X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המסקנה העיקרית מנייר העמדה שהגישה בחודש מרס: "הריכוזיות במשק רשמה ירידה משמעותית לכל אורך העשורים האחרונים וכיום המשק הישראלי מבוזר ותחרותי"
▪  ▪  ▪
דנקנר. מתמקד בליבה העסקית ופונה לחו"ל [צילום: פלאש 90]

"אין בישראל בעיית ריכוזיות משקית" - זוהי המסקנה החד-משמעית שהציגה קבוצת אי.די.בי בחודש מרס האחרון לוועדה להגברת התחרותיות במשק, שביקשה לקבל את עמדות הציבור לקראת השימועים שתקיים בסוף חודש נובמבר, בנוגע לטיוטת המלצותיה.
לדברי אי.די.בי, "הריכוזיות במשק רשמה ירידה משמעותית לכל אורך העשורים האחרונים וכיום המשק הישראלי מבוזר ותחרותי וממוצב בנקודת זינוק מצויינת להמשך צמיחה והתייעלות".
הקבוצה, בראשות נוחי דנקנר, מציינת כי פנתה בשנה החולפת לשתי חברות - חברת מודלים כלכליים וחברת הייעוץ מקינזי, לצורך ביצוע בחינה השוואתית בינלאומית של נושא התחרותיות והריכוזיות. תוצאות הבדיקה הראו כי אין הריכוזיות בישראל ממוצעת בהשוואה לעולם ובמקביל נמצאת בתהליך מתמיד של ירידה. בנוסף, העלו הבדיקות כי אין כל קשר בין רמת ריכוזיות משקית לבין רמת תחרותיות, וכי הריכוזיות המשקית אינה מטופלת על-ידי אף רגולציה באף מדינה בעולם.
עשר הקבוצות המובילות מהוות רק 8% מהתוצר העסקי
לפי נייר העמדה, עשר הקבוצות העסקיות המובילות במשק הישראלי מהוות יחדיו בסך-הכל כ-8% מהתוצר העסקי. עוד עולה, כי בעשור האחרון התחלפו הבעלויות ברובן המכריע של הקבוצות המובילות במשק ומספר הקבוצות שנחשבות למשפיעות לפי סקרים שונים כמעט שהוכפל.
מניתוח המצב בבורסה עולה כי כ-54% מהחברות במדד ת"א 100 התחלפו מאז 1998 וכ-51% מהחברות במדד עברו בעשור האחרון שינוי שליטה.
עוד מעלה המסמך כי כרבע מרשימת עשירי ישראל בשנת 2009 לא נכללו בה בשנת 2003 וכשליש מרשימת מאה המשפיעים במשק לשנת 2009 כלל לא נכללו ברשימה זו בשנת 2006.
רגולציה מקלה בהרבה בעולם הרחב
בסקירת המצב בעולם, מעלה אי.די.בי כי הרגולציה האירופית מאפשרת החזקת תאגידים ריאליים בבנקים כמעט ללא כל מגבלה. עוד היא טוענת כי בארה"ב לא רשאי תאגיד ריאלי לרכוש שליטה או החזקה בשיעור של מעל 25% בתאגיד בנקאי. עם זאת, אי.די.בי מציינת כי גם בארה"ב הרגולציה אינה גורפת, ומאפשרת אחזקה של תאגידים ריאליים בתאגידים פיננסיים. כך, לדוגמה, מחזיק הקונגלומרט הגדול בארה"ב, חברת ג'נרל אלקטריק, בזרוע פיננסית, וכך גם הקונגלומרט ברקשיר התאוויי, שבבעלות וורן באפט, השולט בתאגידי ביטוח ובמבטחי משנה לצד אחזקותיו הריאליות. בנוסף, נטען, הרגולציה בארה"ב אינה אוסרת על יחיד להחזיק בו-זמנית באמצעי שליטה בתאגיד ריאלי ובתאגיד בנקאי. כך, לדוגמה, משפחת וולטון, בעלת השליטה בענקית הקמעונאות וול-מארט, מחזיקה בארה"ב גם בבנק.
התמקדות בעסקי הליבה
בהתייחס לפעילותה שלה, אי.די.בי מציינת כי עם השלמת רכישת השליטה על החברה בשנת 2003 על-ידי קבוצת נוחי דנקנר-מנור-לבנת, מכרה הקבוצה עשרות חברות ישראליות שלא היו בליבת עסקיה, ומנגד הגדילה משמעותית את אחזקתה במספר מצומצם של חברות מתוך אסטרטגיה של הלימה בין הפניית משאבי הניהול והפניית משאבי ההון. החברה מזכירה כי באותה שנה החלה לבצע השקעות משמעותיות בחו"ל. ב-2003 רק כ-7% מפעילות הקבוצה היה בחו"ל ונכון לתחילת 2011 כ-47% מעסקיה הם מחוץ לישראל.

תאריך:  09/11/2011   |   עודכן:  09/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי.די.בי: "אין בישראל בעיית ריכוזיות"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא מפתיע
יונב  |  9/11/11 16:39
2
בעיית הריכוזיות היא בעייתי שלי ל"ת
לא של דנקנר  |  9/11/11 17:21
3
מחקרים טועים ומטעים
אחד העם  |  9/11/11 17:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
רוצים לבטל הזמנת ערוץ או סדרה בכבלים ובלווין בקלות? בעוד חצי שנה תוכלו לעשות זאת באמצעות השלט מבלי לשוחח עם נציג טלפוני
מירב ארד
עלייה של 9% נרשמה ביציאות דרך האוויר, לעומת ירידה של 47% ביציאות דרך הים    בחודש אוקטובר יצאו לחו"ל 351 אלף ישראלים
מירב ארד
בחודשים ינואר-אוקטובר הגיעו לישראל 2.8 מיליון מבקרים, ירידה של 3%    בחודשים אלה נרשמה עלייה של 6% בכניסות של תיירים מהאוויר ועלייה של 36% בכניסות דרך שיוט
איתמר לוין
ביהמ"ש קובע: הרשעתו של יעקב רבינוביץ בגניבת 9 מיליון דולר בפרשה, יוצרת ראיות לכאורה המספיקות למעצרו של בנו זיסמן המואשם בגניבת 7 מיליון דולר
יפעת גדות
מזון מבושל חשוב הן מסיבות תרבותיות והן מסיבות ביולוגיות מאחר שהוא מעלה את רמות האנרגיה    הבישול תורם רבות במונחים של יכולת הישרדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il