X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חדר המים החמים בבית המרחץ [צילום: פאשה שרגו]
מבצר ובית מרחץ מהתקופה האיסלאמית התגלו ביבנה-ים
שרידי מבצר ובית מרחץ מהתקופה האיסלאמית הקדומה התגלו בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו לראשונה בשונית של עיר הנמל הקדומה יבנה-ים

מבצר ובית מרחץ מהתקופה האיסלאמית הקדומה (המאות 12-8 לספירה) התגלו לאחרונה בחפירות הארכיאולוגיות בשונית של יבנה-ים.
יבנה-ים, הממוקמת בין יפו לאשדוד, לא הרחק משפך נחל שורק, הייתה עיר נמל חשובה. האתר שימש כנמל ליישובים בפנים הארץ כמעט ללא הפסקה החל בתקופת הברונזה (אמצע האלף השני לפנה"ס) ועד ימי הביניים.
פרופ' משה פישר מהחוג והמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, העומד בראש הפרויקט הארכיאולוגי יבנה-ים, שניהל את החפירה עם איתמר טקסל מהחוג לארכיאולוגיה, ציין כי בעונת חפירות זו - שהיא התשיעית מאז החל הפרויקט בשנת 1992 - התנהלו לראשונה חפירות שיטתיות בשונית של יבנה-ים, הבולטת לתוך הים, והמהווה את הגבול הדרומי של מעגן טבעי שנוצל לשם כך מאז תקופת הברונזה. לדברי פרופ' פישר, תוצאות החפירות של העונה הנוכחית מאמתות את הניצול הבלתי פוסק של המקום לאורך ההיסטוריה.
מבני ציבור, וילות ופסיפסים מרהיבים
במהלך החפירות בעונות הקודמות נחשפו שטחים רבים של האתר יבנה-ים שכללו מבני ציבור, מרחצאות, וילות למגורים, בתי מלאכה ומחסנים. בתקופה הביזאנטית היו בעיר פסיפסים מרהיבים, שאחד מהם נחשף כזכור ב-2007. בעבר נחשפו ממצאים שהעידו על התייוונותה של העיר ואף על החרבתה בימי החשמונאים.
ביצורים, בית מרחץ ופדיון שבויים
בעונה הנוכחית, הוחלט כאמור לערוך בדיקה יסודית בשונית הבולטת לתוך הים הקרויה במסורת הערבית "מינת רובין" (הנמל של ראובן), הלא הוא ראובן הקדוש למוסלמי האזור. לדברי פרופ' פישר, החפירות הניבו תוצאות מעניינות שכללו מכלול רחב-ידיים של ביצורים המורכבים מחומות ומגדלים וכן בית מרחץ - שניהם מתוארכים לתקופה איסלאמית הקדומה - בין המאות 12-8 לספירה.
הביצור שנחשף הקיף ככל הנראה את המשטח העליון של הבליטה הימית, והיה בנוי מאבני גזית ואבני גוויל מלוכדות בטיח ובגבס, מעורב בכמויות גדולות של צדפים וחול - טכניקה מקובלת בבנייה איסלאמית.
בחלק הצפון-מזרחי של השונית התגלו שרידיו של בית מרחץ, המתוארך אף הוא לתקופה האיסלאמית הקדומה. המרחץ בנוי לפי המתכונת הרומית, אך כולל מספר התאמות לתקופה האיסלאמית. כמו במרחץ הרומי, גם כאן נמצאו עדויות לקיומה של מערכת חימום מים ויצירת אדים באמצעות מערכת חימום המבוססת על תנורים ועל מעבר תת-קרקעי. מדובר בשלב זה על אחת הדוגמאות הבודדות של שימוש במרחץ מטיפוס רומי בארץ ישראל בתקופה הנ"ל, ועל הדוגמה היחידה עד כה לקיומו של מרחץ במצודה צבאית.
לדברי פרופ' פישר, הן הביצור והן המרחץ שנחשפו השנה מתווספים לעדויות ארכיאולוגיות הקושרות את יבנה-ים עם המצודה הימית "מאחוז יובנה" (הנמל של יבנה), ששימשה בין היתר להגנת אזור החוף ולפדיון שבויים בין מוסלמים ונוצרים בתקופה האיסלאמית הקדומה. לדבריו, הממצאים שנחשפו ביבנה-ים מהווים צעד ראשון בפיתוח אתר החפירות במסגרת הגן הלאומי החדש "חוף פלמחים".

חפירות יבנה-ים [צילום: סקייויו]
תאריך:  13/09/2011   |   עודכן:  13/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבצר ובית מרחץ מהתקופה האיסלאמית התגלו ביבנה-ים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נשגב מבינתי...
ציקי  |  13/09/11 18:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
השר נאמן אמר כי הדלפת ראיות גולמיות משלבי חקירה שונים לפרסום בכלי התקשורת מעלה חשש לפגיעה בטוהר ההליך השיפוטי ובמראית פני הצדק    "שופטים ועדים נחשפים לראיות מן התקשורת בטרם אלה הוגשו לבית המשפט, דבר העלול 'לזהם' את העדויות ולהשפיע על דרך מסירתן"
איתמר לוין
תיק סבוך של עשרות עבירות שבוצעו לפני למעלה מעשור הסתיים בהרשעה של חמישה מבין ששת הנאשמים    רש קיבל סחורה מספקים בחו"ל ולא שילם, וביצע עשרות עבירות של זיוף, מירמה, גניבה, מכס ומע"מ
יפעת גדות
גברים רווקים שהיו עם רמות טסטוסטרון גבוהות יותר בתחילת המחקר נטו למצוא בנות זוג ולהפוך לאבות, אך האבות החדשים זוהתה ירידה ברמות הטסטוסטרון שהייתה גדולה מהירידה אצל גברים בני אותו גיל שלא הביאו ילדים לעולם    בקרב האבות במחקר, אלו שהיו מעורבים ביותר בטיפול בילדים היו עם רמות טסטוסטרון נמוכות יותר מאלו שלא היו מעורבים
עופר וולפסון
חברת ג'יימס ריצ'רדסון ורשת "פקטורי 54" זכו במכרז רשות שדות התעופה ויפעילו במשותף את המתחמים, בשטח כולל של כ-550 מ"ר
איתמר לוין
ביהמ"ש דחה ביומיים את ההחלטה בעניין פינוי האוהלים    נציגת התושבים בשדרות רוטשילד הזהירה בדיון: צריך לקחת אחריות לפני שיתרחש אסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il