X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
במסגרת הניסוי האמנותי מוצעים לנוסעים בתחנות אוטובוס בכמה ערים ספרי קריאה המונחים על מדפים את הספר המושאל מחזירים בתחנת הירידה רק תיזהרו לא לשקוע בקריאה ולפספס את האוטובוס
▪  ▪  ▪
הנחטפים ביותר - ספרי הבישול

נוסעי אוטובוסים בתחבורה הציבורית, שנקלעו לאחרונה לרחובות כפר סבא, חיפה ותל אביב, לא יכלו להתעלם מהאטרקציות החדשות בתחנות האוטובוסים. מדפים ועליהם ספרים הוצבו בכמה וכמה תחנות.
מאחורי החיבור הלא-טבעי הזה של העיר סואנת לעומת ספרייה שקטה עומדים האמן דניאל שושן, מרצה בכיר בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון ועמית מטלון בוגר הפקולטה. הם יצרו למעשה פסל עירוני סביבתי, שיכול למלא לא רק את החלל האורבני אלא גם את חלל הזמן הפנוי שבהמתנה לאוטובוס ובנסיעה עצמה.
את הספר לוקחים הנוסעים המזדמנים לתחנות בתחנת העלייה ומחזירים אותו לכוננית הספרים הנמצאת בתחנת הירידה. ניתן לשאול ספרים ולהשלים את קריאתם בבית, ובלבד שיוחזרו.
את הספרים מספקות הספריות העירוניות, נוסעים בתחבורה הציבורית וסתם עוברי אורח הגרים בקרבת הספריות המאולתרות. רפרטואר הספרות עשיר למדי: החל בספרות יפה וכלה בספרי היסטוריה, ספרי ילדים, נוער ומבוגרים. הנחטפים ביותר הם באופן לא מפתיע דווקא ספרי הבישול. תוכן הספרות מתמזג עם האוכלוסיה המקומית. כך למשל, באזור החרדי של שכונת זיו בכפר סבא שמים אנשים ספרות תורנית וקלטות עם שיעורי תורה.
העיון בספרים בתוך התחנות עצמן חפוז, שכן תשומת לבם של הנוסעים נתונה לאוטובוס שאמור להגיע לתחנה. היסח הדעת מן הדריכות המתחייבת עלול לגרום החמצה של האוטובוס החולף בתחנה.
הרעיון שעומד מאחורי הפרויקט הוא עידוד קריאה ויצירת שיגרה של שאילה והחזרת ספרים נגישה לכל אחד. האמן דניאל שושן מדגיש כי "ספריית תחנות האוטובוס היא פרויקט אמנותי במימון עצמי במטרה לחולל שינוי תודעתי קטן בשימוש בחלל ציבורי ולבחון את השאלה כיצד שותלים במרחב יצירת אמנות שלא 'יתרגלו אליה'. בכוונה תחילה היצירה אינה "חתומה" בידי האמן. היוצרים אינם מזדהים בשמם בפעולת האמנות ולא משאירים עקבות מזהים ולא הוראות הפעלה או הנחיות פדגוגיות מה ואיך לקרוא. לא באנו ללמד את בני יהודה ספר ואנחנו לא מבקשים מאומה מהמשתמשים".
לדבריו, הפרויקט התחיל כפרויקט ניסיוני בסביבה אורבנית. "מנסים לבדוק כיצד המערכות בעיר עובדות. עמית מטלון ואנוכי בנינו עוד מערכת נוספת ונכנסנו לתוך המערכות הקיימות, העירונית, התחבורתית ומערכת האוטובוס. הלבשנו גוף זר מבחינה קונפסטואלית - הספריה, ואנחנו חושבים, מניסיוננו, שהעיר תתפעל את הספריות האלה באופן עצמאי. זאת אומרת, התושבים יתרגלו לקחת ספר להחזיר אותו ואולי להוסיף. בנינו ספרייה בקמפוס של הטכניון ואנשים החלו להניח את עבודת התזה שלהם בספרי עיון ולקחת עבודות תזה של אחרים".
יהיו שיאמרו כי המיזם אינו הולך יד ביד עם האופי הישראלי הדוגל ב"מה שנלקח לא יוחזר". האם יהיה זה יומרני לדרוש מישראלים גם לקבל חינם וגם להחזיר אחר כך? בעיריות דווקא אופטימיים. יהודה בן-חמו, ראש עיריית כפר סבא, מאמין ביושרת של התושבים ומוסיף: "אני מקווה להגיע לשלב, שאנשים יגנבו ספרים ולא דברים אחרים..."

תאריך:  13/09/2011   |   עודכן:  14/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נוסעי אוטובוסים משתתפים ללא ידיעתם בניסוי אמנותי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
שני שליחים ייצאו לאזור לפני הדיון באו"ם בבקשת הרשות הפלשתינית להכריז עליה כמדינה - דניס רוס ודייויד הייל    קלינטון: "על הפלשתינים לחדש את השיחות ולא לפנות לאו"ם. איזו תועלת תצמח להם מהקמת מדינה?"
אלעזר לוין
הבניין בן 45,000 מ"ר ייבנה ליד הכנסת, אך תוכנן כך שלא יסתיר אותה
אלעזר לוין
המינהל והעירייה מגבשים תוכנית לדירות זולות במערבה של העיר
אלעזר לוין
המחוזי ביטל פסק דין של ביהמ"ש השלום, שקבע כי אין לפנות משפחה מכפר שלם לפני שיוצעו לה פיצויים    המחוזי: "התזה של השופט שי קורן אינה יכולה לעמוד"    התיק הוחזר לדיון מחודש בבית המשפט השלום    דחו הצעה לפיצוי של 147 אלף דולר בעד שני חדרים שאינם בבעלותם    החלטה חשובה לגבי 500 משפחות
אלעזר לוין
עו"ד רוני סיגל פורש לאחר ארבע שנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il