ענף הזכיינות בישראל מעסיק כיום כ-150 אלף עובדים וגילגל בשנת 2010 סכום של כ-15 מיליארד שקלים" - כך עולה מתנונים שהציג (יום ה', 26.5.11) אורי שרף, יו"ר המרכז לקידום זכיינות ומנכ"ל מט"י ירושלים, בכינוס זכיינות בינלאומית שנערך במרכז האקדמי למשפט ועסקים שברמת גן.
בכינוס התגלתה תמונה לפיה למרות שנות המיתון שהמשק הישראלי סבל מהן לפני שנתיים ושלוש, ענף הזכיינות התנהל כאילו אין כלל מיתון וצמח ב-20% בכל שנה, כך שבעשר השנים האחרונות הענף גדל פי שבעה וכיום פועלות בישראל 350 רשתות המעניקות זיכיונות, ומפעילות ביחד 10,800 סניפים.
הכינוס - פרי יוזמה משותפת של המרכז לקידום זכיינות השייך למט"י ירושלים, של המרכז האקדמי למשפט ועסקים שאירח כאמור את הכינוס, ושל לשכת המסחר הבינלאומית - עסק בליבון הבעיות המעשיות שבהן נתקלים זכיינים ובניתוח השיטות שיבטיחו התנהלות עסקית נכונה באמצעות מודל הזכיינות.
תחת הכותרת "כשהתיאוריה והפרקטיקה נפגשות", ניסו המרצים שהסבירו את הקשיים בתחום הזכיינות, בהם מיכאל בנין, מנכ"ל חברת פרנקס, שהיא חברת בת של המרכז לקידום זכיינות, סמנכ"ל רימקס ישראל סופי אוחנה, יו"ר לשכת המסחר הבינלאומית אורן שחור, מנהל החטיבה למשפט מסחרי במרכז האקדמי למשפט ועסקים ועוד ד"ר יעד רותם, לגבש נוסחה שתבטיח הצלחה למודל הזכיינות שתופס תאוצה בישראל.
איפה טעתה סטארבקס מיכאל בנין העלה את השאלה האם הרשתות הזרות הצליחו בישראל או שמא נכשלו. הוא הביא מספר דוגמאות לכישלונות והצלחות וציין בדבריו כי "הצלחה של רשתות זרות בישראל מותנית בכמה גורמים ובהן בחירה מוצלחת של שותף אסטרטגי מקומי, הבנה והכרה של השוק המקומי ובניית אסטרטגיה עסקית המתאימה לשוק וכן הבנה ואורך רוח כי מודל זכיינות של חברה בינלאומית מחייב חשיבה לטווח ארוך, הרבה אויר לנשימה ויכולת לפעול מספר שנים רב עד להצלחה".
בנין הביא לדוגמה את חברת הקפה הבינלאומית סטארבקס שמצליחה מאד בעולם, אולם נכשלה בישראל וציין כי "הבחירה בחברת דלק שעיסוקה איננו בתחום הקפה כשותף אסטרטגי, לא הייתה נכונה ולכן המיזם נכשל. העובדה היא שחברת דלק חוזרת לתחום הקפה לסיבוב שני, אבל הפעם באסטרטגיה אחרת, כשהיא מתכוונת לרכוש נתח מחברת קפה ג'ו ולשלב את קפה ג'ו בחנויות הנוחות 'מנטה' שבתחנות הדלק שלה, יוצרת סיכוי גבוה יותר להצלחה הפעם".
אורי שרף, מנכ"ל מט"י ירושלים ויו"ר המרכז הישראלי לקידום זכיינות, אמר כי האתגר היום העומד בפני חברות ישראליות הוא לצאת לחו"ל באמצעות מודל הזכיינות. "השוק הישראלי מוגבל בגודלו ולכן היציאה לארצות אחרות הוא צעד טבעי, אלא שיש לבצע זאת בצורה נבונה מחושבת ומבוקרת, כדי לא לחזור על טעויות שעשו רשתות רבות בעולם". שרף ציין כי בכל שנה פונים למרכז לזכיינות 1,500 זכיינים חדשים המבקשים סיוע מקצועי.