X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מכבי והכללית טענו שעל החברות לפצות אותן על הטיפול בחולי סרטן, והכללית אף תבעה 7.6 מיליארד שקל ביהמ"ש העליון קבע: אין לקופות עילת תביעה נגד יצרניות הסיגריות
▪  ▪  ▪
סיגריות TIME של דובק. 12 שנים להכרעה בסוגייה [צילום: האתר הרשמי]

לקופות החולים מכבי והכללית אין עילת תביעה כנגד יצרניות הסיגריות, לשיפוי על הוצאותיהן בטיפול בחולי סרטן, ותביעותיהן נמחקות על הסף. כך קובע (יום ד', 13.7.11) בית המשפט העליון, בפסק דין המסיים הליך משפטי שנמשך למעלה מתריסר שנים.
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, עדי אזר ז"ל, מחק על הסף בשנת 1999 את תביעתה של מכבי נגד קבוצת דובק, בקובעו שאין לה עילת תביעת נגדן. לעומת זאת, בשנת 2004 דחה שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יוסי שפירא, את בקשתן של מספר יצרניות סיגריות (ובראשן פיליפ מוריס ובריטיש-אמריקן טובקו) לדחות על הסף את תביעתה של הכללית נגדן, שעמדה על 7.6 מיליארד שקל. בשני המקרים הוגשו ערעורים לעליון, אשר הדיון בהן אוחד בפני השופטות איילה פרוקצ'יה (שכתבה את ההחלטה), מרים נאור ואסתר חיות.
בין ניזוק ישיר לניזוק עקיף
פרוקצ'יה מנתחת באריכות את מעמדו של התובע בתביעות נזיקין ומבחינה בין ניזוק ישיר לניזוק עקיף. לדבריה, במקרה הנדון הניזוקים הישירים הם המעשנים שחלו כתוצאה מן העישון, ואילו קופות החולים - שטיפלו בהן וספגו את ההוצאות - הן רק ניזוקים עקיפים. היא קובעת:
  • "קופות החולים, תוך הכרתן במעמדן כמיטיבות נזקי חולי העישון, ותוך מודעות לקשיים ההוכחתיים של אחריות החברות לנזקים האינדיבידואליים של החולים, ניסו לנתק את תביעותיהן מעניינם של הניזוקים בדרך של הצגת אחריות חברות הסיגריות כלפיהן כאחריות ישירה, שאינה קשורה באחריותן כלפי חולי העישון ואינה מותנית בה.
    "ניסיון זה נדון לכישלון. הטעם המרכזי לכך הוא כי העילות השונות עליהן התבססו הקופות - רשלנות; מטרד לציבור; תרמית; שקר מפגיע; והפרת חובות חקוקות למיניהן, מכוח דיני הגנת הצרכן ודינים אחרים העוסקים בהגבלות על הפרסומת בעישון - כל כולן מדברות בחובות שהמזיק חב כלפי הניזוקים העיקריים, הם חולי העישון, והן אינן עוסקות בחובות המזיק כלפי הניזוק המישני, מי שמיטיב את נזקיו של הניזוק העיקרי. חסרה בכל אותן עילות מידת הקירבה הנדרשת בין המזיק לבין המיטיב, לצורך הקמת חובה מכח דיני הנזיקין לפעול או לחדול מלפעול בדרך מסוימת".
קריאה למחוקק להסדיר תביעות נזק המוניות
פרוקצ'יה מתייחסת גם לעילות תביעות אחרות שהעלו הכללית ומכבי:
  • "אשר לעילות האחרות - מכוח דיני עשיית עושר ולא במשפט, ומכוח סעיף 22 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי [המאפשר לקופה לקבל שיפוי מגורם הנזק - א.ל.] - בהיות תביעות קופות החולים כלפי חברות הסיגריות, במהותן, תביעות של מיטיבות נזק כנגד מזיקים, חלים עליהן הכללים האופייניים למסגרת משולש היחסים מזיק-ניזוק ומיטיב. הכלל הוא, כי תביעה מעין זו של מיטיב מוגבלת בהיקפה על-פי שיעור אחריותו המשפטית של המזיק כלפי הניזוק.
    "...כפיפותן של תביעות הקופות לאחריות המשפטית של חברות הסיגריות כלפי הניזוקים מצריכה הוכחה של אחריות זו כלפי הניזוקים הפרטניים, ובכלל זה של הנזק הספציפי שנגרם להם, המקרין על היקף ההטבה שניתן לתבוע בתביעת השיפוי.
    "תביעותיהן של קופות החולים אינן עומדות בתנאי בסיסי זה. בכתבי התביעה הן מציגות את עילותיהן, לסוגיהן, בצורה כוללנית וגורפת, בלא התייחסות לניזוקים ספציפיים כלל, ובלא כל ניסיון להגדיר את מסגרות האחריות המשפטית, ואת הנזקים הרלוונטיים שנגרמו לכל אחד מהניזוקים שנזקיהם הוטבו, אשר עליהם מושתתת דרישת השיפוי. הנתונים הסטטיסטיים והמדגמיים שהובאו בכתבי התביעה אינם יכולים לגשר על הפער שנוצר בין דרישות הדין לבין דרך הצגתן של עילות התביעה".
בשולי פסק הדין, מציעה פרוקצ'יה שהמחוקק ייכנס בעובי הקורה בנושא תביעות נזיקין המתייחסות לנפגעים רבים. לדבריה, "צורכי החיים והחברה בתקופה המודרנית מחייבים התאמה של המשפט לתופעת הנזקים ההמוניים, והסדרת כלים מתאימים להתמודדות עם תופעה זו, תוך שמירת האיזונים הראויים בין עניינם הלגיטימי של כל הצדדים המעורבים, ותוך הכרה בצורך להגן על האינטרס הציבורי הכללי ועל תכליותיהם הבסיסיות של הדינים הנוגעים בדבר".

תאריך:  13/07/2011   |   עודכן:  13/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נמחקו תביעות קופות החולים נגד חברות הסיגריות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
אצל אנשים שהוגדרו על-ידי חוקרים כמכורים למזון זוהתה שכיחות גבוהה יותר של הפרעות אכילה ודיכאון, ותסמינים רבים יותר של הפרעת קשב וריכוז
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון עיכב את העברת הנתונים על התיקים התלויים ועומדים בפני שופטי העליון והמחוזי לידי TheMarker עד הכרעה בערעורה של הנהלת בתי המשפט על ההוראה למסור את הנתונים
איתמר לוין
העד שמר לעצמו העתק מקלטת של שיחה בינו לבין שטנגר, בה לכאורה שידל אותו עוה"ד לפגוע בשכנו - והציע אותו לערוץ 10 כנקמה על מה שהוא רואה כפרסום של שטנגר נגדו
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לפניות הציבור: "מדיניות הממשלה ביחס לשכבות החלשות - ביד אחת לתת וביד השנייה לקחת!"    שוללת מ-97,500 מקבלי הבטחת הכנסה הנחות בתחבורה הציבורית המאפשרות את ניידותם
מירב ארד
בתפקידו האחרון שימש לוי כמנכ"ל אזורי של מלונות פתאל בתל אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il