X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
היו"ר דוד רותם הבהיר: נדון בכל אחד מהסעיפים ההצעה כוללת קרוב ל-1,000 סעיפים ונועדה לאחד 24 חוקים אזרחיים קיימים ברק, שעמד בראש הוועדה שהכינה את החוק: לא יוצרים משפט אזרחי חדש
▪  ▪  ▪
דוד רותם, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט. "נעבור סעיף-סעיף" [צילום: פלאש 90]

ועדת החוקה, חוק ומשפט תדון בפרוטרוט בכל אחד מסעיפי הקודקס האזרחי, במסגרת דיוני חקיקה שיתקיימו אחת לשבוע. כך הודיע (יום ג', 8.11.11) יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, בישיבת הפתיחה בחוק זה. מאחר שהוא כולל קרוב ל-1,000 סעיפים, צפויים הדיונים להימשך חודשים ארוכים, גם אם בפועל הוועדה תעסוק בעיקר בעקרונות של הסעיפים ותדון בהם בקבוצות.
חוק דיני ממונות בא לאגד 24 חוקים אזרחיים קיימים, לעבדם לחקיקה אחידה ולעדכן את ההסדרים המשפטיים שבהם בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ולהתפתחויות בפסיקה. העבודה עליו החלה עוד בשנות ה-70, בשנת 2004 פירסם משרד המשפטים טרום תזכיר חוק, והתזכיר עצמו פורסם ב-2007. ועדת משנה מיוחדת של ועדת השרים לחקיקה קיימה שמונה ישיבות על ההצעה, ובפרט בסעיפים שנויים במחלוקת, כגון הגדרתם של "ידועים בציבור" בפרק הירושה שבקודקס. החוק אושר בקריאה ראשונה ביוני השנה.
"שר המשפטים אמר שהוא מצפה שנסיים את הדיון בקודקס בתוך שבועיים-שלושה", אמר רותם. "אנחנו נשתדל לדון בחוק ברציפות, אבל נעבור סעיף-סעיף ונבדוק כל נושא שעולה בקודקס. יש שם שאלות ערכיות וציבוריות כבדות-משקל, ואי-אפשר לטאטא אותן מתחת לשטיח. בפרק עקרונות היסוד יש שאלות של השקפת עולם משפטית, תיחום סמכויות של המחוקק ובתי המשפט, ואלה דברים שצריך לעסוק בהם ללא פחד".
נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, שעמד במשך כ-20 שנה בראש הוועדה שגיבשה את החוק, הדגיש: "הקודקס לא בא ליצור משפט אזרחי חדש. נקודת המוצא היא הדין הקיים, תוך תיקון החסרונות שנמצאים בו ותוך האחדתו לחוק דיני ממונות מקיף ומודרני. עם זאת, הצעת החוק איננה מהווה קודקס אזרחי שלם, בדומה לקודקסים של צרפת, גרמניה, איטליה או הולנד. הקודקס שלנו איננו שלם, כי אין בו כל הסדר של דיני משפחה, אין בו נגיעה לדין הדתי החל בתחום זה, ואין בו ניסיון לשנות את הדין החילוני המצוי כבר בתחום דיני המשפחה".
ברק בירך על הודעתו של רותם: "אנחנו עבדנו קשה על הצעת החוק, אבל עבודתנו איננה תחליף לעבודת הוועדה שלכם. אני אשמח מאוד שתיכנסו לעומק ההסדרים שהצענו ותיעזרו עד כמה שאפשר בחברי הוועדה שמכירים את הנושא היטב". הוא העיר, כי ישמח אם הוועדה תמצא שם מוצלח יותר מזה שהציע הוא עצמו - חוק דיני ממונות.
השופט העליון בדימוס יעקב טירקל, שעמד בראש ועדת משנה שעסקה בפרק הירושה בקודקס, אמר כי הוועדה הכניסה מספר שינויים חשובים בתחום זה. "היו תיקונים שנכנסו בגלל התפתחות הטכנולוגיה, בעיקר בתחום הרפואי. למשל: בחוק היום נקבע כי ילד שנולד בתוך 300 יום אחרי מותו של אביו, מניחים שהוא בנו של אביו. אבל היום ילד יכול להיוולד באמצעות ביצית מופרית שנשתמרה זמן ממושך יותר". עוד הציג כדוגמאות את ההגדרה של ידועים ואת הכנסת המושג "בני זוג פרודים". טירקל הציע לוועדה להתחיל בפרק הירושה ולחוקק אותו בנפרד במהירות האפשרית.
פרופ' מיגל דויטש, ששימש כחוקר הראשי של הוועדה בראשות ברק, אמר: "יש מתח נצחי בין ודאות משפטית לבין שיקולי צדק, לעולם יישאר מרווח מסוים לשיקולי צדק ושיקול דעת משפטי. אבל ראוי ליצור מינון נכון בין המשקל של החקיקה למשקל של הפסיקה. אם הקודקס החדש ייצור חקיקה טובה יותר - גם שיקול הדעת השיפוטי יצטמצם בפועל, אבל אין אשליה שבעזרת הקודקס אנחנו מעקרים את שיקול הדעת השיפוטי".
בדברי המבוא לחוק מתוארת התפתחותו של החוק האזרחי בישראל, החל בחקיקה העות'מאנית ועד הישראלית. בשנות ה-60 וה-70 הוחלפו בהדרגה החוקים הישנים, דבר שאמנם נעשה במהירות אך יצר חוסר אחידות באידיאולוגיה הבאה לידי ביטוי בחקיקה ובהעדר הסדרים המשלימים זה את זה. על-רקע זה, אומר משרד המשפטים, הורגש הצורך להשלים את הקודיפיקציה של המשפט האזרחי, וזאת גם לנוכח העובדה שהחוקים השונים נועדו מלכתחילה להשתלב בסופו של דבר בקודקס אחיד.
החוק שואף להסדיר באופן שלם ועקבי את העקרונות המשפטיים בתחומי המשפט האזרחי באמצעות חוק אחד, שחלקיו תואמים, משתלבים זה בזה, ומהווים יחד מכלול הרמוני ואחיד של ענפי המשפט האזרחי. זהו שוני תפיסתי, המהווה את השוני העיקרי של החוק לעומת המצב הקיים.

תאריך:  09/11/2011   |   עודכן:  09/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת החוקה תדון במשך חודשים בקודקס האזרחי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בקשת החברה מלקוחות שביקשו להתנתק להתייצב במרכז השירות שלה עמדה בניגוד לתנאי הרישיון שלה    משרד התקשורת הסתפק באזהרה, ונמנע מהטלת קנס
מירב ארד
הממשל בסין חושש מעימות צבאי בין אירן למערב ומביע הסתייגות מממצאי דוח סבא"א    מזכ"ל הארגון הסיני לבקרת נשק הזהיר מפני פגיעה באינטרסים של סין    צרפת תומכת בהטלת סנקציות קשות על אירן
אביתר בן-צדף
"יש זירות באפגניסטן, שהאפאצ'י אינם יכולים להגיע אליהן" - אומר מנהל הפרויקט בצבא ארצות-הברית - "המסק"ר המושבח יהיה מסוגל לתקוף את האויב, שמסתתר שם"    לונגבאו בלוק 3 - יהיה מהיר יותר, ויטוס גבוה יותר    כל זה תמורת כשבע מאות מיליוני דולר לחברה תמורת כשבע מאות מסק"רים
מירב ארד
עיקר הגידול הגיע מערב הסעודית ומהודו    עד חודש ספטמבר נרשם גידול של 11% במספר המבקרים
יפעת גדות
תמונה קשה של מחסור בכוח-אדם, בציוד ובתקנים בפגיות בבתי החולים, נחשפה בוועדה לביקורת המדינה    רופאים: חד-משמעית המחסור גורם לעלייה בתמותת הפגים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il