הסיוע שנותנת המדינה לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות משרד התמ"ת ובאמצעות גופים נוספים מלאה באי-אחידות ובכפילות, והמטרות שלמענן הוקמה קרן הסיוע למפעלים במצוקה לא הושגו. כך עולה (ג', 17.5.11) מדוח
מבקר המדינה.
נמצא שלעומת מדינות מתקדמות אחרות, בישראל אין חוק המגדיר עסק קטן ומסדיר את הנושא, וכי כמעט אין התייחסות בחקיקה שמבדילה עסקים קטנים מגדולים.
הוצאת רישיון עסק בישראל נמשכת בממוצע 219 ימים (לעומת 147 בממוצע ב-
OECD). עלות מנגנון הרישוי למדינה נאמדת בכ-1.5 מיליארד ש"ח בשנה. הביורוקרטיה הכרוכה בקבלת רישיון עסק הביאה לפריחתם של גורמים חיצוניים המספקים שירות הגשת בקשה לקבלת רישיון עסק.
עוד נמצא: במרבית תוכניות הסיוע הממשלתיות לעסקים קטנים לא נקבעו מדדי ביצוע לבדיקת הצלחתן ובנוסף, זמן הטיפול הממוצע בבקשה להלוואה מקרנות הסיוע ארוך: חודשיים וחצי בקרן לעסקים קטנים, וכחודש וחצי בקרן לעסקים בינוניים. הקרנות אינן ממליצות לעסקים שקיבלו הלוואה, אך מתקשים בהחזרה, על הסתייעות בתוכניות הסיוע הממשלתיות.
לדעת המבקר, ראוי שהממשלה תשקול לייחד פתרונות לעסקים במצוקה על-פי אמות מידה שייקבעו במסגרת הקרנות או בתוכניות הסיוע הממשלתיות הקיימות. "הקמה של קרן לעסקים במצוקה חודשים ארוכים לאחר פרוץ משבר כלכלי אין בכוחה לתת מענה בַּזמן לזקוקים לסיוע מיידי", נאמר בדוח.
המבקר קובע כי הטיפול הממוצע בבקשה להלוואה מהקרנות ארוך מדי, אם מחשיבים את העובדה שחלק מן ההלוואות נועדו לסייע לעסקים שנקלעו לקשיי נזילות. "טיפול ממושך בבקשה להלוואה עלול לייתר קבלתה, מאחר שבעל עסק לא יכול להמתין זמן רב לקבלת ההלוואה", קובע המבקר, ומציין כי על האוצר לפעול לקיצור זמן הטיפול בבקשות וכי על הקרנות לקבוע מדדי ביצוע לבדיקת הצלחתן. המדדים יאפשרו לבדוק אם שיעור ההלוואות הניתנות ע"י הקרנות סביר או שיש לשנות את אמות המידה לקבלתן.
עוד קובע המבקר כי על ועדת האשראי של הקרן לעסקים קטנים לפעול על-פי הנוהל שלה ועל-פי החלטת ועדת ההיגוי מאוקטובר 2010 ולהמליץ לעתים על תוכניות סיוע מלכתחילה, בעת נטילת ההלוואה. המבקר גם קובע כי מן הראוי שמשרד האוצר ינחה את הגוף המתאם לאיתור הסיבות לכישלונם העסקי של לווים שנקלעו לקשיים כדי לבחון אם צריך לשנות תנאים לקבלת הלוואה.
בעניין ביקורת מעקב בעסקים באמצעות הגופים המתאמים, מציין המבקר כי אף שבמסמכי המכרז לבחירת גוף מתאם בקרן לעסקים קטנים הוטלה חובה לעשות ביקורת מעקב אצל 30% מהלווים, על האוצר לדאוג שהגוף המתאם יעשה ביקורת אצל שיעור גדול יוצר, או ישנה שיטת התיקים הנבדקים. "השינוי יעזור לזהות מראש לווים המתקשים בהחזר ההלוואות ויסייע לבחון את יעילות הקרן", מציין המבקר, שקובע כי על האוצר לשקול לאפשר ביקורות נוספות בעסק שמתקשה בהחזר תשלומי ההלוואות, שכן אחרת עלולה להתרוקן ביקורת המעקב מתוכנה.
שר התמ"ת הקודם, בנימין בן-אליעזר, ומשרדו הודיעו למבקר כי המלצותיו מקובלות עליהם במלואן, וכי יפעלו ליישמן.