X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
[צילום: פלאש 90]
מחקר: "מלכודת דבש" לקראת ראש השנה
הדבש הישראלי יקר פי 3.5 לעומת ארה"ב ופי 2 לעומת אנגליה מחיר הדבש עלה ב-26% בשש השנים הקודמות הסיבה ליוקר פריט המזון שיהיה על כל שולחן חג: פערי שיווק של עד שני שליש מהמחיר

מחיר הדבש הממוצע בארה"ב עומד על כ-6 שקל - כ-28% בלבד ממחיר הדבש הממוצע בארץ, העומד על כ-21 שקל. כך עולה (ד', 21.9.11) ממחקר חדש של מכון ירושלים לחקר שווקים המתפרסם לקראת ראש השנה. המחקר בדק גם את מחיר הדבש בבריטניה, ומצא כי שם הוא עומד על כמחצית ממחירו בארץ. מחיר דבש ממוצע עומד על כ-2.1 אירו (10.7 שקל) בבריטניה. למעשה, ניתן למצוא בבריטניה דבש שמחירו 16% ממחיר הדבש הממוצע בארץ (כ-3.5 ש"ח).
גם מחירי הייבוא של דבש מארצות כמו קנדה, מקסיקו, ארגנטינה, וסין עומדים על כ-15% מהמחיר הממוצע בארץ (בין 5.69 שקל ל-6.29 שקל).
יש לציין, כי 40% מהתצרוכת השנתית של דבש בישראל נצרכת סביב חגי תשרי, ובעיקר סביב ראש השנה. מדובר ב-1,500 טון הנצרכים בחודש אחד, בשווי כולל של כ-60 מיליון שקל. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ-300 גרם דבש בממוצע.
כלכלנית מכון ירושלים, קרן הראל-הררי, טוענת שסיבת המחירים הגבוהים בתעשיית הדבש זהה לזו הקיימת בתעשיית החלב והגבינות: תוצאה ישירה של מדיניות מוטעית של הממשלה וריכוזיות יתר בענף.
המחקר מראה כי מחיר הדבש בישראל עלה ב-26% בשנים 2010-2005, וחלה מגמת עלייה בהוצאה החודשית המשפחתית על דבש במהלך שנים אלה. על-פי מועצת הדבש, שני שלישים ממחיר הדבש הוא פער השיווק שגובים המשווקים והרשתות.
על-פי המחקר, מכסים שערורייתיים מונעים ייבוא מתחרה, כאשר המכס על צנצנת דבש טבעי הוא כ-17 שקל ותקרת המכס מגיעה ל-255% - הגבוהה ביותר מבין יתר מוצרי המזון.
עוד נמצא כי מפאת חוסר כדאיות, ישראל מייבאת דבש משבע מדינות בלבד מתוך רשימה של 56 מדינות אפשריות המאושרות על-ידי האיחוד האירופי.
המחקר מעביר ביקורת קשה גם על "מועצת הדבש", המעניקה מכסות של ייבוא פטור ממכס רק לגופים החזקים שבענף, מה שמסייע ליצור התנהגות מונופוליסטית ומונע מכוורנים קטנים להתחרות. עוד נמצא, כי "דבש יד מרדכי" שולט בלמעלה מ-50% מהשוק. כוורת יד מרדכי, יש לציין, היא בבעלות משותפת של הקיבוץ ושל קבוצת שטראוס.
ביטול מכסים וציון ארץ המקור על הצנצנות
מכון ירושלים ממליץ על צמצום וביטול המכסים המוטלים על דבש המיובא ארצה, על-מנת להגדיל את כמויות הייבוא ואת מספר המדינות מהן מייבאים דבש. בנוסף, ממליץ המכון כי המשווקים יציינו על הצנצנות את ארץ המקור ממנה מיובא הדבש. המכון גם דורש בדיקת חלוקת המכסות הפטורות ממכס המוקצות על-ידי מועצת הדבש דווקא לחזקים. המלצה נוספת של המכון היא לבדיקת שקיפות התנהלות מועצת הדבש והקריטריונים לפיהם היא פועלת, תוך הפקת לקחים ובדיקה אם ישנו צורך בהחלת שינויים או צמצום סמכויות.

תאריך:  21/09/2011   |   עודכן:  22/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר: "מלכודת דבש" לקראת ראש השנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תיאור חלקי של המציאות
עמי חוות-שבטה  |  21/09/11 22:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
יו"ר רשות ניירות ערך דורש מיו"ר חברת הביטוח איילון ומבעליה, לוי יצחק רחמני, להחזיר לקופת החברה עד 70 מיליון שקל, שלכאורה קיבל ללא אישור מתאים    רחמני: קיבלתי אישור, ולכל היותר יש פגם פורמלי
אלעזר לוין
אשדר תבנה 128 דירות לציבור הדתי    50% מהדירות ימכרו לזכאים    תשלם בעד הקרקע 15.2 מיליון שקל
עופר וולפסון
הממצאים התגלו במסגרת סריקה של 150 אתרי סחר על-ידי הרשות להגנת הצרכן, במטרה להילחם בהונאות באמצעות סחר אלקטרוני וכדי לחזק את אמון הצרכנים בעסקות מקוונות
עידן יוסף
נציגי ההסתדרות והעובדים פוצצו את הפגישה עם נציגי האוצר וההנהלה ופתחו בעיצומים    משרד האוצר אינו מוכן להיכנע לתכתיבי ועד העובדים וההסתדרות
עופר וולפסון
יו"ר התאחדות הסטודנטים ושר התשתיות נפגשו בלשכת השר, וסיכמו לשתף פעולה בנושאים החברתיים:    שמולי: "יש דרכים שבאמצעותן כבר מחר בבוקר ניתן להקל על הציבור והורדת נטל המס על הדלק הוא אחד מהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il