חוק חדש שהתקבל בכנסת (7.11.11) קובע כי עבירת ההפקרה של נפגע בתאונת דרכים, הידועה בכינוי "פגע וברח", תכלול מדרג התנהגויות וחומרת עונשים ברור ומסודר יותר מאשר עד כה.
- העונש על עבירה של הפקרה ברשלנות, קרי: כאשר נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, אשר היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע או עשוי היה להיפגע אדם, לא עצר במקום התאונה כדי לעמוד על תוצאותיה ולהזעיק עזרה, יהיה שלוש שנות מאסר.
- העונש על עבירה של הפקרה בנסיבות רגילות, קרי: נהג שלא עצר או לא הזעיק את העזרה המתאימה, כאשר היה מעורב בתאונה שבה נפגע אדם, יהיה שבע שנות מאסר. עבירה זו היא עבירה שהיסוד הנפשי הנדרש לה הוא מודעות, הן לטיב ההתנהגות והן להתקיימותן של נסיבות העבירה. יסוד נפשי זה כולל גם, לפי הדין, את עצימת העיניים.
- העונש על מעשה הפקרה בנסיבות מחמירות, קרי: כאשר נגרמה לאדם חבלה חמורה או כאשר נהרג אדם, יוחמר העונש ל-14 שנות מאסר.
אם בית המשפט יחליט להטיל על אדם עונש מאסר בגין הפקרה, עונש המאסר לא יכלול מאסר על-תנאי, ובית המשפט ייתן צו מבחן רק מטעמים מיוחדים, שיירשמו. הסעיף בחוק המחייב נהג לעצור במקום תאונה שונה, כך שלא יחול על תאונה שנפגע בה אדם, וזאת במטרה למנוע חפיפה בין חוקים.
אחריות גם על הנוסע מלבד הנהג, חובה חדשה תחול על גם על נוסע ברכב, שהיה מעורב בתאונת פגע וברח. היום אפשר, במקרים מסוימים, להעמיד לדין את הנוסע כמסייע וכמשדל או בגין אי-מניעת פשע או סיוע לאחר מעשה, אולם מבחינה פרקטית הדבר קשה להוכחה. לכן מעתה נוסע ברכב שהיה מעורב בתאונה יהיה חייב להתקשר לגופי הצלה מתאימים ולהזעיק עזרה בהקדם האפשרי, בנסיבות העניין. העונש המוצע על עובר עבירה זו יהיה מחצית העונש הקבוע לנהג.
הכנסת תיקנה גם את חוק בתי-המשפט, וקבעה כי למרות שהעונש על עבירת הפקרה בנסיבות מחמירות יהיה 14 שנות מאסר, הדיון בתיק יתנהל בפני בית משפט מחוזי, ולא בפני הרכב של שלושה שופטים, אלא דן יחיד, כפי שנעשה גם היום. כמו-כן יהיה בתיקון עקיף תיקון לחוק סדר הדין הפלילי, שעבירות ההפקרה על כל סעיפיה, לרבות העבירה החדשה, יהיו בטיפול פרקליטות המדינה, ולא בידי המשטרה.
את החוק יזמו חברי הכנסת
זאב בילסקי (קדימה) ומשה
מוץ מטלון (ישראל ביתנו).