X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר של המכון מצא כי הממשלה אחראית למחירי המכוניות הגבוהים בישראל שיטת המיסוי הירוק העלתה למרבית הרכבים את אחוז המס כפל מיסים ומכסים גבוהים מוטלים על יבוא אישי ועל חלקי החילוף ומונעים טיפול נאות ברכב מספר הרכבים לכל 1,000 תושבים בישראל - מהנמוכים בעולם
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

הממשלה אחראית למחירי המכוניות הגבוהים בישראל. זו המסקנה העולה (יום ג', 16.8.11) מפרסום מחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים. המכון גם מצביע על הסיבות למחירים הגבוהים ומציע רפורמה.
המחקר קובע כי מס הקנייה על רכב בישראל הינו מהגבוהים בעולם - 83%. בתוספת המע"מ והמיסוי על חלקי החילוף והמכסים המס בפועל הינו למעלה מ-100% והמחיר המוזל שמקבלות חברות הליסינג וציי הרכב לעומת האזרח הרגיל יוצרת עיוות בתמחור תוך העדפת האוצר את האינטרס של ציי הרכב הגדולים.
המכון עוד מאשים את הממשלה ש"המיסוי הירוק" שנקבע ב-2010 הטיב בעיקר עם 1.24% מכלל הרכבים, כאשר למרבית הרכבים עלה שיעור המס.
גם במס הקנייה על רכבים קובע המחקר כי האוצר היטיב עם המיעוט ופגע ברוב - תחילה הבטיח כי יוזיל את מס הקניה ל-75%, ובהמשך אף ל-72%. אולם, ב-2010 הועברה רפורמת "המיסוי הירוק" - לפיה עלה מס הקניה ל-83% וניתנה הטבה במקביל לפי מידת זיהום הרכב. כך, רק המכוניות הנחשבות ללא מזהמות כלל זוכות לשיעורים נמוכים של מס עד כדי 30%, ורוב האזרחים בישראל משלמים מס גבוה יותר על רכבם, כאמור.
שנת 2010 התאפיינה ברמת שיא בהכנסות ממס על רכבים, מאז שנת 1995. הרוב המוחלט של בעלי הרכבים שילמו ב-2010 מס קניה גבוה יותר מכפי שהובטח - 83% במקום 72% - וסך הכנסות הממשלה גדלו. מעבר לכך, הממשלה מטילה גם מסים גבוהים על חלקי החילוף של הרכבים. סך ההכנסות לשנת 2010 ממס קניה ומכס על כלי רכב ועל חלקי החילוף של הרכב עמד על 9.4 מיליארד שקל. בשנת 2010 לעומת 2009 חלה עליה של 5% בהכנסות ממס הקניה ועליה של 12.26% בהכנסות מהמכס שהוטל. שיעור המס המוטל בישראל על רכבים גבוה פי 5 מאשר ברוב מדינות אירופה. במדינות כמו צרפת, איטליה, גרמניה ולוקסמבורג נגבה רק מע"מ על רכבים ללא מסים אחרים על הרכב או חלקי החילוף שלו. בסלובניה הוחלט להפחית חלק מהמיסים שהוטלו על מכוניות והחל ממרס 2010 נגבים מיסים רק על מכוניות חדשות, בשיעורים הנעים בין 0.5% ל-31%. הרמה המקסימלית בסלובניה הינה כשליש מאחוז המס הנגבה בארץ.
כפל מיסים על יבוא רכב מסחרי
המכון מציין כי על יבוא מסחרי של רכב לישראל מוטל כפל מיסים: מכס, מס קניה ומע"מ. מנתוני האוצר עולה כי על רכב נוסעים מוטלים בין 113% ל-128% מיסים, כאשר שיעורי המיסים על רכב משתנים בהתאם למדינה ממנה מיובא הרכב. כפועל יוצא מרמת המחירים הגבוהה, ובשל המחסומים הרבים המוטלים על ייבוא אישי של רכבים מחו"ל, רמת המינוע של רכבים בישראל (הבודקת מספר כלי רכב לכל 1,000 איש), הינה מהנמוכות בהשוואה למדינות המפותחות בעולם: כ-325 רכבים ל-1,000 איש בישראל לעומת כ-500 במדינות האיחוד האירופי.
עוד עולה מדביקת ענף הרכב בישראל, כי הוא מתאפיין במספר מועט של יבואנים. סך הכול פועלות בענף כ-20 קבוצות יבואנים הרשומות באיגוד יבואני הרכב. כשבע עד תשע קבוצות יבואנים מובילות מייבאות את רוב הרכבים לישראל. על הריכוזיות בשוק מעידה העובדה שארבעת היבואנים הגדולים אחראים ליותר מ-50% מהיקף המסירות של רכבים בישראל.
גם במותגי המכוניות, חמשת המותגים המובילים מייצגים כ-50% מסך המכירות: יונדאי עם 15%, מאזדה עם 11%, טויוטה עם 9%, ושברולט וקיה עם 7%. לאחריהן, פולקסווגן וסוזוקי מייצגות 6% מהמכירות כל אחת, וכל השאר מייצגות 4% ומטה.
"ניתן ללמוד כי רק מי שמקיים מחאות נגד הממשלה זוכה להטבות לעומת מגזרים אחרים, ואילו בעלי המכוניות שטרם הקימו מחאה, מקבלים על עצמם את כל הגזירות האפשריות. ייתכן שבעתיד נהיה עדים למחאה נוספת בכבישים", אמרה בתגובה קרן הראל-הררי, כלכלנית במכון ירושלים לחקר שווקים ולשעבר יועצת לשר התשתיות.

תאריך:  16/08/2011   |   עודכן:  16/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכון ירושלים מנבא: מחאה ציבורית נגד מחירי המכוניות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יש דרך: תעלו למדינת יריחו. קרא
רחב מיריחו  |  16/08/11 19:39
2
רוצים מכוניות חנם עם נהג ל"ת
פיליפני  |  16/08/11 20:14
3
מחאת הרכב כבר החלה מזמן
ירון זכאי 1  |  16/08/11 23:15
4
מחיר מכונית בחו"ל - חצי מחיר
מי מרוויח?  |  17/08/11 12:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ד"ר משה משיח יקבל את התשלום בגין ימי חופשה שלא ניצל בהיותו מנכ"ל המשרד ולאחר מכן מנכ"ל בית החולים וולפסון    נדחתה תביעתו לפדות את כל 185.5 ימי החופשה שלא ניצל
עופר וולפסון
זאת, לאחר עליות של של 4.7% ו-7.4% בשני הרבעונים הקודמים    הנתונים המדאיגים מתפרסמים במקביל לנתונים מגוש האירו, המראים כי צמח בהיקף מתון במיוחד ברבעון השני
עידן יוסף
לבני על המפגינים מחוץ לכנסת: "זה לא נתפש שדלתות הכנסת סגורות בפני המפגינים"
איתמר לוין
אדם שהכין במחשב תעודות זהות, דרכונים ורשיונות נהיגה מזויפים זוכה בידי ביהמ"ש המחוזי מאשמת זיוף, מאחר שלא הנפיק תעודות של ממש    הורשע בניסיון לזיוף
יפעת גדות
בבוקרו של היום עמדה טורקיה בפני מציאות חדשה: עשרות אלפי בתים נפגעו וקרסו, שריפות פרצו במקומות רבים ועשרות אלפי בני אדם נחשבו נעדרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il