X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שיש לקבל הסכמה מדעת של החולה לניתוח הנוסף, שהצורך בו התגלה במהלך הניתוח המקורי, אלא אם כן הניתוח הנוסף חיוני להצלת חייו או בריאותו הכללית תפצה חולה ב-2.1 מיליון שקל בשל ביצוע ניתוח בלא שהוסברו לו הסיכונים ממנו
▪  ▪  ▪
הסיכונים לא הובאו לידיעת החולה [צילום אילוסטרציה: AP]

שירותי בריאות כללית תפצה ב-2.1 מיליון חולה שעבר ניתוח במרכז הכירורגי ירושלים השייך לה, וזאת בשל הנזקים שנגרמו לו בעקבות הניתוח - שבוצע בלא שהתקבלה הסכמתו מדעת כנדרש. כך קבע (22.8.11) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי.
התובע הופנה למרכז הכירורגי לביצוע ניתוח פיסורה בפי הטבעת, ובעקבותיו איבד את השליטה בשרירי פי הטבעת ואינו מסוגל לשלוט בצרכיו. בשל כך תבע פיצוי על אובדן השתכרות, הוצאות נסיעה, סיעוד ועזרה מצד בני משפחתו ונזק לא-ממוני.
לדברי דרורי, "כדי שהסכמתו של החולה לטיפול הרפואי תחשב הסכמה מדעת, יש להוכיח כי הוא היה מודע לכל הנתונים הדרושים לו באופן סביר לגיבוש החלטה מושכלת, וכי נמסרו לו על-ידי הרופאים כל הסיכויים והסיכונים הכרוכים באותו טיפול, ולאור מידע זה ניתנה לו האפשרות לשקול את החלופות השונות ולבחור את הטיפול הרצוי לו".
במקרה הנדון, הוא קובע, הסיכונים האפשריים אפילו לא נרמזו לחולה בידי הרופאים - ד"ר יעקב רמז שהיפנה אותו לניתוח, והמנתח ד"ר שינפלד. "חובת הגילוי של הסיכויים והסיכונים לכל טיפול רפואי, מוטלת על-פי הדין על הרופא. גם הרופא המוצלח והמוכשר ביותר אינו פטור ממילוי חובותיו על-פי הדין", אומר דרורי.
לדברי דרורי, יש שני הסברים אפשריים להימנעות ממסירת המידע: שינפלד לא היה מודע לסיכונים, או התעלם מהם משום שחשב שהם זניחים במיוחד לנוכח נסיונו הרב בניתוחים כאלו. "כל אחת מן ההנחות הללו הינה מדאיגה בפני עצמה, ומהווה התנהלות רשלנית", הוא קובע ומדגיש, כי יש לגלות לחולה אפילו סיכונים זניחים.
דרורי קובע: "המשמעות של העדר הגילוי, בהיקפו המלא, לפני ההסכמה המבוקשת מאת החולה, הינה זה: ההסכמה לניתוח, ככל שניתנה, אינה מהווה הסכמה מדעת, כהגדרתו של מונח זה בחוק זכויות החולה. לפיכך, מה שבוצע בגופו של התובע הינו תקיפה או רשלנות, שניהם וכל אחד מהם בנפרד מקימים עילת תביעה בנזיקין של התובע כלפי הנתבעת".
עוד נקבע, כי היה אסור לבצע ניתוח להסרת טחורים לאחר שהחולה נתן את הסכמתו (אם בכלל) רק לניתוח פיסורה. דרורי שב ואומר: "כל סיכון לצמיתות, נמוך ככל שיהיה, ושוב, גם אם נמדד באחוזים בודדים (ואפילו בפרומילים, אם הסיכון הוא מוות או נזק רפואי חמור ביותר), מחייב את הרופא המנתח ליידע את החולה בסיכון, ולבקש הסכמתו לנשיאה בסיכון זה" - מה שלא נעשה במקרה הנדון לגבי ניתוח הטחורים. ניתן לבצע ניתוח נוסף, רק אם הוא "הכרחי וחיוני להצלת חייו או בריאותו של התובע".
"אין זה מתפקידו של המנתח לקבל החלטה בדבר ההסכמה לניתוח במקומו של החולה. בכל מקום בו עולה שאלה כגון זו, היה על המנתח להמשיך עבודתו אך ורק כפי שהתבקש, מבלי לחרוג לניתוח נוסף. רק לאחר מכן, כאשר יסתיים הניתוח והחולה יתעורר, אז ורק אז, רשאי הרופא המנתח לבקש את אישורו של החולה לניתוח הנוסף טרם ביצועו, ורק אם החולה יסכים לניתוח החדש, יבצע הרופא את הניתוח הנוסף בגופו של החולה", מדגיש דרורי. הוא גם דוחה את טענתה של הכללית, לפיה סביר להניח שהחולה היה מסכים לניתוח הנוסף אילו היה נשאל על כך.
דרורי קבע, כי מסכום הפיצוי שיקבל החולה יש להפחית את גמלאות הביטוח הלאומי, המוערכות בשלב זה ב-470,000 שקל. לעומת זאת, תשלם לו הכללית שכר טירחת עו"ד בסך 20% מסכום הפיצויים הסופי, וכן תחזיר לו את ההוצאות בגין הגשת התביעה וניהולה.

תאריך:  30/08/2011   |   עודכן:  30/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה דרורי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש מגביל ביצוע ניתוח נוסף בזמן הניתוח המקורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קיבל את טענת המדינה, לפיה אם חלפן המטבע לא יזהה את האדם עצמו - יתרוקן מתוכנו חוק איסור הלבנת הון    קובע: על החלפן לשמור העתקים של מסמך הזיהוי או מסמך האימות - ולא של שניהם
יפעת גדות
בדרך: עוד 65 מיליון אמריקנים שמנים    נכון לעכשיו, בערך שליש מאוכלוסיית ארצות הברית סובלים מהשמנה
רועי ברק
ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל רשות השידור תבחן טענות של אגודת העיתונאים בת"א נגד המינוי של יוני בן-מנחם
שירלי בר דיין
הקהל הצהוב התנפל על הכרטיסים תוך פחות מיממה. פונצ'ק כבר נחת
יפעת גדות
בספרו אלטנוילנד תיאר בנימין זאב הרצל את הפרלמנט של המדינה היהודית בירושלים במילים אלו: "קהל רב צבא על הבניין המונומנטלי, אולם הבחירות היה מלא הדר: רחב ידיים, גבוה ומרוצף שיש, אור טבעי חדר לתוכו מבעד לתקרת זכוכית שקופה למחצה..."
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il