X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בדיקת המבקר על ניהול פרויקט המערכת לניהול מכולות בנמל, שהייתה אמורה לשדרגו לרמה בינלאומית כבר לפני זמן, העלתה התנהלות עתירת ליקויים תקציב הפרויקט חרג ביותר מ-50%, הלו"ז שונה תכופות והשינויים לא יושמו; אף שדווח לדירקטוריון; החברה המיישמת הוחלפה - ותבעה
▪  ▪  ▪
נמל חיפה [צילום: וורהפטיג ונציאן אריאל]

ביקורת מבקר במדינה על הנעשה בחברת נמל חיפה התמקדה בהקמתה של המערכת לניהול מכולות בנמל, ועל דרך החתחתים להפעלתה. המדובר במערכת מחשוב אסטרטגית המנהלת את כל השרשרת התפעולית של הנמל. לכשתופעל באופן סדיר ותקין היא תעניק לנמל חיפה יתרונות רבים בתפעול המסופים, ובין השאר תקצר את זמני ההמתנה של האוניות ותשפר התפוקות.
הביקורת העלתה שהפיקוח על ניהול הפרויקט בדרג ההנהלה ובדרג הדירקטוריון היה עתיר ליקויים: תקציב הפרויקט חרג ביותר מ-50% מתקציבו המקורי, הלו"ז ליישום הפרויקט שונה תכופות והשינויים לא יושמו; אף שדווח לדירקטוריון כמה פעמים כי נדרשת דחייה בלו"ז. בנוסף, עד אפריל 2009 לא דרש הדירקטוריון את הלו"ז החדש שנקבע.
כאמור, על-אף שבהסכם המקורי מאוגוסט 2003 נקבע כי נמל חיפה יקבל את המערכת בפברואר 2005, במועד סיום הביקורת, כחמש שנים וחצי לאחר המועד המקורי להפעלתה, היא עדיין לא הופעלה. הפרויקט המקורי תוכנן ל-19 חודשים, אך בפועל ארך 84 חודשים - חריגה של כ-340% מהלו"ז, שטרם הסתיימה. לפי נתוני נמל חיפה, עד אוקטובר 2010 הושקעו במערכת כ-46 מיליון ש"ח, לעומת תקציב מקורי של 30 מיליון ש"ח, סכום זה אינו כולל את כל העלויות כמו עלויות הדרכה והוצאות שכר לעובדים ייעודיים למערכת. החריגה מהתקציב המקורי גדולה מ-50%. לנמל חיפה אין תחשיב עלויות מלא ומפורט על כל הוצאות הפרויקט וההפסדים שנגרמו בגלל כישלון הפעלתו.
בישיבת הדירקטוריון מאפריל 2008, שדנה בדוח מבקר הפנים, עלה עניין דחיפות הטמעת המערכת, ואף שהוצגו חלופות לפתרון לא דן בהן הדירקטוריון ודחה החלטתו למועד אחר, אולם החלטה בעניין לא התקבלה; פרט למינוי מנהל פרויקט יותר משנה לאחר שהמבקר הפנימי הגיש את הדוח - לא יושמו המלצותיו; רק בסוף אוקטובר 2008, נדון הפרויקט בהנהלה. ב-17 ישיבות שהתכנסו בין יוני 2008 למרס 2009 לא התקיים דיון ממשי בנוגע לניהול הפרויקט, למעט שני דיונים שבהם נדונו היבטים מסוימים הנוגעים לו.
בפברואר 2009 דיווח ראש אגף מחשוב לוועדת ההיגוי בנמל כי כי המו"מ עם החברה הדרום-קוריאנית TSB, האחראית להטעמת המערכת, הגיע למבוי סתום, וכי היא מגלה קשיחות בלתי מובנת לדרישת נמל חיפה להפחתת תעריפיה, אף שהמטבע הדרום-קוריאני פחת ביחס לדולר האמריקני ב-50% בחצי השנה שקדמה לדיווחו. באפריל 2009 שיווח סמנכ"ל התפעול לדירקטוריון כי עקב המחלוקות כספיות, התקבלה החלטה לפנות לחברה אחרת. בתשובתו של נמל חיפה למשרד המבקר הוא הודיע כי ראה את חובתו כחברה ממשלתית שלא להיענות לדרישות השרירותיות של TSB ולכן היה חייב לפנות לחברה אחרת.
משרד המבקר בדק את הליך הבחינה שהוביל לקבלת ההחלטה בדבר סיום ההתקשרות ופניה לחברה אחרת: "עולה כי השיקול המרכזי שעמד לנגד עיני נציגי חברת נמל חיפה היה המחיר. הדירקטוריון לא חשב דיו על שיקולים נוספים שחשיבותם אינה פחותה, באופן שהליך הבחינה שקיים היה חסר וחלקי".

"ממוצאי שבת האחרון - המערכת פעילה לחלוטין"

מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה: "הסוגיות המפורטות בדוח המבקר נוגעות בחלקן לתקופה שטרם הקמת החברה (בעת שנמל חיפה הופעל ונוהל על-ידי רשות הנמלים) ובחלקן להתנהלותם של מנהלים בנמל אשר אינם משמשים עוד כבעלי תפקיד מזה זמן רב.
"תקופת כהונתם של הדירקטוריון וההנהלה הנוכחיים בנמל חיפה מאופיינת בגישה ובהתנהלות שונים לחלוטין מבעבר, בכלל זה בתפיסת עולם אשר רואה במערכת ניהול מסופי המכולות כמערכת בעלת חשיבות אסטרטגית לקידום הנמל. ולראיה, החל ממוצאי שבת האחרון פועלת בנמל חיפה באופן מלא מערכת ניהול מסופי מכולות (TOS) המתקדמת מסוגה בעולם.
"הנהלת נמל חיפה מכירה בחשיבות הביקורת ותרומתה, ורואה בביקורת, ובפרט זו הנערכת על-ידי משרד מבקר המדינה, כביקורת בונה, וככלי הכרחי לשיפור תהליכים ופרויקטים המתבצעים בחברת נמל חיפה, במידה והלקחים מיושמים, כמו גם כלי לשמירה על מינהל תקין".

תאריך:  17/05/2011   |   עודכן:  17/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה 6 שנים: מערכת ניהול המכולות בנמל חיפה עדיין מתעכבת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מבקר המדינה קובע בדוח השנתי כי משרד הבריאות לא הגדיר לארגון מגן דוד אדום את הקריטריונים שיהיו מוסכמים על חברות הביטוח לכיסוי פינוי מוסק של נפגעים    בשל כך ניתן השירות במשורה תוך גרימת חשש לקיפוח חיי נפגעים בעיקר בדרום הארץ
איציק וולף
דוח מבקר המדינה קובע כי קיים חשש לניגוד עניינים בקבלת תרומות לבתי חולים מחברות עסקיות המייצרות תרופות    קבלת תרומות מחולים מעוררת חשש להתניית טיפול רפואי בתשלום    חברות עסקיות מממנות עובדים בבתי חולים באופן המעורר חשש לשיבוש סדרי העדיפויות של בית החולים בשיפור השירות למטופלים ויצירת אפליה בין המרכז לפריפריה
איתמר לוין
כאשר נתקלת הרשות השנייה בהפרות של התחייבויות הזכיינים, בעיקר בתחום הסוגה העילית, יש לה פתרון פשוט: להגמיש את הקריטריונים    המבקר קובע: כך לא מיישמים רגולציה
איתמר לוין
המבקר קובע: שקלאר אחראי לחלק מהליקויים    מלחמות הפוליטיקאים מונעות מינוי מליאה, ועד מנהל ויו"ר    בכירים ברשות השידור שימשו בתפקידים בפועל במשך שנים ללא מכרזים
איתמר לוין
גורמים פליליים תפסו טרמפ על ההגרלה האלקטרונית "קזינו"    האוצר כמעט שאינו מפקח על הפיס, אשר מצידו מפר בשיטתיות רבים מתנאי ההיתר שקיבל לביצוע ההגרלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il