X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דניאל פרידמן בכינוס עורכי הדין באילת: צריך לטפל במינויים פוליטיים באמצעות חקיקה
▪  ▪  ▪
מני מזוז. ''המערכת המשפטית מעורבת מעורבות יתר בחיים הציבוריים'' [צילום: פלאש 90]

"אומרים שהפרקליטות מאבדת פרופורציה אבל לדעתי המערכת הפוליטית מאבדת פרופורציה בהתנהלות שלה. אין לי ספק שהמצב הרצוי והראוי אליו אנחנו צריכים לשאוף הן שנורמות של התנהגות ראויה של נבחרי ציבור יטופלו על-ידי קודים אתיים, תרבות שלטונית וריסון עצמי של 'זה לא ייעשה' (It is not done), ולא על-ידי המערכת המשפטית", כך אמר (יום ב', 30.5.11) היועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד מני מזוז בפאנל שעוסק בגלישת המשפט הפלילי לחיים הציבוריים שנערך במסגרת כנס לשכת עורכי הדין באילת.
את הפאנל הנחתה אשת התקשורת ד"ר אילנה דיין. לדברי מזוז, "זה לא בריא שהמערכת המשפטית מעורבת מעורבות יתר בחיים הציבוריים. אבל מה עושים שהמערכת הפוליטית חסרה נורמות של "זה לא ייעשה"?... אם המערכת המשפטית לא שולפת כרטיס אדום אז הכל נתפס כמותר וזה "תפוס כפי יכולתך". האם כשהכל מופקר המערכת המשפטית צריכה לעמוד מנגד? אני לא חושב".
מזוז הבהיר כי אינו תומך בתהליכי המשפטיזציה וציין "אני לא גורס שהמשפט הוא חזות הכל, אני לא חובב של האקטיביזם השיפוטי אבל למשפט תפקיד בקביעת נורמות של נבחרי ציבור. אז המשפט צריך להתערב בזהירות ובמתינות, לאחר מיצוי דרכים אחרות".
המינויים הפוליטיים מעולם לא היו מותרים בישראל, אמר מזוז, לפחות שמונה דוחות מבקרי מדינה התריעו על ההשחתה שהם יוצרים וניתנו אין סוף פסקי דין נגד תופעת המינויים הפוליטיים. לדבריו "אחרי שהליקויים לא תוקנו החלטתי לעשות שימוש במשפט הפלילי כדי למנוע זאת".
יחד עם זאת הוא הוסיף כי לעיתים רבות נמנעה הפרקליטות מחקירת נבחרי ציבור במקרים מינוריים "חברי כנסת רבים קיבלו ממני תשובה שלעיתים התנהלות קלוקלת של נבחרי ציבור אינה דורשת התערבות. לא ביד קלה הפרקליטות מתערבת, אלא רק אם נורמה הייתה מאוד לא תקינה ולא טופלה על-ידי מערכות אחרות".
שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן הגיב לדבריו באומרו "אם חושבים שחייבים לטפל במינויים פוליטיים, על היועמ"ש לממשלה לפנות לכנסת ולדרוש תיקון חקיקה ולא להגיש כתב אישום. במדינת חוק הכנסת קובעת מהי עבירה פלילית".
עו"ד אלי זהר, המייצג את רה"מ לשעבר אהוד אולמרט במשפטו הפלילי, תהה "איפה חזקת החפות? איפה זכותו של האדם לשמור על גופו רכושו? איפה דיני הראיות הבסיסיים? לזה מתלווה אמון באובדן באליטות השלטוניות, הכלכליות. זה גורר לאובדן אמון במערכת המשפטית. אנחנו מגיעים למצב שיש במדינה שלטון משפטנים. הסמכות הגדולה ביותר בחברה הישראלית הוא ליועץ המשפטי לישראל. מה קרה לוודאות המשפטית? הידיעה שאנחנו צריכים לדעת על הדין והדיין? לצערי הפכנו למדינת חסות שפועלת בחסות המשפט הפלילי".

לדור: יש יותר פיקוח עלינו מאשר בכל מערכת בעולם

פרקליט המדינה משה לדור הגיב לדבריו של זהר כשהוא נסער. הוא פתח את דבריו "אני צריך עכשיו להשיב על ססימאות וספינים". לשיטתו "אנחנו צריכים להתגאות במה שעושה מערכת אכיפת החוק בישראל, בחברה שאין בה הרבה כלים להבטיח שעובדי ציבור בכירים יהיו ראויים. באים אלנו בטענות עורכי הדין של אותם נאשמים וחברים שלהם... אין נציג אחד במערכת המשפטית שחושב שאנחנו מגישים תיקים בלי ראיות, בלי עילה. אין תופעה כזו. וזה מדד נפלא. מערכת האכיפה עושה עבודה חשובה מאין כמותה".
"עלינו יש יותר פיקוח מאשר בכל מערכת פיקוח בעולם ובישראל", אמר לדור ופירט "בית המשפט מבקר אותנו, אלי זהר בודק כל נקודה עם צוות של עשרה עורכי דין, מבקר המדינה, נציב שירות המדינה, אני, פרקליטי מחוז, התקשורת בודקת אותנו. זו מערכת ראויה". הוא תקף את התנהלותו של השר לשעבר חיים רמון באומרו "שר שמחדיר את לשונו לפיה של קצינה ואז מגישים נגדו כתב אישום, משקר לאורך כל הדרך ולא ניזוק". הוא הבהיר כי בשל הקיטוב החברתי בישראל קיימת בעייתיות בהענשת פוליטיקאים שסרחו על-ידי ציבור הבוחרים. לדבריו "אם אין אחריות אישית או מפלגתית מה צריך הציבור לעשות? הוא לא יצביע בעבור מפלגה שמי שניצב בראשה הורשע? מישהו קונה את הקשקוש הזה? אם אצביע למפלגה שבה אין עבריינים או שחיתויות, ייתכן שאצטרך להצביע למפלגה שהיא הפוכה מדעתי. עם פתק אחד אני יכול לתת ביטוי לכך שאנשים התנהלו כדין?".

תאריך:  31/05/2011   |   עודכן:  31/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מני מזוז: המערכת הפוליטית מאבדת פרופורציה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אם הפוליטקאים משוחתים והם
ממנים את הפקידים  |  31/05/11 11:44
 
- מזוז מבלבל במוח .הוא לא התלונן
גאולה רוזן  |  30/06/11 06:18
 
- MAZUZ WAS A DISASTER  ל"ת
To Geula   |  11/08/11 18:24
2
פשפשו במערכת המשפטית
צין  |  31/05/11 20:04
 
- הפרקליטות+שופטים=רפורמה ל"ת
דחוף  |  31/05/11 21:56
3
מערכת המשפט והפרקליטות רקובות
ריקבון מאוס  |  31/05/11 23:19
4
דניאל פרידמן ואלי זהר ראויים
רונית שלו  |  30/06/11 06:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
הדיון הציבורי סביב תהליך הפלרת מי השתייה הגיע לכנסת    ועדת העבודה, הרווחה והבריאות התכנסה היום לבקשתו של ח"כ מגלי והבה לדון בהתנגדות הציבורית להכנסת חומצת הפלואור למי השתייה    האזרחים דורשים: "תעצרו את ההפלרה"    הוועדה קבעה: "במידה ויימצא הנזק הקל שבקלים כתוצאה מהחשיפה לחומר - נאסור את ההפלרה"
איתמר לוין
ביהמ"ש המחוזי הכפיל את עונשו של אמין אבו פח'ר, אשר שלח 300 מסרונים מגדפים ומאיימים לאב בית הדין לערעורים של העדה הדרוזית ולאחד מדייני בית הדין השרעי של העדה
אביתר בן-צדף
היעד של צבא ארצות-הברית: לשפר את יכולתה הקרבית של כתת החי"ר מבלי להגדיל את משקל הציוד שאנשיה נושאים
אביתר בן-צדף
הצוות האווירובטי של חיל הים האמריקני הפסיק להופיע בעקבות התקרית
אביתר בן-צדף
נושאת המטוסים קנדי פעלה בחיל הים האמריקני עד שנת 2007    הנשיא היה מפקד טרפדת באוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il