X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נבזלין. אוליגרך בעיתון הארץ
מימן. אינטרסים בשוק האנרגיה [פלאש 90]
מרכז המחקר והמידע של הכנסת קובע: כלי תקשורת בישראל נרכשים על-ידי בעלי הון כדי להטות הדיווח התקשורתי על עסקיהם בין ההמלצות: הגבלות על אחזקות קבוצות העסקים הגדולות באמצעי התקשורת ופרסום גילוי נאות תקופתי
▪  ▪  ▪
ח"כ וילף. לקראת דיון בוועדת הכלכלה [צילום: פלאש 90]

רמת ריכוזיות גבוהה מדי בשוק התקשורת הישראלית ובעלויות צולבות על כלי תקשורת עלולים להביא לפגיעה בחופש הביטוי ולעיוות סיקור החדשות. אל מסקנה זו הגיע צוות מרכז המחקר והמידע של הכנסת במסמך מיוחד שהוכן לבקשת ח"כ עינת וילף.
על-פי המסמך, הממפה את הבעלויות על אמצעי התקשורת הגדולים בישראל, בדיקת מבנה הבעלויות על אמצעי התקשורת בישראל מלמדת על קיומן של בעלויות צולבות ובעלויות אלכסוניות כאשר לחלק מקבוצות העסקים הגדולות במשק יש גם אחזקות בכלי תקשורת.
מחברי הדוח מציינים כי מצב זה, בשילוב עם ירידה ברווחיות של כלי התקשורת בישראל, מוביל לבעלות על עיתונים ועל כלי תקשורת לא רק בשל שיקולי רווח כלכלי או רצון לייצר עיתונות מקצועית, אלא גם בשל רצון של בעלי ההון להשפיע על דעת הקהל ועל הדיון הציבורי הנוגע לפעילות הכלכלית שלהם.
מחברי הדוח מציינים מספר צעדים שניתן לשקול על-מנת למנוע את הנזק לחופש הביטוי ולסיקור העיתונאי בשל הבעלויות הצולבות:
  • יצירת תפיסה כוללת של רגולציה של בעלויות צולבות בכל המדיות, תוך החרמת כללי הבעלויות הצולבות כך שתהיה מניעה מוחלטת של בעלות צולבת בין כלי תקשורת המשדרים חדשות ואקטואליה (לעומת כלי תקשורת המשדרים בעיקר תכני בידור וסרטים, כמו טלוויזיה רב ערוצית); החמרת הדרישות לשם קבלת אישורים לרכישת כלי תקשורת או עיתון על-ידי כלי תקשורת או עיתון אחר.
  • הגבלות על אחזקות של קבוצות העסקים הגדולות בישראל על כלי התקשורת, לפי גודל הקבוצה או לחלופין לפי שיעור ההוצאה שלה לפרסום. ההגבלות על בעלויות אלכסוניות יוגבלו רק לאחזקות של מי שהם בעלי מונופול בשוק אחר ולא לכל מי שיש לו עסקים בשווקים אחרים.
  • רגולציה על הבעלויות על העיתונות הכתובה - לרבות גילוי נאות תקופתי על הבעלות ועל אינטרסים כלכליים אחרים של הבעלים ומניעת בעלויות צולבות בין העיתונים.
  • יישום רגולציה של בעלויות צולבות גם על אתרי אינטרנט חדשותיים בדומה לזו המוטלת על ערוצי השידור המסחריים.
  • רגולציה בשוק הפרסום אשר תאפשר הגדלה של נתח ההכנסות מפרסום המנותב ליצרני התוכן על חשבון המתווכים.
  • עידוד שוק כלי התקשורת באמצעים שונים ובהם מע"מ מופחת על רכישת עיתונים והקלות נוספות במיסוי.
  • חיזוק השידור הציבורי.
מרכז המחקר של הכנסת ציין בדוח כי פנה אל מועצת העיתונות, לעיתונים היומיים העיקריים ולגופי החדשות בערוצי השידור המסחרי הפתוח בשאלה האם מיושמים סעיפי התקנון המקצועי הקובעים כי אם יש לעיתון אינטרס כלכלי או אחר בנושא שהוא מפרסם - עליו לפרסם גילוי נאות.
"לדברי מזכ"ל מועצת העיתונות, מר אריק בכר, נושא גילוי נאות שנתי של אינטרסים של מו"לים לא נאכף במהלך השנים. לדברי העיתונים אשר ענו לנו, קיים יישום מלא של סעיפים אלה. עורכי ערוצי השידור המסחרי הפתוח ענו שהם כפופים לפיקוח ציבורי של מועצת הרשות השנייה", לשון הדוח.

וילף: הוכחה לשמירת המונופולים באמצעות התקשורת
מפת בעלות על העיתונות היומית בעברית

בתגובה לפרסום המסמך אמרה ח"כ וילף כי הממצא הבולט ביותר במסמך הוא הקשר ההדוק בין קבוצות העסקים הגדולות בישראל - הפירמידות - ובין אמצעי תקשורת שונים.
"אותם השמות המוכרים לנו מהדיון על הריכוזיות במשק והבעלות על הפירמידות והמונופולים מופיעים שוב במסמך זה: דנקנר, ורטהיים, שטראוס, פישמן, אלוביץ, תשובה ומימן. המסמך מוכיח כי יש כאן בעיה מערכתית ולא אישית. בשל חוסר הכדאיות הכלכלי של בעלות על אמצעי תקשורת, יש לחפש את המניעים בהגנה על אינטרסים אחרים, בעיקר כלכליים", אמרה.
לדבריה, המסמך חושף את החיבור המסוכן שבין אינטרסים כלכליים מונופוליסטים לבין התקשורת.
"המסמך מוכיח בבירור כי התקשורת משרתת את השאיפה של קבוצות עסקים לשמור על המעמד המונופוליסטי ולמנוע את פתיחתו של השוק לתחרות. נכון שיש גם אינטרסים פוליטיים ומפלגתיים בבעלויות על כלי תקשורת. אך אלה לפחות נוטים להיות שקופים וידועים לציבור הרחב", ציינה.
לדבריה, ההגנה על הדמוקרטיה וקידום התחרותיות מחייבים לבחון מספר צעדים משולבים: פירוק הפירמידות, פירוק המונופולים, חיזוק השידור הציבורי, חיזוק הקשר הישיר בין הציבור לבין נבחריו באמצעות רשתות חברתיות, וכן תמריצים לבעלויות על אמצעי תקשורת נושאי תוכן חדשותי ואקטואליה, למי שאין להם אינטרס כלכלי מונופוליסטי או ריכוזי במשק הישראלי.
"בכוונתי לפעול להעלאת הממצאים שבמסמך זה לסדר היום הציבורי והפרלמנטרי ואבקש לקיים דיון דחוף בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, ואעלה את הנושא לסדר היום במליאת הכנסת", אמרה.
ח"כ נחמן שי אמר כי שוק התקשורת שונה מכל מערכת כלכלית אחרת ועל כן יש לבחון מחדש את תהליכי ההפרטה ואת מתן הרישיונות הבלתי מרוסן.
"שוק פרוע הוא פתח ללחצים כלכליים וממילא לפגיעה מהותית בחופש, בעצמאות התקשורת ובאיכות שידוריה. יש למנות ועדה ציבורית עצמאית ובלתי תלויה שתוליך את התקשורת לעידן חדש", אמר.

תאריך:  13/11/2011   |   עודכן:  13/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כלי תקשורת נרכשים לעיוות הסיקור
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איזה הפתעה,ואני חשבתי כי דנקנר
בני בנקר  |  13/11/11 15:05
 
- מסקנה: זבוב בלי כנפיים חרש ל"ת
מציאותית  |  13/11/11 15:42
2
סליחה שאני אומר את זה
סתם_1  |  13/11/11 15:31
3
זוכרים מי קנה עתון "מוניטין" ? ל"ת
מיכל מירושלים  |  13/11/11 17:22
4
מספיק שהעתון מקבל מודעות
מיכל מירושלים  |  13/11/11 17:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בית המשפט העליון מאמץ את הביקורת שמתח בית המשפט המחוזי על חזי צאיג, שניסה להעניק לקצב אליבי למועד האונס של א' בבית המלון בירושלים    שתי הערכאות קבעו: טענת האליבי אינה אמת
איציק וולף
עו"ד רמי בובליל, המייצג את החייל שירה למוות בשוגג ברב דן מרצבך, טוען כי מרשו פעל לפי ההוראות והפקודות שקיבל ממפקדיו
יפעת גדות
הוספת שלוש מנות (90 גרם ליום) של דגנים מלאים לתזונה נמצאה קשורה לירידה של 20% בסיכון לסרטן המעי הגס
מירב ארד
המודל החדש יוסדר בתקנות במסגרת תיקון מקיף לחוק השקעות משותפות בנאמנות ויחיל על מנהלי תעודות הסל דרישות הקצאת הון, כללי השקעה וניהול סיכונים
איציק וולף
שר החוץ, באמצעות עורך דינו, פנה אל סוכנות הידיעות הבינלאומית ואל אתר ישראל דיפנס בדרישה שיפרסמו התנצלות על הפרסום שלפיו הוא מודר ממידע ביטחוני רגיש בממשלת אולמרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il