X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המחבל הבכיר הגיש תביעה ב-6 מיליון שקל נגד המדינה בטענה לעינויים בעת מאסרו בישראל ביהמ"ש העליון דחה את בקשת המדינה למחוק את התביעה על הסף
▪  ▪  ▪
מוסטפא דיראני. הצטרף לחיזבאללה לאחר ששוחרר בחילופי שבויים [צילום: AP]

בית המשפט המחוזי בתל אביב ידון בתביעתו של המחבל מוסטפא דיראני נגד המדינה, שהוגשה בטענה לעינויים שעבר בעת מאסרו בישראל. כך קבע (ב', 18.7.11) בית המשפט העליון ברוב דעות של איילה פרוקצ'יה וסלים ג'ובראן נגד חנן מלצר.
דיראני, שהיה פעיל מרכזי בתנועת אמל, נחטף בידי צה"ל מלבנון והוחזק בארץ בשנים 2004-1994, בעיקר על-מנת להוציא ממנו מידע על גורלו של רון ארד או לשמש כקלף מיקוח בעניינו של הנווט הנעדר. בשנת 2000 הגיש דיראני תביעה בסך 6 מיליון שקל נגד המדינה, וכעבור ארבע שנים שוחרר בעסקת חילופי שבויים וחזר ללבנון, שם הוא פעיל כיום במסגרת חיזבאללה. לפני שובו ללבנון, נחקר דיראני בעדות מוקדמת ובחקירה נגדית.
המדינה ביקשה למחוק את תביעתו של דיראני על הסף, אך בשנת 2005 דחה השופט עמירם בנימיני את בקשתה. המדינה ערערה על ההחלטה, וכאמור בית המשפט העליון דחה את ערעורה. במקביל, ערכה המדינה בירור בטענותיו של דיראני ומצאה שאין להן כל יסוד.
פרוקצ'יה אומרת, כי אין ספק שלדיראני הייתה זכות לפנות לבתי המשפט בישראל בעת מעצרו בארץ, וכי מדובר בזכות יסוד חוקתית בעלת מעמד מיוחד. גם העובדה שעבר למדינת אויב, אין בה כדי למנוע את בירור תביעתו, אם כי מובן שייתכנו קשיים דיוניים איתם יצטרך להתמודד בית המשפט.
הדיון העיקרי היה סביב הנקודה האם ניתן לברר את תביעתו של דיראני, המוגדר כאויב המדינה. פרוקצ'יה קבעה, כי החוק הישראלי לא אימץ את הכלל האנגלי לפיו "אין נדרשים לתביעתו של אויב", וגם אם היה מאמץ אותו - הוא היה נסוג מפני הזכויות המוקנות בחוקי היסוד. עוד אמרה, כי מטרתו של חוק זה היא למנוע מן האויב להשיג יתרון כלכלי, וכי ברור שגם אם יזכה דיראני בתביעתו - הסכום שייפסק לזכותו לא יועבר אליו, אלא יופקד בידי הנאמן לרכוש אויב עד להשגת הסכם שלום.
ג'ובראן הוסיף: "ייתכן שיהיו מקרים בהם יהיה זה מוצדק למנוע מאדם הנמצא במדינת אויב להגיש תביעה אזרחית בערכאה משפטית בישראל, אך מקרה זה אינו אחד מאותם מקרים. זאת, לאור חומרתן של הפגיעות להן טוען המשיב, לאור העובדה שהתביעה הוגשה בעת שהיה המשיב בישראל, וכן לאור העובדה שמדובר בתביעה כנגד הרשות שעניינה פגיעה בזכויות אדם ולא תביעה בין אדם לחברו שעניינה בסכסוך כספי גרידא".
בדעת המיעוט אומר מלצר, בצורה נדירה בחריפותה היחסית, כי פרוקצ'יה מציעה לקבוע הלכה "חדשנית וקשה, מה גם שהיא סותרת הלכות קודמות של בית משפט זה וכן את הכללים המסדירים את הסוגיה שבפנינו במשפט המשווה (במתקדמות שבמדינות), הקובעים כי בעיקרון: אין מבררים תביעתו של אויב".
מלצר מוסיף: "דיראני הוא אויבה המר של מדינת ישראל. מטרתו - לפגוע במדינה, בחייליה ובאזרחיה. למעט כעשור, במהלכו היה נתון במשמורת בישראל, הוא אכן פועל בכל מאודו לקידום מטרתו הנ"ל. בצד האמור, הוא מבקש להמשיך ולנהל תביעה כספית נגד מדינת ישראל, שאת פירותיה הוא ממילא לא יוכל לקבל בהיותו אויב, וזאת כל זמן שלא יפרוץ שלום בין ישראל ללבנון והוא ישנה מדרכו.

תאריך:  18/07/2011   |   עודכן:  18/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש ידון בתביעת מוסטפא דיראני נגד המדינה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
לא מובן. יתבעו מינוי פוליטי.
יוסף מגבעתיים  |  18/07/11 20:46
 
- העליון מורכב מעדת מצורעים
אלה שופטי ישראל  |  19/07/11 14:15
2
הצטרפו לדף המחאה נגד בית משפט
העליון לעם  |  18/07/11 21:41
3
דך המחאה הנכון נמצא כאן
דאיעמוס   |  19/07/11 01:21
4
האם אנחנו עושים צחוק מעצמנו
גימ' מצהל  |  19/07/11 07:00
5
העליון = עדת חולי נפש הפוגעים
הפשוט   |  19/07/11 07:39
6
בית מספח. איו מה להוסיף. ל"ת
כנניהו המיסר  |  19/07/11 07:55
7
פסק דין ראוי וציוני
יהודי חופשי  |  19/07/11 09:13
8
מה לצפות מהרכב סמולני/ערבי?
מוטי1  |  19/07/11 14:03
9
בית המשפח התחתון
אזרח ישראלי  |  20/10/11 11:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הוציא צו מניעה זמני נגד העברת השליטה מגאידמק לדן אדלר ואדם לוין - לבקשתו של גומא אגייאר, הטוען לחוב של 4.5 מיליון דולר    הצו - עד לדיון במעמד הצדדים בשבוע הבא
איתמר לוין
קיבל את בקשתו של טביב לקבוע שקנה את מניותיו של מוני הראל ב-6 מיליון שקל    קובע: התנאים שהציב טביב - הגיוניים ואינם סותרים את ההסכם    הראל יקבל רק 3.9 מיליון שקל בשל עיקול שהטילה פרודתו על חלק ממניותיו
עופר וולפסון
מנפיקת 10% או יותר מכרטיסי האשראי או מסך העסקות בכרטיסי אשראי, כמו ישראכרט, תיחשב למנפיק גדול ותחוייב לאפשר לסולקים אחרים לסלוק עסקות שבוצעו בכרטיסיה    ההצעה מאפשרת כניסת מתחרים חדשים לשוק הנפקת כרטיסי האשראי    הפשרה שהתקבלה בדיון: החוק ייכנס לתוקף שישה חודשים לאחר אישורו
אלעזר לוין
יוצאים למאבק נגד תוכנית המפקח על הביטוח לפגוע בעמלות הסוכנים ובהטבות שהם מקבלים מהחברות    "התוכנית תפגע בהכנסות הסוכנים בעד 50%"
אלעזר לוין
העירייה תמכור מגרשים    חלק מהדירות - 2 ו-3 חדרים    הקבלנים ישכירו 50% מהדירות בשכר דירה חופשי - רק לתל אביבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il