X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הן כמות האור המגיעה לפני השטח של כדור הארץ והן ימי החורף מתקצרים ככל שמצפינים או מדרימים מקו המשווה ככל שכמות האור פוחתת, כך ארובות העין של תושבי האזור גדולות יותר, וכך גם נפח המוח
▪  ▪  ▪
חכמים יותר? [צילום: AP]

לאנשים החיים באזורים המרוחקים מקו המשווה יש עיניים גדולות יותר ומוח גדול יותר שעוזרים להם להתמודד עם כמות אור מעטה במהלך תקופות החורף והימים המעוננים. זוהי המסקנה אליה הגיעו חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה.
הם הדגישו כי מוחם הגדול של אנשים אלו אינו הופך אותם לחכמים יותר, מאחר שהקיבולת הנוספת שלו מיועדת למעשה לאזורים נרחבים שתפקידם עיבוד ראייה.
הממצאים פורסמו ב-"Biology Letters".
המדענים מדדו את ארובות העין ואת נפח המוח של 55 גולגלות השייכות ל-12 אוכלוסיות שונות בעולם, והציבו את התוצאות אל מול קווי רוחב גיאוגרפיים. הם גילו קשר חיובי בין קווי הרוחב הגיאוגרפיים לבין גודל ארובת העין ובין הנפח הגולגלתי.
המדענים השתמשו בגולגלות משנת 1800 שנשמרו במוזיאונים באוקספורד ובקיימברידג'. הגולגלות, מאוכלוסיות מקומיות שונות, היו מסקנדינביה ועד אוסטרליה, מיקרונזיה וצפון אמריקה. המחקר הראה כי נפח המוח הגדול ביותר היה של ילידי סקנדינביה, ואילו הקטן ביותר היה של המיקרונזים.
הן כמות האור המגיעה לפני השטח של כדור הארץ והן ימי החורף מתקצרים ככל שמצפינים או מדרימים מקו המשווה. המדענים גילו כי ככל שכמות האור פוחתת, כך ארובות העין של תושבי האזור גדולות יותר, כלומר שגם גלגל העין גדול יותר.
בעולם בעלי החיים, התנשמת, לדוגמה, היא צייד לילי והמדענים ציינו כי גם לבעלי חיים אלו יש מוח גדול יותר משום שקיבולת הגולגולת שלהם גם היא גדולה יותר.
כאמור, המדענים הדגישו כי מוח גדול לא בהכרח מצביע על כך שאנשים החיים באזורים המרוחקים מקו המשווה חכמים יותר, אלא רק שנפח המוח וארובות העין גדולים יותר כדי לאפשר להם לראות טוב באזור בו הם חיים.
המחקר מראה שלבני אדם אותן נטיות אבולוציוניות שהעניקו עיניים גדולות גם לציפורים השורקות בשעות המוקדמות של השחר, או לאותם מינים כמו התנשמות הצדות בלילה.
בני אדם חיים באזורים המרוחקים מאזור קו המשווה באירופה ובאסיה במשך מספר עשרות אלפי שנים בלבד, ועדיין נראה שהתאימו במהירות מפתיעה את המערכות הוויזואליות שלהם לשמיים המעוננים, למזג האוויר הקודר ולחודשי החורף הארוכים המאפיינים אזורים אלו.
צוות המדענים לקח בחשבון את גודל הגוף הכולל של כל אחד על-ידי מדידות החריץ בבסיס הגולגולת המהווה המשך לעמוד השדרה. כמו-כן הם לקחו בחשבון את האפשרות שארובות עיניים גדולות נדרשו כדי להכיל כמות שומן גדולה יותר סביב גלגל העין וזאת כדי לבודד אותן מהטמפרטורות המקפיאות.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  27/07/2011   |   עודכן:  27/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר: לתושבי אזורים קרים מוח גדול יותר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
בית משפט השלום בתל אביב שלח את החיילת אור לוי ושלושה צעירים ערבים מג'לג'וליה לשלושה עד שישה חודשי עבודות שירות בלבד    זאת למרות שמתח ביקורת על התנהגותם    שרה קרפ: הם היו שותפים לפשע, נתנו להם היום פרס
אלעזר לוין
מיכה בר-און מותח ביקורת על כל התוכניות המוצעות להוזלת דירות    הפתרונות שלו: לייבא מיד אלפי עובדים ולקצר את לוח הזמנים להתנגדויות והיתרי בנייה    בר-און בונה בהרצליה, ברחובות ובמזכרת בתיה
איציק וולף
גורמים ברשות השידור מעריכים כי עורך "יומן" וראש מערכת החדשות של קול ישראל בתל אביב ימונה למנהל הטלוויזיה הישראלית במכרז בעוד כשבועיים
איציק וולף
עיתונאים מקול ישראל בתל אביב הודיעו כי יפרשו מאגודת העיתונאים בתל אביב אם לא תבוטל ההחלטה שהעביר המנכ"ל, יוסי בר מוחא, המאפשרת לעתור לבג"ץ נגד מינויי הבכירים ברשות השידור בטענה כי "מאפיה השתלטה על רשות השידור"    "החברים יפרשו מן האגודה ויעברו לאגודה אחרת או שיהיו עצמאיים"    "לאגודה בתל אביב אין קייס בנושא, תמיד הייתה פוליטיזציה ברשות השידור ואין טעם לעתור אחרי החלטת ועדת האיתור"
איתמר לוין
קובע שהרשעה בעבירה זו מחייבת את המדינה להוכיח שהנאשם ידע בצורה ממשית שהמסמך מזויף, ואין להסתפק בעצימת עיניים או בפזיזות בלבד מצידו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il