרכזי הוא לפעול בצורה מידתית ולהימנע ככל האפשר מפגיעה באזרחים, כאשר מותר לפגוע במי שתוקף גם אם שלא בכוונה נפגעים אזרחים. לדעת שוהם, ישראל עומדת בכלל זה וצה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר.
רחל דולב, שהייתה הצנזורית הצבאית הראשית, התייחסה ליכולת לשמור סודות ביטחוניים בעידן האינטרנט. "הצנזורה, צווי איסור הפרסום והחקיקה הם בחלקם כלים מתקופת האבן", אמרה. היא הזכירה, כי אפילו ארה"ב לא יכלה לעשות דבר נגד ויקיליקס, למרות שהגדירה את מעשיו כמתקפה על הביטחון הלאומי.
לדעת דולב, יש לשנות את צורת החשיבה על-מנת להילחם בהדלפות. "אם הכל סודי ביותר, כולל הפתק שהמפקד שולח למזכירה שלו, אז שום דבר אינו סודי. למערכות כלכליות יש אמצעי סודיות ובקרה רציניים מאוד ואי-אפשר להעתיק מידע סודי, בעוד מידע צבאי מסווג אפשר להעתיק בלי בעיה. לכן, החשיבה צריכה להשתנות", סיכמה.

תאריך:  11/05/2011   |   עודכן:  11/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפצ"ר: ישראל היא הצד החלש בזירה המשפטית
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כל מערכת וכלבלב המחמד שלה
כלבלב מחמד דתי  |  11/05/11 22:42
 
- לכלבלב המחמד הדתי. תתבייש.
עפרה  |  12/05/11 11:36
2
הפרקליט הצבאי הראשי, הוא הבעיה
הבעיה ומקורה  |  11/05/11 23:45
 
- לכותב מס' 2
דתיה בת ישראל  |  12/05/11 11:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן צדף
שמונה-עשרה קצינות יוכשרו לשרת בצוללות הגרעיניות האמריקניות
איתמר לוין
המשנה לראש הממשלה קורא שלא להוציא מידי צה"ל את התחקירים המבצעיים גם כאשר נהרגים אזרחים    "בטענה לפיה האי-יציבות במזה"ת נובעת מהסכסוך הישראלי-פלשתיני יש נימה אנטישמית"
עופר וולפסון
בכינוס של אנשי כלכלה וחברה ערבים-ישראלים בנצרת, אמר יאיר סרוסי כי הפוטנציאל לשיעור הצמיחה באוכלוסיה הערבית-ישראלית גבוה יותר מאשר באוכלוסיות אחרות, וציין כי גם בנק הפועלים נערך לכך
איתמר לוין
ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון צופה שאם אירן תשיג נשק גרעיני - מצרים וסעודיה יילכו בעקבותיה    "אנחנו בשנים הטובות ביותר מבחינה ביטחונית, אבל זה כמו יום בהיר כשכבר רואים עננים כבדים"
עופר וולפסון
בדיון פגרה מיוחד בוועדת הכספים אמר יו"ר הוועדה כי "הסחבת היא פועל יוצא של מדיניות ההפרטה והעמדת אינטרסים כלכליים מעל לאינטרס הציבורי"    חברי הוועדה טענו לרפיון של משרד התשתיות, שלדבריהם מאפשר לכל הגורמים המעורבים להטיח האשמות זה בזה במקום לפתור המצב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il