X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בג"ץ דחה את עתירתו של היורש, אשר סבו היה בעלי הקרקע עליה הוקמו איכילוב ומרכז ויצמן קובע: מרכז ויצמן הוא חלק מייעוד בית החולים; השבת קרקע שאינה מנוצלת למטרה ציבורית - רק אם הופקעה לאחר 1985
▪  ▪  ▪
המושבה הטמפלרית
[צילום ארכיון: פלאש 90]

בג"ץ דחה (ב', 13.6.11) עתירה של אחד מיורשי בני עדת הטמפלרים, להשיב לרשותו את הקרקע עליה הוקם "מרכז ויצמן" בסמוך למרכז הרפואי סורסקי בתל אביב.
העתירה הוגשה בשנת 2005, ופסק הדין ניתן רק כעת בידי השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה. בשל כך, חתומה עליו גם נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דבורה ברלינר, ששימשה במינוי זמני בעליון בשנים 2007-2006. פסק הדין משתרע על פני 28 עמודים, כולל סקירה מפורטת של תולדות הטמפלרים.
את העתירה הגיש הלמוט גאורג למלה, שסבו פיליפ גרול היה בעלי הקרקע עליה הוקמו בית החולים איכילוב ומרכז ויצמן. קרקעות הטמפלרים בכל הארץ, ובכללם בשכונת שרונה בתל אביב, הופקעו בידי ממשלת המנדט עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, בשל היותם של הטמפלרים - אזרחים גרמנים שרבים מהם תמכו בנאצים.
בשנת 1945 הסמיך הנציב העליון את עיריית תל אביב להפקיע קרקעות של הטמפלרים לצורך הקמת בית החולים איכילוב. בתחילת 1948 רכשה העירייה מממשלת המנדט את קרקעות שרונה (כיום - הקריה) תמורת 2.2 מיליון לירות. בשנת 1962 שילמה ממשלת ישראל לממשלת מערב גרמניה 54 מיליון מארק, לכיסוי מלא וסופי של תביעות אזרחים גרמנים לפיצוי על רכושם שנותר בארץ.
למלה טען, כי מאחר שעל חלק מהקרקעות שהופקעו לצורך הקמת בית החולים הוקם בפועל מרכז ויצמן - שהוא מרכז מסחרי ומשרדים שאינו חלק מבית החולים - הרי שהמטרה הציבורית של ההפקעה לא מומשה ויש להחזיר לו את הקרקע. העירייה התבססה בתגובתה על מכלול הסכמים בינלאומיים שעסקו בגורלו של הרכוש הגרמני לאחר מלחמת העולם השנייה והשואה, על ההסכם בין ישראל לגרמניה משנת 1962 ועל הטענה שהמרכז המסחרי משרת במידה רבה את בית החולים ומטרותיו.
פרוקצ'יה דחתה את העתירה בעיקר לנוכח דיני ההפקעות. היא מציינת, כי בית המשפט העליון אומנם קבע שיש להחזיר לבעליהן קרקעות שהופקעו לצורכי ציבור אם מטרת ההפקעה לא מומשה, אך הותיר למחוקק לקבוע האם הלכה זו תחול למפרע או רק לעתיד. ואכן, הכנסת קבעה בשנת 2010 (חמש שנים לאחר הגשת העתירה - א.ל), כי הלכה זו לא תחול על קרקעות שהופקעו 25 שנה ומעלה קודם לכן.
במקרה הנדון, בוצעה ההפקעה לכל המאוחר עם רכישת שרונה בידי עיריית ת"א בשנת 1948, דהיינו - 62 שנים לפני חקיקת החוק. לפיכך, קובעת פרוקצ'יה, ברור שהחוק קובע שגמלה אינו זכאי לפיצוי נוסף על זה ששולם במסגרת ההסכם משנת 1962.
עוד אומרת פרוקצ'יה, כי מרכז ויצמן משמש במידה רבה את בית החולים. היא מציינת, כי עד הקמת המרכז שכן במקום חניון בית החולים, וברור שיש לו זיקה ישירה אליו. גם כעת, היא אומרת, חלק ניכר מן השימוש קשור במישרין או בעקיפין למרכז הרפואי: החניון משרת את באי בית החולים, יש בו מלונית ליולדות, שוכנים בו משרדיהם של רופאים והחנויות משרתות גם את המאושפזים, הצוות הרפואי והמבקרים.
השופטת מרים נאור הסכימה עם רוב פסק דינה של פרוקצ'יה, אך העירה שאת שאלת השימוש במרכז ויצמן והאם הוא אכן מהווה חלק מהמטרה הציבורית של בית החולים, יש להשאיר בצריך עיון.

תאריך:  14/06/2011   |   עודכן:  14/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יורש הטמפלרים לא יקבל בעלות בשטח מרכז ויצמן
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מרכז ויצמן שטח פרטי, לא ציבורי
לדעתי פרוקצה שקרה  |  14/06/11 09:17
2
פסק דין כבקשתך-בהתאם לנסיבות
נגר עזי  |  14/06/11 12:09
 
- חזק ואמץ, כל מילה בסלע
אילן הדר  |  14/06/11 13:21
 
- אתה טוען בנושא צודק
מיכאל ב  |  14/06/11 13:52
3
החליט המנחוס לעשות עלינו קופה  ל"ת
דרורי  |  14/06/11 13:22
 
- הצרה שיש הרבה כמוך בישראל
תץמצץת  |  14/06/11 19:21
4
צדקה השופטת מרים נאור- בפסיקתה
מוטיק ופר  |  14/06/11 20:16
 
- משחק מכור בבית המשפט העליון
נגר עזי  |  14/06/11 23:11
5
שוד בריטי-ישראלי לאור היום
רצחה את רודולף הס  |  15/06/11 08:25
 
- רודולף הס
אורי פ  |  15/06/11 11:07
6
ל-5 המטורלל: בורות מדהימה
רחובותית  |  15/06/11 09:41
7
היה צריך לזרוק אותו מכל המדרגו
humanape  |  15/06/11 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי נצי"ב, עידן יוסף
חושש כי ארדואן ישלח כוחות להשתלט על חלקים מסוריה כדי ליצור אזור חיץ, שיגן על אזרחים    שולח אלפי חיילים כדי להגן על הגבול    האו"ם: יותר מ-10,000 פליטים סורים נמלטו מאימת השלטון
עידן יוסף
סקר: במגזר החרדי סיקור פיגור שכלי חיובי יותר מאשר במגזר הכללי    העיתונות היומית נוטה לדווח יותר על האירועים השליליים של אנשים עם פיגור שכלי, בעיקר בתחום הפלילי
עידן יוסף
מנכ"ל משרד רה"מ בוועידת המנהלים: "עשה טעות מי שיצא לקרב נגד דוח ששינסקי"    פרופ' ששינסקי: "ברור שיש פה גוף עם כוח מונופוליסטי שמנצל את אי הוודאות    מנכ"ל פז יונה פוגל: "אני מציע שיעשו רגולציה לרגולטורים"   עו"ד דודי תדמור: "מדינת ישראל מאוהבת ברגולציה"
אלעזר לוין
היועץ המשפטי של הקבלנים מציע איך להתגבר על ההחמרות החדשות בחוק המכר    "נסו להחתים את הקונה על התחייבות, שיפצה אתכם את תשלמו פיצויים לקונה-המשנה"    ההתאחדות מכינה חוברת הוראות שימוש ותחזוקה, שתחולק לכל קונה
עופר וולפסון
בדיון על תשלומי המס של החברות הציבוריות, אמר יו"ר ועדת הכספים כי "הרשות לא יכולה על סוללות עורכי הדין ורואי החשבון של החברות הגדולות במשק"    יוזמת הדיון, ח"כ גלאון: "החברות הגדולות בישראל מקבלות משאבים והטבות רבים מהמדינה, כמו גם הקלות מס, ובמקביל משלמות פחות מיסים באופן יחסי מאזרחים מן השורה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il