X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוקרים מאוניברסיטת תל אביב פיתחו חיישן קל לשימוש, שכאשר הוא מוכנס לקוקטייל, הוא מזהה באופן מיידי נוכחות של סם האונס כאשר קרן אור באה במגע עם משקה "נגוע", מופיע איתות על שינוי והחיישן מתריע, או בצפצוף או בהבזק אור במקרים של סביבה שהיא חשוכה ורועשת
▪  ▪  ▪
חשופה לפגיעה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

נשים מודעות יודעות כי כדאי להן להיזהר כשהן מבלות בפאב או במועדון, משום שלא רק אלכוהול יכול להיות במשקה שהן שותות. סמים פסיכואקטיביים המסווגים כ"סם האונס" יכולים בקלות למצוא את דרכם לקוקטייל שלהן, ולהשאיר אותן כמעט חסרות הכרה וחשופות לפגיעה מינית.
פרופ' פרננדו פטולסקי וד"ר מיכאל יופה מהפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב פיתחו חיישן קל לשימוש, שכאשר הוא מוכנס לקוקטייל, הוא מזהה באופן מיידי נוכחות של סם האונס. כשיהיה מוכן לשיווק - בעוד מספר שנים - יהיה החיישן קל ביותר ודיסקרטי, וניתן יהיה לשאת אותו בכיס או בארנק.
החוקרים מקווים כי החייישן יוכל לזהות GHB (גמא-הידרוקסי-בוטיראט) וקטמין, סמי האונס הנפוצים ביותר, בדיוק של 100%. הטכנולוגיה הוצגה לאחרונה בכינוס בנושא ננו טכנולוגיות שהתקיים בארץ.
זיהוי סמים בשלוק אחד
סם האונס, המאופיין הן בהשפעות מרדימות והן באמנסיות (שכחה), מוכנס למשקאות במסיבות, במועדונים ובבארים. כששיעור התקיפות המיניות בעזרת סם האונס עולה בכל העולם, מדובר בבעיה חברתית מסוכנת ובצורך נואש לפתרון. על-פי נתונים של משרד המשפטים האמריקני, כ-200,000 נשים נאנסו בארצות הברית בשנת 2007 בעזרת סם האונס, ומאחר שמקרים כה רבים כלל לא מדווחים, המספר הממשי גבוה יותר ב-80%-100%.
עד כה, לא ניתן היה לזהות את סם האונס בזמן אמת, משום שלא פותחו חיישנים רגישים מספיק לזיהוי הסמים, ולאחר מספר שעות הסמים לא נראים בזרם הדם, וכך מקשים על הוכחת קיומם.
המערכת החדשה פועלת על עיקרון אופטי פשוט. למרות שסם האונס יעיל משום שהוא שקוף וחסר טעם כשהוא מעורבב עם קוקטייל, הוא כן משנה בצורה עדינה את התכונות האופטיות של המשקה. כאשר קרן אור באה במגע עם משקה "נגוע", מופיע איתות על שינוי והחיישן מתריע, או בצפצוף או בהבזק אור במקרים של סביבה שהיא חשוכה ורועשת.
כדי לבחון את מידת הדיוק של החיישן, ביקשו החוקרים מברמנים מקצועיים להכין מספר גדול מ-15 סוגי הקוקטליים הפופולריים ביותר. 50 מבין המשקאות שהוכנו עורבבו בצורה אקראית עם GHB, ללא שהחוקרים ידעו איזה מהם. כאשר ביצעו את המבחן, כל אחד מהמשקאות המעורבבים זוהה בצורה מדויקת, ולא התקבלו תוצאות שגויות.
רק "שלוק" קטן של 10-1 מיקרוליטרים נדרש לחיישן כדי לזהות נוכחות של סם אונס במשקה.
הגנה אישית לא יקרה
החוקרים עובדים כעת על מזעור המערכת כדי להפוך אותה קלה יותר ונגישה יותר לשימוש. כל יחידה תיראה בסופו של דבר כמו עט או אטב, וקל יהיה להכניס אותה לכוס. יחידה נשלפת חד-פעמית בתוך החיישן, האחראית לזיהוי נוכחות הסם, תוכל לזהות שניים-שלושה משקאות לפני שיהיה צורך להחליף אותה. כל יחידה כזו אמורה לעלות כדולר.
החוקרים מקווים גם להרחיב את טווח הסמים אותו יוכל החיישן לזהות במדויק. נכון לעכשיו, המערכת יכולה לזהות GHB וקטמין, והם מקווים שתוכל בעתיד לזהות סמי אונס נוספים גם כן.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  11/08/2011   |   עודכן:  11/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בקרוב: חיישן לזיהוי סם האונס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  11/08/11 11:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
יזם סיני רכש את נושאת המטוסים תמורת 9.6 מיליון לירות שטרלינג והיא תכלול חמש סוויטות מפוארות
יפעת גדות
שלא כמו חרטה, שהיא למעשה האשמה עצמית, הרי שמרירות היא למעשה הפניית אצבע מאשימה לאדם אחר    כאשר היא נמצאת שם מספיק זמן, מרירות יכולה לנבא דפוסים של ליקוי פיסיולוגי שיכול להשפיע על חילוף החומרים, על התגובה החיסונית או על תפקוד האיברים
רונית דומקה
החוזים מורים על עליות בוול סטריט    הדולר נחלש ב-0.3% מול הין והאירו    מחיר הנפט יורד ב-0.7% והזהב ממשיך לעלות
עידן יוסף
בחדרי הניתוח יהיו רק ניתוחים דחופים    שביתה חלקית במרפאות החוץ    מנכ"ל משרד הבריאות: "מסתמנת מגמת התלהמות בסגנון הפעולה של המתמחים"
אסף אפל
הסנטר קרוב. גם רוג'ר מייסון צייץ: "קיבלתי הזדמנות מעניינת מעבר לים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il