משרדי האוצר והתחבורה פרסמו קול קורא לערים בינוניות וגדולות, שבסופו צפויה אחת מהן להפוך לעיר מודל לתחבורה ציבורית.
מעתה, לצד המטרונית בחיפה, הרכבת הקלה בירושלים והרכבת הקלה המוקמת בגוש-דן, תצטרף עיר חדשה בת 250-70 אלף תושבים למהפכת התחבורה הציבורית.
בכוונת המדינה להשקיע במשך שלוש שנים סכומי עתק (כ-237 אלף שקלים) באחת מתוך שמונה-עשרה ערים פוטנציאליות: ראשון לציון, פתח תקוה, אשדוד, באר-שבע, חולון, נתניה, בני-ברק, רמת-גן, בת-ים, רחובות, אשקלון, הרצליה, כפר-סבא, חדרה, בית-שמש, מודיעין-מכבים-רעות, נצרת ולוד. העירייה המתמודדת לא תצטרך להשלים את ההשקעה מכספה (מצ'ינג), והצעות שיעברו את הרף תקבלנה בין 100 ל-250 אלף שקלים. עם זאת, רשאית המדינה לקבוע בסופו של דבר כי אף עיר אינה עונה לקריטריונים.
הדגם לעיר הידידותית לתחבורה ציבורית לקוח ממספר ערים בעולם, דוגמת קאונס שבלטביה, קופנהגן שבדנמרק ופורטלנד שבארה"ב. העירייה המתמודדת תידרש להשקעות נוספות מלבד אלה שכבר נמצאות במגירה. את התוכנית היא נדרשת להציג בתוך שלושה חודשים, אך אם תהיה בקשה לכך תישקל הארכה. בחירת העיר הזוכה צפויה עד אוקטובר 2012, והביצוע עד אפריל 2015.
מלכתחילה לא נקבע כיצד בדיוק צריכה להיראות עיר בת-קיימא, כדי שכל עירייה תוכל להציג תוכנית המותאמת לה, במסגרת המגבלות שבה.
הניקוד בגין ההצעות מורכב משלושה פרמטרים:
- 10% - התרשמות כללית מההצעה;
- 10% - מצב סוציו-אקונומי של העירייה (לפי דירוג הלמ"ס).
העיר הזוכה תחויב להקצאה ולפיתוח של מסלולים ונתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית סדירה, לרבות מתן העדפה לאוטובוסים בצמתים מרומזרים, ושינוי הסדרי התנועה לרכב פרטי.
מערכת אכיפה אלקטרונית העיר המתחרה תהיה חייבת בהקמת מערך שלטי מידע דיגיטליים בתחנות המודיעים על זמן ההגעה של האוטובוס הבא, פריסת מערכת כירטוס אלקטרוני בתחנות האוטובוס, פריסת מערכת אכיפה אלקטרונית, וכן מערך לניהול, לבקרה ולשליטה לתחבורה הציבורית
במקביל למערכות נוספות.
על ההצעה לכלול רעיונות להוספת קווים או לתגבור התדירויות, והתאמת מסלולי הקווים של רשת התחבורה הציבורית הפועלת ברחבי העיר לדפוסי הביקוש בפועל, תוך התאמת שיפור הקישוריות למערך
התחבורה הציבורית הבינעירוני - התחנה המרכזית ותחנות רכבת סמוכות.
מזנון בתחנה כן תידרש העיר לשיפור משמעותי של התשתית הפיזית עבור הנוסעים בתחבורה הציבורית, ובכלל זה: שידרוג סככות ההמתנה, שיפור הנגישות לתחנות האוטובוס עבור כלל הנוסעים ועבור אנשים עם מוגבלויות בפרט, הצבת מפות ולוחות זמנים סטטיים בכל התחנות וכן
שדרוג המסופים ותחנות הקצה (מידע לנוסע, שירותים, מזנון, וכו').
אמצעים נוספים המיועדים להגביר השימוש בתחבורה בת-קיימא, שעליה יהיה להציג, ובהם:
- הגבלת תנועת רכבים מזהמים לפי חוק אוויר נקי;
- מיזמים של car-pool ושל car-share (השכרת רכב לפי שעה);
היא גם תצטרך להציג הקצאה ופיתוח של רשת שבילים לתנועת אופניים ברחבי העיר; שיפור תשתית הולכי הרגל לרבות פיתוח מדרחובים להולכי רגל בלבד במרכז העיר; וכן מדיניות לחניה בת-קיימא התומכת בצמצום כלי רכב במרכזה של העיר, ומאפשרת פיתוח חניוני חנה-וסע באופן שיעודד בעלי רכב פרטי להשתמש בתחבורה ציבורית.
אופיר כהן, מחברת רום הנדסה היועצת לפרויקט, פרס את התוכנית בכינוס תחבורה ציבורית שקיים ארגון "תחבורה היום ומחר". לשאלת News1 מדוע לא הוכס בתוכנית מרכיב שיתוף הציבור, השיב כי מדובר במרכיב חשוב שיובא בחשבון, אך מאחר שאינו מדיד לא ניתן להוסיפו.