X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מאה אלף כוורות יספקו השנה 2,800 טון דבש - 50% ממנו משווק לראש השנה מנכ"ל מועצת הדבש: "האיום הממשלתי להרחבת יבוא דבש - איום על הענף"
▪  ▪  ▪
כוורן בפעולה [צילום: לע"מ]

השנה תשווק בישראל לקראת ראש השנה כמות של 2,800 טון דבש, המיוצר ממאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ. מדובר בעלייה של 12% בכמות הדבש המיוצר, כאשר בשנה שעברה יוצרו כ-2,500 טון דבש, עקב שנה חמה ושחונה מאוד בגשמים. כך מסר (יום ה', 8.9.11) הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש. לדבריו, 50% מכמות הדבש המיוצרת בישראל תשווק לקראת ראש השנה.
כיום בישראל 500 דבוראים, 20% מהם, בעיקר בעלי מכוורות גדולות, מטפחות בין 1,500 ל-3,000 כוורות דבש, מהן מייצרים 80% מתפוקת הדבש הארצית. בארץ קיימות מכוורות גדולות לצד מכוורות משפחתיות שחלקן מוכרות דבש באופן עצמאי וברובן משמש העיסוק בדבש כחלקי ולא עיקרי.
ערך הייצור של דבש ומוצרי מכוורת בישראל עומד על 100 מיליון שקל. ערך הייצור החקלאי נובע גם מהאבקה של ענף הדבורים, העומד על כ-2.5 מיליארד שקל בשנה.
המחיר הקמעונאי ל-350 גרם דבש (צנצנת דבש ממוצעת) עומד על 21 שקל בממוצע, כולל מע"מ. המחיר הניתן לדבוראי עבור ק"ג דבש עומד על 18 שקל, כך שנותרים לדבוראי רק כ-6 שקל על כל 350 גרם שהוא מייצר. "את המחיר קובעים המשווקים ורשתות השיווק המרוויחים את החלק הגדול ביותר - שני שליש ממחיר הדבש לצרכן", אומר אבידור. "יבוא נוסף של בדש לא יאפשר המשך קיומו של ענף הדבש בישראל ואף לא יוזיל את המוצר לצרכן. בנוסף, פתיחת היבוא תעמיד את קיומה של החקלאות בסכנה גדולה, בשל חוסר יכולת ההאבקה שתפחת. אני מקווה שהממשלה תתעשת ובמקום לחסל את ענף הדבש תקיים תמיכה גדולה יותר ועידוד דור חדש של דבוראים".
תפוקת הדבש בכוורות נחתכה ב-50%
דבורי הדבש מהווים את המאביק העיקרי בטבע. ענף הדבש חיוני לקיומם של שטחים פתוחים וחקלאות בישראל. הכוורות פזורות בכ-6,300 נקודות, כאשר הפיקוח על ייצור הדבש מתקיים בהתאם לתו תקן הישראלי המחמיר.
המצב הנוכחי נראה לא טוב. על-פי נתוני מועצת הדבש, בשנות ה- 70' וה-80' יוצרו בישראל מעל 50 ק"ג דבש לכוורת אחת של דבורים. לפני שנה עמדה הכמות הממוצעת לייצור דבש בכוורת על 30 ק"ג בלבד וכיום ירדה הכמות כבר ל-25 ק"ג לכוורת, עקב עקירה מאסיבית של שטחי פרדסים ומטעים, לאורך השנים. וכן שינויי הקלים ומיעוט המשקעים.
אבידור הסביר כי ייצור הדבש תלוי במזג האוויר. במידה והחורף שחון והפריחה מועטה, כך גם יקטן ייצור הדבש. בנוסף למזג האוויר ישנה בעיה בארץ ובעולם של התמעטות אזורי טבע וחקלאות, ויותר ויותר אזורי בטון ונדל"ן, כך שכמות הפריחה מועטה ופוגמת בכמות במזונן של הדבורים וכך גם בייצור הדבש. "נושא זה מדאיג מאוד את כלל העולם הרחב מאחר שבאין דבורים לא תתקיים חקלאות", אומר אבידור. "בארצות העולם המפותחות הבינו זאת והממשלות מסבסדות באופן קבוע את ענף הדבש, בכדי לא ליצור מצב של מחסור במזון. בישראל לא רק שהענף אינו מסובסד אלא שהממשלה מאיימת בהרחבת היבוא".
"אלברט אינשטיין אמר כבר לפני 60 שנה, כי ארבע שנים לאחר שייעלמו הדבורים תיעלם האנושות. ללא דבורים אין האבקה, ולא תהייה צמחיה, לא יהיו בעלי חיים ואז לא יהיו אנשים", הוסיף אבידור.
אבידור סיכם: "עקב הבעייתיות שנוצרה לאחרונה לקיומו של ענף הדבוראים, בשל מזג האוויר, מיעוט שטחי בר וחקלאות וכן יבוא מסיבי, המאיים על קיומו של ענף הדבש בישראל, אנו מתכוונים להעביר בקרוב בממשלה אישור לחוק הדבש בישראל, אשר יגן על קיומו של ענף הדבש ויחליף את צו הפיקוח".

תאריך:  08/09/2011   |   עודכן:  08/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מועצת הדבש: 12% עלייה בכמות הייצור השנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הדבש- יוצא המרמע מן השק
zzzzzzr  |  8/09/11 17:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי גלדסטון
מאמן מכבי ורוסיה על המשבר, היורו וגם היורוליג והכדורסל בארץ. ראיון
איתמר לוין
רפאל רפאלי הורשע בגרימת היזק בזדון לאופנוע ולמצלמה של אחד הצלמים    ביהמ"ש דחה את נסיונו למקד את המשפט בהתנהגותם של הצלמים כלפי בתו
איתמר לוין
ביהמ"ש לעניינים מקומיים קובע: מאחר שלא מדובר בהליך פלילי אלא מינהלי, הסמכות לדון בנושא מצויה בידי ביהמ"ש המחוזי    ראשי המאהלים הגישו עתירה מינהלית וביהמ"ש עיכב ההריסות
אסף גולן
השפה השלטת כיום במי שהייתה בת ברית קרובה של ישראל היא שפת הכוח. במילא כשממשלת ישראל תתחיל לפגוע בבטן הרכה של טורקיה יצטרכו קברניטיה של מדינה זו לעדן את יחסם כלפינו עקב מאזן כוחות חדש שייוצר בין הצדדים
עופר וולפסון
כ-100 בכירים פלשתינים ופעילים התכנסו במשרדי האו"ם ברמאללה לטקס קצר, בו הם הודיעו על תוכניותיהם לקבל הכרה באו"ם במכתב ששלחו למזכ"ל הארגון    לקראת כינוס העצרת הכללית בעוד כשבועיים, יקיימו הפלשתינים סדרה של אירועים בלתי אלימים ברחבי העולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il