X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תוקפת את החלטתם של פרוקצ'יה וג'ובראן שלא לדחות על הסף את תביעתו של בכיר חיזבאללה, הטוען שעבר עינויים בישראל: "תוצאה קשה העומדת בסתירה למשפט העמים וככל הידוע, אין לה תקדים בארץ ובעולם"
▪  ▪  ▪
דיראני. דיון נוסף? [צילום: AP]

פרקליטות המדינה מבקשת (ג', 2.8.11) מבית המשפט העליון לקיים דיון נוסף בפסיקתו, לפיה יש לדון לגופה בתביעת הפיצויים שהגיש המחבל מוסטפא דיראני נגד ישראל. לדברי הפרקליטות, מדובר ב"תוצאה קשה, היא עומדת בסתירה למשפט העמים וככל הידוע, אין לה תקדים בארץ ובעולם, וממילא הינה גם הלכה חדשה וחשובה".
דיראני, שהיה מבכירי אמל וכיום פעיל מרכזי בחיזבאללה, הגיש תביעה בסך 6 מיליון שקל, בטענה שעונה בכלא בישראל. עדותו נגבתה לפני שהוחזר ללבנון בעסקת חילופי שבויים, אך המדינה ביקשה למחוק את התביעה על הסף בנימוק שמדובר במי שמצוי בארץ אויב ומנהל מלחמה פעילה נגד ישראל.
השופטים אילה פרוקצ'יה וסלים ג'ובראן דחו את עמדת המדינה לאחר שקבעו, כי הרציונל הטמון בכלל האוסר בירור תביעת אויב אינו חל במישרין על התביעה, שעיקרה בהעמדה למבחן של פעולות רשויות המדינה. לדבריהם, דווקא תקנת הציבור מצדיקה, כי גם אויב יוכל לעתור לערכאות שיפוט בישראל ולשטוח טענות בדבר פגיעה בזכויות אדם.
השופט חנן מלצר סבר, בדעת מיעוט, כי יש לקבל את עמדת המדינה בשל הכלל הבסיס לפיו "אין מבררים תביעתו של אויב". לדבריו, כאשר שב דיראני ללבנון, הוא ויתר על זכות הגישה לערכאות בישראל.
הסכימו שמדובר בהלכה חדשה וקשה
המדינה אומרת בבקשתה לדיון נוסף, כי הן פרוק'ציה והן מלצר ציינו שמדובר בהלכה חדשה וקשה - וזהו סוג העניינים בגינם ניתן לקיים דיון נוסף. לדברי המדינה, דיראני הוחזק בישראל בשנים 2000-1994, אך למרות שהעינויים להם טען - ואשר הופרכו בחקירה מקיפה - התרחשו לדבריו ב-1994, הוא הגיש את תביעתו רק על סף החזרתו ללבנון.
"ספק רב אם לאויב כזה, המצוי בארץ אויב ושותף לפעילות הטרוריסטית נגד מדינת ישראל עומדת בכלל זכות גישה לערכאות המדינה, ודאי בכל הנוגע לטענות במישור האזרחי-כספי", אומרת הפרקליטות. לדבריה, פרוקצ'יה וג'ובראן כלל לא הביאו בחשבון את הצורך לאזן בין זכות הגישה לערכאות לבין אי-הכרתו של דיראני במדינה - דבר ההופך את תביעתו לניצול לרעה של הליכי משפט.
עוד מציינת המדינה, כי גם דעת הרוב קבעה שדיראני לא יוכל ליהנות מסכום כלשהו שייפסק לטובתו (אם ייפסק), דבר ההופך את התביעה לתיאורטית בלבד ולכזו שכל מטרתה היא להוציא את דיבתה רעה של ישראל. הפרקליטות מסכמת:
"נוכח כל אלה נשאלת השאלה האם יש ליתן לאויב זה את הבמה, באמצעות זכות הגישה לערכאות, לבירור טענותיו בתביעה לסעד כספי שהגיש, והאם בנסיבות כאלה ניתן לקבוע, כי סילוק על הסף של התביעה האזרחית שהגיש האויב, משמעה פגיעה בזכויות יסוד אשר, כאמור, קיומן מוטל בספק?!".
הצעת חוק למניעת תביעות של אויב
במקביל הגישה (1.8.11) קבוצת חברי כנסת הצעת חוק, אשר נועדה לעגן בחוק הנזיקים האזרחיים את הכלל לפיו אין נדרשים לתביעתו של אויב. הקבוצה, בראשות זבולון אורלב, מנמקת את הצעתה בפסק הדין בנושא דיראני ואומרת:
"קבלת ההצעה תבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי כוונת המחוקק הישראלי הייתה מאז ומעולם כי הכלל החל ברבות ממדינות העולם המערבי, חל גם במדינת ישראל, וזאת עוד מיום הקמתה וכחלק ממורשת המשפט המנדטורי. על-פי עיקרון מקובל זה, לאויב המדינה מעולם לא הייתה זכות עמידה בפני ערכאות בישראל.
"...כל עוד שורר מצב מלחמה בין ישראל למדינה אחרת, אין להסכים כי נתין אויב שעסק ועודנו עוסק בפעילות טרוריסטית יוכל למצות את זכויותיו המשפטיות בשיראל. הצעת החוק אינה פוגעת בפועל בזכויותיו הקנייניות של האויב, אך יותר מכך, מבקשת היא לקבוע גם ברמה העקרונית כי לנתין אויב לא מתקיימת הזכות העקרונית לעמוד בפני בית המשפט הישראלי".

תאריך:  02/08/2011   |   עודכן:  02/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה: לקיים דיון נוסף בעליון בתביעתו של דיראני
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
נקודת משען כזו והמדינה תוזז
ארכימדס ונקודת ..  |  2/08/11 15:07
 
- מה רציתם ששופט ערבי ישפוט?
שופט ערבי  |  2/08/11 21:53
 
- מה רציתם ששופט ערבי ישפוט?
שופט ערבי  |  2/08/11 22:00
 
- ביריחו היו פותרים בעיה כזו מיד
רחב מהמסעדה  |  2/08/11 22:10
2
שופטים הזויים
תמיר שלמה  |  2/08/11 15:29
 
- ההצגה הזו של פרוקצה והערבי  ל"ת
מקובלות על בייניש  |  2/08/11 16:35
3
העליון בי"מ של חיזבאללה
רפורמה בעליון  |  2/08/11 15:49
4
בג"ץ הזובור הרישמי של המדינה. ל"ת
רונהאל  |  2/08/11 16:11
5
מקום המשפט שם הרשע
אוכל חרה  |  2/08/11 16:19
6
ג'ובראן יפסוק בכל עתירה אנטי
רון1  |  2/08/11 16:49
7
שופטים שלום, התשלומים שמנעתם
רפאל1 א  |  2/08/11 17:52
8
רק שופטים אטומים יכלו להוציא
אברהם מערב השומרו  |  2/08/11 18:07
9
הרסו האימון המעט שהיה
דוד מפ"ת  |  2/08/11 19:00
10
לבייניש וחבריה המנותקים נמאסתם ל"ת
קא  |  2/08/11 19:16
11
שופטים עליך ישראל
belmondo  |  2/08/11 21:55
 
- תקן מ-"שופטים" לשופחים
ajn  |  2/08/11 22:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית נגד מפעלי חיפה כימיקלים בגין אי-עמידה בצו פינוי הרעלים    אי-קיום הצו מהווה עבירה לחוק החומרים המסוכנים, שהעונש המרבי בגינה הוא מאסר שלוש שנים או קנס של 678,000 שקל ובמקרה של תאגיד, קנס של 1,356,000 שקל
עופר וולפסון
לקראת סיום המחצית הראשונה של 2011, רואים בבנק ישראל אפשרות של האטה מסוימת בפעילות הכלכלית, וגידול ניכר באי-הוודאות    חוזים ירידת האינפלציה לשיעור שנתי של 2.9% ב-12 החודשים הבאים    קצב העלאת הריבית יתמתן
איתמר לוין
השופטים מותחים ביקורת קשה על הימנעותה של המדינה מאכיפת צווים במאחז הבלתי חוקי    סירבו להמתין עד להשלמת השכונה הנבנית עבור תושבי מיגרון ביישוב אדם
איתמר לוין
ראש הכת טען שביכולתו להביא את הגאולה והתחתן עם שש נשים שאולצו לקבץ נדבות עבורו    הנשים וילדיהן סבלו במשך שנים מהתעללות פיזית, מינית ונפשית קשה    שני גברים נוספים שהצטרפו לכת חשודים שסייעו בביצוע המעשים    ראש הכת: הכל נעשה בהסכמת הנשים
מירב ארד
לאחר שירדה שוב ושוב מסדר היום הודיעה סופית המועצה הארצית על אימוץ התוכנית לפיתוח ושימור ים המלח    התוכנית כוללת הקמת פארק, פיתוח החקלאות, ההתיישבות והתיירות באזור ים המלח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il