X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שהסוחר, כאיש מקצוע וכמי שנהנה מפערי התיווך, חייב לבדוק את אמינות המידע שהוא מוסר לקונה - או לכל הפחות להעמיד אותו על הסיכונים שבפניו כאשר המידע לא נבדק
▪  ▪  ▪
יד שנייה? שלישית? רביעית? [צילום אילוסטרציה]

לסוחר רכב יש אחריות מושגית כלפי לקוחותיו, ומוטלת עליו החובה לוודא את נכונות הפרטים שהוא מוסר להם. אם סוחר הרכב לא עשה זאת, הוא לא יוכל לבוא בטענות כלפי מי שמכר לו את הרכב. כך קובעת (11.9.11) שופטת בית משפט השלום ברחובות, איריס לושי-עבודי.
מאיר פליישר קנה רכב מסוכנות אוטו בילו, ורק לאחר מכן התברר שהרכב נסע 50,000 ק"מ יותר משנמסר לו ושהיו לו ארבעה בעלים קודמים ולא שניים. פליישר הגיש תביעה נגד אוטו בילו, שמצידה הגישה הודעת צד ג' נגד שלמה השכרת רכב ממנה רכשה את המכונית. האחרונה הגישה הודעת צד ד' נגד בנימין אלבז, ממנו רכשה היא את המכונית. כל צד גלגל את האחריות על קודמו. במסגרת פשרה קיבל פליישר בחזרה את כספו, ולושי-עבודי נדרשה להכריע בהודעות ששלחו המוכרים זה לזה.
לושי-עבודי פותחת באומרה, ששינוי הספידומטר הוא תופעה נפוצה, ולכן "נראה שלא בכדי האמירה העממית הנפוצה המתייחסת לאמינותו של מאן דהוא נאמרת דווקא בתחום המסחר ברכב משומש ('לא הייתי קונה ממנו מכונית משומשת')". במצב זה, היא קובעת, חלה אחריות מוגברת על מי שעיסוקו בסחר ברכב משומש, בנוגע להצגה נכונה של פרטי הרכב לקונה.
"קביעה זו נכונה בעיניי, גם במקרים כגון דא, כאשר סוחר הרכב משמש לכאורה כ'צינור' בלבד, קרי כגורם הקונה רכב מאדם אחד ומוכר אותו כמות שהוא (as-is) לאדם אחר. אכן, לדעתי, העובדה כי סוחר הרכב משמש לעתים כ'צינור' בלבד אינה מאפשרת לו לרחוץ בנקיון כפיו ולגלגל את האחריות באופן מלא אל האדם שממנו קנה את הרכב. אני סבורה איפוא כי פער התיווך שסוחר הרכב משלשל לכיסו - כמו גם ההסתמכות של צרכנים לא מועטים על סוחרי רכב מקצועיים כגורם המפחית לכאורה את הסיכון הקיים ברכישת רכב משומש - נושאים בחובם חובות ולא רק זכויות", קובעת לושי-עבודי.
היא מוסיפה, כי מדובר בבדיקה פשוטה - ועובדה שפליישר הצליח לגלות את התרמית - ולכן "השאלה במקרים אלה אינה נעוצה ביכולתו של סוחר הרכב לבדוק את הרכב המשומש, כי אם ברצונו של סוחר הרכב לעשות כן והעדפתו במקרים רבים לבצע עסקות מהירות תוך עצימת עיניים ביחס למצבו של הרכב הנמכר על ידיו ושלשול רווחי העסקות לכיסו. בנקודה זו בדיוק נכנסת איפוא לפעולה חובת הזהירות המושגית, כאשר אני סבורה, כאמור, כי חובת זהירות זו מחייבת את סוחר הרכב לערוך את הבדיקות הנדרשות או, למצער, להתריע בפני הקונה בצורה ברורה על הסיכונים הקיימים ברכישת רכב משומש ועל העובדה כי סוחר הרכב לא ביצע בדיקות כלשהן.
"אני ערה לעובדה כי הטלת חובות בדיקה נוספות על סוחר הרכב תהא כרוכה פעמים רבות בהטלת עלויות נוספות על העסקות למכירת רכב משומש. אלא שזוהי, כידוע, טענה קבועה המועלית בכל מקום שבו נשקלת הטלת חובת זהירות מושגית ואני סבורה כי במקרה זה - ולאור כמות העסקות ומספר הכשלים הרב יחסית הנופל בעסקות אלה - התועלת הנובעת מהטלתה של חובת זהירות מוגברת עולה על העלות הנוספת הנובעת ממנה".
במקרה הנדון, מאחר שהן אוטו בילו והן שלמה לא הוכיחו שביצעו בדיקות כלשהן במכונית לפני שמכרו אותה, דחתה לושי-עבודי את ההודעות ששלחה אוטו בילו לשלמה ואת זו של שלמה לאלבז.

תאריך:  21/09/2011   |   עודכן:  21/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 איריס לושי-עבודי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: על סוחר רכב משומש חלה אחריות מוגברת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
עוה"ד אליעזר קליבנסקי ושמואל מלכא לא בדקו במשך זמן רב את המצב המשפטי של הבית, לא התריעו בפני המוכרים על עבירות הבנייה ולא עמדו במועד שקבע ביהמ"ש לרישום זכויות הקונים
איתמר לוין
בניגוד לרושם כאילו המסלול מיועד לסייע בעיקר לנשים ולילדים, בחינת הצעת החוק מעלה שהנהנה העיקרי ממנו יהיה המוסד לביטוח לאומי    במרכז ההצעה: ההוצל"פ תקבל מידע רב ותוכל לגבות את החובות
איציק וולף
שר החוץ הכחיש את הדיווח שלפיו איים לפרק את הקואליציה אם ראש הממשלה לא ינקוט סנקציות חריפות נגד הפלשתינים במידה שיצליחו לקבל הכרה כמדינה    "הכתב שאני מכיר ומוקיר לא ביקש תגובה על הפרסום שלי ולא שאל אותי בעניין. אני לא אומר דבר בשיחות סגורות ואני מתייחס לנושאים רק און-רקורד"
יפעת גדות
על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), מגיפת המחלות הכרוניות העולמית צפויה לצבור תאוצה כך שמספר מקרי המוות מ-NCDs עלול להגיע ל-52 מיליון איש בשנת 2030
אלעזר לוין
הבניינים ייבנו בבאר שבע, באשדוד וברעננה    בין היזמים - רסקו ודמרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il