X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקרים רבים הראו כי אנשים הופכים אדישים למזון מסוים כשהם נחשפים אליו שוב ושוב תגובה כזו, הנקראת "התרגלות", כשהיא מופיעה אל מול מגוון מזונות, עלולה לגרום לעלייה בצריכת הקילוגאול
▪  ▪  ▪
מבלבל... [צילום: פלאש 90]

רב-גוניות בהחלט יכולה לתבל את החיים, אך האם הרמה הבלתי נתפשת של המגוון התזונתי הקיים כיום יכולה להסביר את השיעור הגבוה של ההשמנה? ישנם חוקרים שמאמינים שהתשובה לכך חיובית.
ידוע מזה שנים כי מזון - ואפילו האכילה עצמה - יכולים לעורר שחרור כימיקלים שונים במוח, חלקם מעורבים גם במה שקורה במצבים של התמכרות לסמים ותסמיני גמילה. וכפי שקורה במצב של התמכרות לסמים, יכולים להתפתח מצבים של עמידות והתרגלות, כלומר ששימוש חוזר (במקרה זה חשיפה למזון) מלווה לפעמים בחוסר תגובה, במקרה זה לחוסר עניין במזון.
תוצאות המחקר מספקות הסבר מעניין נוסף למגיפת ההשמנה משום שהן מראות כי דווקא החד-גוניות שבמזון יכולה לתרום להורדה בצריכת הקלוריות. ה"חוכמה" היא כמובן איזון בין השתיים - החשיבות של גיוון בתזונה יחד עם החד-גוניות שבה.
מחקרים רבים הראו כי אנשים הופכים אדישים למזון מסוים כשהם נחשפים אליו שוב ושוב. תגובה כזו, הנקראת "התרגלות", כשהיא מופיעה אל מול מגוון מזונות, עלולה לגרום לעלייה בצריכת הקילוגאול.
על-פי "תיאוריית ההתמכרות למזון", אנשים מסוימים מפריזים באכילה משום שהם לא רגישים לתגובה הנורמלית של המוח לאכילה ולכן זקוקים לחשיפה גדולה עוד יותר למזון כדי לעורר חוסר עניין. יחד עם זאת, עד כה לא פורסם מחקר עם ראיות מוצקות מספיק שהוכיח כי לאנשים במשקל בריא או לאנשים הסובלים מעודף משקל יש "תגובות התרגלות" שונות, ומעט מאוד ידוע על אותם דפוסי חשיפה למזון שהם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על "התרגלות" זו.
כדי לנסות לענות לפחות על חלק מהשאלות, החוקרים בדקו מצב של "התרגלות" ארוכת טווח אצל נשים שסבלו מהשמנה ונשים שלא סבלו מהמצב.
תוצאות המחקר פורסמו בעיתון האמריקני לתזונה רפואית.
16 נשים שלא סבלו מהשמנה (BMI נמוך מ-30) ו-16 נשים שסבלו מהמצב (BMI של 30 ויותר) חולקו בצורה אקראית לאחת משתי קבוצות: "הקבוצה החלשה" שהשתתפה בניסויים שבועיים של חשיפה למזון במשך חמישה שבועות, ול"קבוצה היומית" שנבדקה על בסיס יומי לאורך חמישה ימים עוקבים.
במהלך כל סדרת ניסויים בת 28 דקות, המשתתפות התבקשו לסיים מספר מטלות לאחריהן תוגמלו במנה של מקרוני וגבינה שכללה 125 קלוריות. המשתתפות יכלו לעבוד תמורת כל כמות מזון שרצו, ולאחר מכן החוקרים העריכו את סך כל צריכת הקלוריות.
בעוד שחשיפה למזון על בסיס שבועי העלתה את צריכת הקילוגאול בכ-30 קילוגאול ליום, חשיפה יומית הורידה את צריכת האנרגיה בכ-100 קילוגאול ליום. התוצאות תומכות ב"התרגלות" ארוכת טווח במונחים של צריכת קילוגאול. מעט מאוד הבדלים נמצאו בין הדרך בה נשים שמנות הגיבו לדרך בה הגיבו נשים לא שמנות.
עורכי המחקר הגיעו למסקנה כי הורדת רמת הגיוון בבחירות התזונתיות יכולה לשמש כאסטרטגיה חשובה לאנשים המנסים לרדת במשקל.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  21/07/2011   |   עודכן:  21/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
ניתוח נתונים הראה כי אנשים שלא השתמשו בתרופות כלשהן נמצאים בסיכון של 25% להישנות הדיכאון, בהשוואה לסיכון של 42% או יותר אצל אלו שהשתמשו בתרופות והפסיקו את השימוש בהן
איציק וולף
השופטת נילי ארד: ההסתדרות הרפואית היא הארגון היציג היחיד של הרופאים והיא הודיעה ששביתת המתמחים אינה על דעתה    "שיבושי העבודה בהם נוקטים המתמחים הם בגדר שביתה בלתי חוקית ובלתי מוגנת. זאת מאחר שלא הוכרזו על-ידי ארגון עובדים יציג, ולא ניתנה עליה הודעה כדין"
אלעזר לוין
יעמוד בראש חברת ההשקעות הפיננסיות הגדולה בישראל    יחליך את יעל אנדורן    המפקח שריג הביא לפרישתו של בן אור מהאוצר - ועתה הוא מחזיר אותו בתפקיד בכיר
שי ניב
על-פי המסתמן, ארד שוקלת להוציא במקביל צווי מניעה למתמחים ששובתים ללא היתר, ובהסתדרות הרפואית מבטיחים למנוע את השביתה שלהם ללא צווים
איציק וולף
57 חברי כנסת התנגדו להצעת ישראל ביתנו לחקירה פרלמנטרית למקורות המימון של ארגוני השמאל ו-28 בלבד תמכו בה    קדימה: ניצחון השפיות על קואליציית נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il