X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מרכז מורשת בגין, ירושלים [צילום: איתמר לוין]
בדיקת News1: אירועים מסחריים במרכזי בגין ורבין - בניגוד למטרותיהם בחוק
אתרי ההנצחה הפכו למרכזי אירועים
החוקים לפיהם הוקמו מרכזי ההנצחה לראשי הממשלה המנוחים קובעים במפורש, שהם מיועדים ל"פעילויות הנצחה ופעולות חינוך והסברה". למרות זאת מתקיימים בשניהם גם אירועים עסקיים-מסחריים, ובמרכז בגין - גם חגיגות בר-מצוה מרכז רבין: "הכל משולב במורשת רבין" מרכז בגין: "מותר לנו ליזום הכנסות נוספות"

מרכז מנחם בגין ומרכז יצחק רבין עורכים במתקניהם אירועים מסחריים ומשפחתיים, למרות שהחוקים מכוחם הוקמו קובעים במפורש, שעליהם לפעול רק להנצחת מורשתם של שני ראשי הממשלה המנוחים. כך עולה מבדיקת News1.
מרכז בגין בירושלים מציע בין היתר לציבור הרחב לערוך חגיגות בר-מצוה במרפסתו הצופה להר ציון ותוך שימוש בבית הכנסת הפועל בו. מרכז רבין בתל אביב מקיים אירועים עסקיים, דוגמת חגיגות ה-80 ללשכת רואי חשבון בחודש הבא.
שני המרכזים הוקמו מכוח חוקים זהים כמעט לחלוטין, בהם נאמר: "אתר ההנצחה יהיה פתוח לציבור ויתקיימו בו, באופן סדיר, פעילויות הנצחה ופעולות חינוך והסברה הקשורות בפועלו ובמורשתו של מנחם בגין / יצחק רבין". עוד קובעים החוקים, כי בשני המוסדות יוקמו מרכזי מחקר וארכיונים לעיסוק בנושאים הנוגעים לבגין ורבין. מאחר שמדובר בחוקים מינהליים, שני המרכזים אינם רשאים לעסוק בפעולות שלא הותרו להם במפורש.

התגובות: זה חלק מהפעילות, שומרים על החוק

מרכז רבין מסר בתגובה, כי הוא מקיים במהלך כל השנה סדנאות וימי עיון, העוסקים בנושאים מגוונים וביניהם החברה הישראלית, ומשלב בין פעילות חינוכית-חברתית, הנצחה מוזיאונית ותיעוד ופועל בכל שדרות החברה הישראלית. "פעילות זו מותאמת לקהלי היעד המגוונים עימם עובד המרכז - תלמידים, אנשי כוחות הביטחון, סגלי חינוך, אנשי אקדמיה והקהל הרחב. כחלק מפעילותו זו מקיים המרכז מעת לעת גם אירועים וכנסים לקהלים מקצועיים שונים כמו גם ביקורים ממלכתיים, בהם כחלק מהאירוע משולבים תכנים הרלוונטיים לפעילות המרכז. זאת, לרוב, תוך שילוב ביקור במוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין המציג את תולדות חייו של יצחק רבין לצד סיפורה של החברה הישראלית ומדינת ישראל".
בדיקת News1 העלתה, כי תשובה זו אינה תואמת את המציאות, שכן במרכז רבין מתקיימים אירועים עסקיים לכל דבר, שאין בהם נגיעה כלשהי לפעילותו הייעודית של המרכז. מרכז רבין גם נמנע מלהשיב לשאלה בדבר היקף הכנסותיו מאירועים מסחריים.
מרכז בגין מסר בתגובה: "מרכז מורשת מנחם בגין מקפיד על שמירת החוק ורואה בעניין השמירה עליו גם חלק מרכזי משמירה על מורשתו של מנחם בגין, ששם את עליונות החוק בראש סדר העדיפויות. סעיף 38 לחוק המרכז קובע, כי פעילות המרכז תמומן מתקציב המדינה, מתרומות ומהכנסות המרכז. יש להדגיש, כי האירועים הפרטיים מתבצעים באמצעות מפעילי המסעדה שהם זכיינים שזכו במכרז רשמי.
"ההכנסות המגיעות מאירועים אלה תורמות לאי-הגדלת ההשתתפות מתקציב המדינה בפעילות המרכז, או אי-פגיעה בפעילות המרכזית שלמענה נועד המרכז. חשוב להדגיש, כי כמות האירועים היא מזערית ואינה פוגעת בשום מקרה בפעילות המרכז. ההכנסות מסעיף זה היו בשנת 2010: 108,500 שקל, ובשנת 2011 (עד ספטמבר) 58,500 שקל".

מקבלים מיליוני שקלים בשנה מהמדינה
מרכז רבין

שני המרכזים הם תאגידים המבוקרים בידי מבקר המדינה ונהנים מתקציבים ממשלתיים נדיבים: 5.2 מיליון שקל בשנת 2011 למרכז בגין ו-4.7 מיליון שקל למרכז רבין. השניים גם קיבלו מהמדינה, ללא מכרז וללא תשלום כלשהו, את הקרקעות עליהם הוקמו. למרות זאת, הם אינם מפרסמים דוחות כספיים, ולכן לא ידוע מהו היקף הכנסותיהם מקיום אירועים שאינם עולים בקנה אחד עם מטרותיהם החוקיות.
באתרי האינטרנט שלהם, חוזרים שני המרכזים על מטרותיהם כפי שנקבעו בחוקים לפיהם הוקמו. וכך נאמר באתר של מרכז בגין: "המרכז מנציח לדורות את מורשתו של מנחם בגין כלוחם אמיץ, גאה וחסר מורא אשר פעל למען חירותו, עתידו ובטחונו של העם היהודי בארצו. המרכז שוכן בכתף הינום, הצופה אל הר ציון וחומות העיר העתיקה בירושלים ובו מוזיאון המספק ביקור חוויתי ומסעיר, ארכיון, ספריה ומכון מחקר. המרכז מקיים באופן סדיר, פעילויות הנצחה, מחקר, חינוך והסברה הקשורות בפועלו ובמורשתו של מנחם בגין".
ואילו באתר מרכז רבין נאמר: "פעילות המרכז מוקדשת להנצחת זכרו ופועלו של יצחק רבין ולבחינת הלקחים שעל החברה הישראלית להפיק מהרצח, מנסיבותיו ומהשלכותיו. המרכז משלב בין פעילות חינוכית-חברתית, הנצחה מוזיאונית ותיעוד ופועל בכל שדרות החברה הישראלית. המרכז פועל כדי לשמש אתר חי ותוסס שיטביע את חותמו על השיח הציבורי בארץ, יעגן את מקומו של יצחק רבין בזיכרון הלאומי ויהווה מוקד משיכה והזדהות לנוער היהודי בארץ ובעולם".

מרכז בגין מציע כיבוד קל וארוחות

מרכז בגין מציע בגלוי לשכור ממנו שטחים וציוד לצרכים מסחריים ומשפחתיים, כאשר לא נדרשת זיקה כלשהו למורשת בגין, ולשוכרים רק מוצעת בדרך אגב האפשרות לשלב את האירוע עם פעילותו של המרכז. באתרו נאמר: "מרכז מורשת מנחם בגין מציע מגוון אולמות וחדרים להשכרה לימי עיון, כנסים, הרצאות, הופעות וכדומה. האולמות, החדרים והכיתות ממוזגים ומאובזרים היטב. בכולם ניתן בתוספת תשלום ציוד אורקולי, הגברה, הקלטה וצילום של האירוע.
"מלבד האולמות והחדרים ניתן לשכור את לובי המרכז שממנו נשקף נוף לחומות העיר העתיקה. בלובי, ניתן לערוך אירועים עד 200 מקומות, סביב שולחנות או בצורת תיאטרון. מרכז בגין מותאם לאירועים בהם יש צורך בכינוס מרכזי במליאה ופיצול לקבוצות קטנות יותר בחדרים השונים. ניתן להזמין כיבוד קל וארוחות למשתתפי האירועים. ניתן לשלב במסגרת האירוע ובתאום מראש ביקור במוזיאון ו/או הרצאה מטעם מרכז בגין".
לעומתו, מרכז רבין מסתיר את העובדה שגם בו ניתן לקיים אירועים מסחריים. תחת הכותרת "כנסים ואירועים" נאמר באתר המרכז: "מרכז רבין עוסק בהנצחת זכרו של יצחק רבין באמצעות פעילות הנצחה המתקיימת במרכז, במוסדות חינוך, בבסיסי צה"ל ובמוסדות ציבור. פעילות ההנצחה מתקיימת לכל אורך השנה ומגיעה לשיאה ביום הזיכרון השנתי ליצחק רבין". באתר אין כל איזכור לפעילות המסחרית המתקיימת במרכז.

תאריך:  10/10/2011   |   עודכן:  10/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אתרי ההנצחה הפכו למרכזי אירועים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מרכז רבין, מרכז מיותר לחלוטין
אריה פרי  |  10/10/11 14:41
2
מזעזע!!!! התערבות המבקר מיידית ל"ת
חשיפה חשובה ביותר  |  10/10/11 22:01
3
בית מורשת בגין -מחירי שתיה וכ
רובי מוסט  |  19/10/11 23:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
צוות חוקרים משבדיה גילה כי התעמלות הפחיתה את מספר התקפי המיגרנה באופן דומה לזה של טיפול תרופתי    אופציה יעילה לחולים שלא מצליחים לשפר את מצבם או שאינם מעוניינים להשתמש בתרופות
אילנית חיות
בדיקת "גלובס": אסם הקפיצה את מחירי המטרנה    החברה שוקלת כעת לפנות לממונה על הגבלים עסקיים ליצירת מהלך כולל של הוזלת מחירים במשק, מהלך שיהיה חוצה יצרנים וחוצה קטגוריות של מוצרים
מירב ארד
התוכנית שאושרה בוועדת השרים לפנים ושירותים מחייבת הכנת תוכניות שיקום אתרי הטמנה קיימים ומעקב שוטף אחר נושא הפסולת ברמה מחוזית
יפעת גדות
מסיבת העיתונאים התקיימה באופן סמלי במרכז מורשת מנחם בגין    פרופ' שכטמן פתח את דבריו בפני העיתונאים הזרים בסיפור מרגש, על אודות משפחתו שעלתה לארץ במסגרת העלייה השנייה
יפעת גדות
נצפו שני מקרים של תגובות אלרגיות ברמת חומרה בינונית ומקרה אחד של הלם אנפילקטי    בכל העולם מרחיבים את ציבור המתחסנים לכלל האוכלוסיה מגיל שישה חודשים ואילך
רשימות נוספות
השופט דן מור פורש בשל עבירות מס  /  איתמר לוין
שנתיים מאסר למפיץ כדורים מזויפים נגד אין-אונות  /  איתמר לוין
בלייר צבר ממונו הרב תוך ניגוד עניינים  /  עופר וולפסון
הצהרת בלפור  /  איתמר לוין
נו מור  /  איתמר לוין
תרבות השלטון  /  אהרון שחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il