מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, בראשותו של
יוסי לוי, אחראי למתן שירותי חינוך והשכלה לנוער מנותק. האגף לקידום נוער במינהל אחראי להפעלת תוכנית "השלמת יסוד לימודי השלמה" (היל"ה), במסגרתה ניתנים לבני נוער מנותקים שירותי חינוך, טיפול והשלמת השכלה שנועדו בין השאר לשלבם מחדש במסגרות החינוך הפורמליות ובמסגרות החברתיות הנורמטיביות של בני גילם. התוכנית מטפלת ביותר מ-6,000 בני נוער ותקציבה השנתי הוא 77 מיליון שקל.
מאז שנת 2000 מפעיל המינהל את תוכנית היל"ה באמצעות החברה למתנ"סים, שהיא חברה ממשלתית בניהולו של איתן מזרחי. החל בשנת 2000 התקשר המשרד גם עם חברה א', שתפקידה בין השאר לקיים בקרה על החברה למתנ"סים שמפעילה את תוכנית היל"ה.
במאי 2009 פרסם המשרד מכרז להפעלת תוכנית היל"ה, לו הוגשו ארבע הצעות, כולל של החברה למתנ"סים. ממצאי הביקורת העלו תמונה מדאיגה בדבר קיום קשר משמעותי בין מינהל חברה ונוער לבין החברה למתנ"סים, אשר שותפה בהכנת המכרז, עד כדי טשטוש הגבולות שבין המשרד כמזמין השירות ועורך המכרז לבין החברה שהיה ידוע שתתמודד בו.
החברה התערבה באופן גס בהליכי הכנת המכרז, ועובדי המינהל אפשרו לה לעשות זאת. החברה הייתה במצב של
ניגוד עניינים, שכן בהיותה קבלן מבצע ומציע במכרז, היא עלולה להעלות הצעות שיש בהן כדי לעצב את התוכנית ואת תנאי המכרז על-פי האינטרסים שלה. חלק מהשינויים שנעשו גרמו להגבהת מחסומי הכניסה הניצבים בפני מציעים בכוח במכרז. גם לאחר פרסום המכרז המשיכו עובדי המינהל לקיים דו-שיח עם עובדי החברה על נוסח המכרז. לרשות החברה עמד נתיב ישיר ובלעדי להצגת שאלות והצעות ולקבלת מידע מהמשרד.
החברה, שכאמור זכתה במכרז, הייתה אמורה להפעיל במסגרתו 44,000 שעות של קורסים. בפועל, קובעים חישובי המבקר, היא דיווחה ביתר על 13,400 שעות וכך קיבלה 1.7 מיליון שקל שלא הגיעו לה. יתרה מזאת: התשלום בפועל לחברה היה גבוה מזה שהציעה במכרז ואשר בעטיו זכתה בו.
במסגרת קורסי המיומנויות, מפעילה החברה למתנ"סים קורס לרכישת מיומנויות מחשב, אותו עורכת חברת א'. במקביל, אותה חברה משמשת כקבלן של משרד החינוך לביצוע בקרה על פעילות החברה למתנ"סים בתוכנית היל"ה ועל החשבונות שהיא מגישה למשרד החינוך.
המשמשת מאז שנת 2000 גם קבלן של המשרד לצורך ביצוע בקרה על פעילות החברה למתנ"סים בתוכנית היל"ה. בין היתר נדרשת חברה א' לבדוק את מהימנות החשבונות שמגישה החברה למתנ"סים למשרד לתשלום. המינהל והחברה לא הודיעו לוועדת המכרזים של ניגוד עניינים זה, כאשר התמודדה וזכתה חברה א' שוב במכרז הפיקוח. המשרד פעל בניגוד לעיקרון האיסור על ניגוד עניינים, ואף בניגוד לכלל שהוא עצמו קבע במכרז.
המבקר מסכם: "ממצאי דוח זה העלו ליקויים מהותיים וחמורים על פגיעה בשוויון ההזדמנויות שיש להעניק לכל אחד מהמציעים ועל חשש מפגיעה באמון הציבור. חלק מן הליקויים מעידים על חריגה גסה מכללי המכרזים בכלל ומהוראות המכרז שפרסם המשרד בפרט. בדיקת משרד
מבקר המדינה העלתה שעובדי מינהל חברה ונוער, אשר ניהלו את הפרויקט על מכרזיו באמצעות התקשרות עם קבלנים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה, פעלו בניגוד לדיני המכרזים. גם עובדי החברה למתנ"סים פעלו בניגוד לדיני המכרזים".
המבקר דורש ממנכ"ל משרד החינוך לתקן לא רק את הליקויים הנקודתיים, אלא גם להבטיח שעובדי המשרד יפעלו כמתחייב מדיני המכרזים. הוא גם אומר שיש לבחון האם לקצר את ההתקשרות עם החברה למצנ"סים, האמורה להסתיים בשנה הבאה, בשל הליקויים הקשים בדרך בה נבחרה.
החברה למתנ"סים מסרה בתגובה, כי מעצם היותה ספק זוכה במכרזים של משרד החינוך בפרויקט היל"ה מזה שנים רבות, היא מחויבת לענות לשאלות המשרד. לבקשת המשרד, היא נתנה הדגשים, ניתוח ומסקנות באשר לצורכי התוכנית על בסיס ניסיון ההפעלה בשטח. כל זאת היה לפני שלבי ניסוח, עריכת וקבלת ההחלטה על המכרז החדש להפעלת התוכנית. החברה למתנ"סים לא לקחה חלק באף שלב של ניסוח המכרז ועריכתו. כל שלבי המכרז נוהלו באחריות משרד החינוך ללא כל מעורבות החברה למתנ"סים.
עוד אומרת החברה, כי לאורך כל התקופה עבדה לפי הנחיות משרד החינוך והעבירה דיווחים כנדרש, שאושרו על-ידי משרד החינוך. לדבריה, היא לא קיבלה בשום שלב תשלום יתר.