X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הוועדה להגברת התחרותיות במשק פרסמה את טיוטת הדוח המלאה שלוש קבוצות עסקיות הוגדרו בה כ"תאגידים משמעותיים" ואלו ייאלצו לוותר על אחזקות ריאליות או פיננסיות
▪  ▪  ▪
חיים שני, יו''ר הוועדה להגברת התחרותיות במשק [צילום: פלאש 90]
יצחק תשובה. ייפרד מהפניקס? [צילום: פלאש 90]

נוחי דנקנר. אחזקות פיננסיות בכלל [צילום: פלאש 90]

צדיק בינו. בעל השליטה בבנק הבינלאומי

הוועדה להגברת התחרותיות במשק, בראשות חיים שני, מנכ"ל האוצר לשעבר, פרסמה (יום ג', 11.10.11) את הטיוטא המלאה של המלצותיה, ופונה לציבור הרחב על-מנת לשמוע את עמדותיו בכל הנוגע להמלצות הוועדה. כזכור, לפני כחודש פרסמה הוועדה את המלצות הביניים שלה.
בטיוטת הדוח המלאה מציינת הוועדה כי ישנן שלוש קבוצות עסקיות שבבעלותן תאגידים ריאליים וגופים פיננסיים העונים להגדרה של "תאגידים משמעותיים", ובהתאם להמלצות הוועדה, על-מנת להמשיך ולהחזיק בהיתר שליטה או בהיתר החזקת אמצעי שליטה של גוף פיננסי, יידרשו קבוצות עסקיות אלה לרדת באחזקותיהן הריאליות או הפיננסיות לרמה שבה אחזקותיהן יהיו בהתאם למה שנקבע בהמלצות. שלוש הקבוצות המדוברות הן קבוצת אי.די.בי בשליטת נוחי דנקנר, קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה וקבוצת צדיק בינו (בינו החזקות, פיבי) שבשליטת צדיק בינו.
במסקנות הביניים הוועדה המליצה על איסור שליטה או החזקה בגוף פיננסי משמעותי המנהל נכסים של יותר מ-50 מיליארד שקל, על-ידי תאגיד ריאלי משמעותי או על-ידי השולט בתאגיד ריאלי משמעותי, שפדיון המכירות שלו הוא יותר מ-8 מיליארד שקל.
בטיוטת הדוח נטען כי קיימת סבירות שבעלי השליטה בגופים פיננסיים משמעותיים יבחרו למכור את גרעין השליטה בתאגיד הפיננסי באמצעות מכירה לציבור, זאת מאחר שמספר הרוכשים הפוטנציאליים בתוך המשק הוא מוגבל, הן מבחינת ההון הנדרש והן מבחינת העובדה כי חלק מאלה שיש ביכולתם לרכוש שליטה לא יורשו לעשות כן בהתאם להמלצות הוועדה. לכן, קובעת הוועדה, ישנו צורך בהיערכות רגולטורית מתאימה לאפשרות הסדרת פעילות של תאגידים פיננסיים ללא גרעין שליטה בהקדם האפשרי. יצוין בהקשר זה, כי בנק ישראל כבר נמצא בהליכים מתקדמים להסדרה מלאה של פעילות תאגיד בנקאי ללא גרעין שליטה.
הציבור מוזמן לעיין בדוח ולהגיש לוועדה את עמדתו
שאר טיוטת המלצות הוועדה מתייחסת, בין היתר, להליכי הפרדת השליטה על חברות ריאליות ועל חברות פיננסיות, להגנה על זכויות בעלי מניות מהציבור בחברות במבנה פירמידאלי ולהגברת מעורבות המשקיעים המוסדיים ויתר בעלי מניות המיעוט בקבלת החלטות בחברות ציבוריות.
כמו-כן, ממליצה טיוטת הוועדה על חיזוק סמכויותיו של הממונה על ההגבלים העסקיים והרחבת השיקולים במכירת נכסי מדינה ובהקצאת רישיונות וזיכיונות.
הוועדה ביקשה להבהיר ביחס לניירות העמדה שיוצגו בפניה כי המגיש מתבקש לפרט את עמדתו בכתב בנייר עמדה תמציתי, שאורכו לרבות התקציר לא יעלה על חמישה עמודים. ניתן לצרף לנייר העמדה מסמכים הרלוונטיים לעניין כנספחים. כמו-כן, המגיש יציין בפתח נייר העמדה את מי הוא מייצג והאם הוא מעוניין להופיע בפני הוועדה.
על הציבור להגיש את עמדתו בכתב לוועדה עד ליום ראשון, ה-13 בנובמבר, כאשר הוועדה תשקול לזמן חלק ממגישי העמדות להציג את עמדתם בפניה, בעל-פה.

משק ריכוזי, אך התופעה אינה ייחודית

בטיוטא מוזכר מחקר משנת 2002 לפיו במשק הישראלי רווחת תופעה של קבוצות עסקיות השולטות על מספר חברות ציבוריות, בעיקר באמצעות שימוש במבנה החזקות פירמידלי.
המחקר מצא שהחלק הארי מכלל החברות הנסחרות במסגרת מדד תל אביב 100 נשלטות על-ידי 23 הקבוצות העסקיות הגדולות במשק. ריבוי קבוצות עסקיות, הכוללת מספר רב של חברות, במשק הישראלי מהווה לדעת הוודעה ביטוי לריכוזיות הגבוהה. כתוצאה ממבנה בעלות זה, נתח גדול של הפעילות הכלכלית במדינת ישראל נשלט בידי מספר מצומצם יחסית של בעלי הון.
עם זאת, הוודעה מציין כי קיומן של קבוצות עסקיות במשק איננה תופעה ייחודית לישראל והיא נפוצה במרבית כלכלות העולם, מתפתחות ומפותחות כאחד. תופעה זו זוכה להתעניינות הולכת וגוברת בעשור האחרון, אשר באה לידי ביטוי בדיון ציבורי ער כמו גם בספרות מחקרית. העדויות בעולם מלמדות כי במקרים מסוימים לקבוצות עסקיות עשוי להיות תפקיד חשוב בצמיחתן הכלכלית של משקים, יתרונן הבולט של קבוצות, בפרט בשלבים מוקדמים של התפתחותם עסקיות בא לידי ביטוי בכך שהן מאפשרות למשקים מתפתחים להתגבר על מוסדות חסרים החיוניים להתפתחות הכלכלית.

הדומיננטיות - בעיקר בענפי התקשורת והפיננסים

בחינת רווחי החברות לפי ענפים מראה כי הקבוצות העסקיות הגדולות דומיננטיות בעיקר בענפי התקשורת והפיננסים. בשנת 2002 עמד משקלן של 23 הקבוצות העסקיות בסך הרווחים בענף התקשורת על כ-23 אחוזים ובענף הפיננסים על כ-33 אחוזים.
מניתוח משקלן של החברות המשתייכות לקבוצות העסקיות בסך הרווחים במשק (לפני מס וכולל שכר המנהלים בחברה) עולה כי בשנים 2002 עד 2008 גדל משקלן של 23 הקבוצות העסקיות הגדולות בסך הרווחים במשק. בעוד שבשנת 2002 עמד משקלן של 23 הקבוצות הגדולות על 3 אחוזים מסך הרווחים במשק, בשנת 2008 משקל זה עלה ל-23 אחוזים.
כדי לבחון את השפעת ההשתייכות של חברה לקבוצה עסקית גדולה על רווחיה, אמדה הוועדה אמפירית את הגורמים המשפיעים על רווחי החברות בשנת 2002. השפעת השיוך לקבוצה עסקית גדולה על רווחי החברה, באה לידי ביטוי באמידה באמצעות משתנה דמי לשיוך החברה לפירמידה של קבוצה עסקית גדולה, משתנה כמותי למיקומה של החברה בפירמידה העסקית ומשתנה דמי לחברות הנשלטות על-ידי חברות במעלה הפירמידה.

עקרונות הוועדה: הקצאה יעילה של כספי הציבור במינימום התערבות

העקרונות המרכזיים שהנחו את עבודת הוועדה ושלאורם נכתבו המלצותיה הם: הבטחת מבנה משק יעיל ותחרותי, הבטחת הקצאה יעילה של כספי הציבור והבטחת האיתנות והיציבות הפיננסית של המשק ולצד זה מעורבות נמוכה ככול הניתן בפעילות השוק החופשי. בהתבסס על עקרונות אלה, ממליצה הוועדה לנקוט שורה של אמצעים, שמטרתם חיזוק המבנה התחרותי של המשק, שיפור יעילותו, איתנותו והגדלת רווחת הציבור. האמצעים העיקריים להשגת יעדים אלה
הינם הגבלות על החזקות ריאליות ופיננסיות, התאמה של כללי הרגולציה וממשל תאגידי, עידכון מדיניות מתן היתרי השליטה, שינויים בכללי המס והכוונת תהליכי הפרטה של נכסים וזכויות
ממשלתיות לקידום יעדים אלה. יודגש, כי ההמלצות אינן עומדות בפני עצמן, אלא מהוות נדבך במדיניות כוללת המופעלת על-ידי הממשלה יום יום, המוכוונת להגברת התחרות במשק ולייעולו.

תאריך:  11/10/2011   |   עודכן:  11/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי.די.בי, דלק וצדיק בינו ייאלצו לוותר על אחזקות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
טימושנקו אמרה כי הטענות נבעו ממניעים פוליטיים ונשבעה לערער על ההחלטה ולהילחם למען אוקראינה "עד נשימתי האחרונה"
עופר וולפסון
היו"ר עיני הכריז רשמית על סכסוך עבודה על-רקע תנאי העסקת עובדי הקבלן: "אין צדק חברתי ללא טיפול בעובדים אלו - התפתחה בישראל תופעה של סחר עבדים"    הוא הוסיף כי המחאה החברתית יצרה את הפלטפורמה הדרושה להוביל מאבק מסוג זה
יפעת גדות
משתתפים שדירגו את מצב בריאותם כלקוי היו בסבירות כמעט כפולה לפתח דמנציה בהשוואה לאלו שדירגו את בריאותם כטובה
עופר וולפסון
מטה המאבק החברתי מתכנן בעוד כשלושה שבועות לקיים את השביתה הראשונה בישראל ביוזמת הציבור עצמו    שלושה ימים לפני כן - מתכנן עצרות ענק נוספות    דורשים מראש הממשלה שינוי יסודי של תקציב 2012: "הצעדים שהוכרזו עד עכשיו - בלתי מספקים"
רועי גלדסטון
שרון דרוקר פתח פה על עמיתו ממכבי ת"א בראיון לאתר באיטליה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il