X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גיא לוריא מהמכון לדמוקרטיה מציע שהנהלת בתי המשפט תטפל בתקציב, בכוח האדם ובקביעת סדרי הדין מציע גם למנות שופט בדימוס כמבקר ונציב תלונות על הפרקליטות ויתר זרועות התביעה
▪  ▪  ▪
"לחזק את העצמאות המוסדית" [צילום אילוסטרציה: AP]

מתן עצמאות מינהלית למערכת בתי המשפט ומינוי מבקר חיצוני לפרקליטות - אלו ההמלצות המרכזיות של עו"ד גיא לוריא מן המכון הישראלי לדמוקרטיה, במחקר שערך בהנחייתו של פרופ' מרדכי קרמניצר.
לדברי לוריא, "מן הראוי לחזק את העצמאות המוסדית של בתי המשפט בישראל באמצעות העברת סמכויות ניהול משר המשפטים למערכת בתי המשפט. העצמאות המוסדית היא אמצעי חשוב לשמירה על עצמאות השפיטה העניינית, שהיא אמצעי להגנה על שלטון החוק ועל ערכי הדמוקרטיה".
באופן מעשי, מציע לוריא לחוקק חוק יסוד אשר יעגן את מעמדה של הרשות השופטת. שנית, מוצע שהרשות השופטת תקבל סמכויות בתחום התקנת סדרי הדין, תחום המצוי כיום כולו בידי שר המשפטים. את קביעת סדר הדין הפלילי מציע לוריא להותיר בידי הכנסת; סדרי הדין בבג"ץ ייקבעו בידי הרשות השופטת בפיקוח הכנסת; סדרי הדין האזרחיים יוצעו בידי הרשות ויאושרו בידי השר. הכנסת תשמור על סמכויותיה לפקח על תקנות סדרי הדין למיניהן.
עוד מוצע, כי הרשות השופטת תקבל סמכויות בתהליך התקצוב שלה, כך שתוכל להעביר כספים מסעיף לסעיף בלא אישור משרד האוצר. הרשות תעצב את תקציבה והממשלה תכלול אותו בהצעת התקציב הכללית. הממשלה והכנסת יוכלו לערוך, בהתייעצות עם הרשות, שינויים בהצעה - אך לא בתקציבו של בית המשפט העליון. הצעה נוספת היא, שהנהלת בתי המשפט תקבל עצמאות רבה יותר בתחום כוח האדם והיא שתקבע את סדרי המינהל. מנהל בתי המשפט ימונה בידי נשיא בית המשפט העליון באישורו של שר המשפטים, שגם יאשר את תוכנית המינהל הרב-שנתית של הרשות.
לוריא מציע גם להעביר לידי הרשות את סמכות ניהול כוח האדם השיפוטי, המצויה כיום בידי שר המשפטים. עוד מוצע ששר המשפטים יחויב להתייעץ עם הרשות בנושא הקמת בתי משפט ותחימת סמכויותיהם.
שופט בדימוס ימונה כמבקר הפרקליטות
לדברי לוריא, אימוצן של הצעות אלו מחייב במקביל למנוע מצב בו נשיא בית המשפט העליון יהיה שליט יחיד. לפיכך הוא מציע שלוש חלופות: חלוקת סמכויות המינהל בין הנשיא, השר ומועצת שופטים שרובם ייבחרו בידי עמיתיהם ומיעוטם יכהנו בה מכוח תפקידם כנשיאי בתי משפט; מתן מלוא הסמכויות למועצת רשות שופטת בה יכהנו נציגי גורמים מן הרשויות ומן הציבור; ומתן מלוא הסמכויות למועצה כזו בה יכהנו גם חברים עצמאיים.
בנושא מבקר הפרקליטות אומר לוריא, כי הבקרה עליה כיום - מצד מבקר המדינה, בתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה ואחרים - אינה מספקת. לכן הוא מציע ששר המשפטים ימנה, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי, שופט בדימוס (של בית המשפט העליון או בית המשפט מחוזי) כמבקר הפרקליטות ועל יתר זרועות התביעה הפלילית. למבקר תהיה סמכות לערוך ביקורות מערכתיות יזומות וסדירות, והוא יגיש את דוחותיו לשר, לכנסת וליועץ המשפטי.
עוד מוצע, כי מבקר הפרקליטות יהיה גם נציב לבדיקת תלונות נגד פרקליטים ותובעים בכל זרועות התביעה הפלילית. הוא לא יוסמך להטיל סנקציות, אלא במקרים שיימצא שהתלונה מוצדקת - יעביר אותה (במקרים הקלים) לטיפול פרקליט המחוז או פרקליט המדינה, ובמקרים קשים (של חשש לעבירה פלילית, משמעתית או אתית) יעביר אותה לגורמים המתאימים מחוץ לפרקליטות.

תאריך:  22/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר מציע יתר עצמאות מינהלית לרשות השופטת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המכון לדמוקרטיה מעוז הסמול
פנחס  |  22/11/11 12:43
2
המלל הסמולני הטיפוסי
פנחס  |  22/11/11 12:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
משטרת ישראל גבתה מן האזרחים שלא כדין אגרה תמורת הוצאת פלט של רישום פלילי    הערכות: מיליוני שקלים נגבו שלא כדין    היועץ המשפטי של המשטרה הוציא הנחיה להפסיק את הגבייה    לא נמסרה כל הודעה מסודרת לציבור    מבקר המדינה בוחן את הנושא    המשטרה: הכסף לא שולם למשטרה אלא לאוצר המדינה
מערכת אתר ערוץ הספורט
22:43 מרשים לאולג בוטנקו וחניכיו על אשדוד. ניצחון נוסף למכבי ת"א
איציק וולף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את דרך בחירתם של נציגי לשכת עורכי הדין לוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית
איציק וולף
מנכ"ל טבע לשעבר נפטר לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן    מאז השבוע שעבר היה מאושפז במצב קשה בבית החולים שיבא בתל השומר
עידן יוסף
מנכ"ל משרד החינוך: שר החינוך הנחה לגבש תוכנית מקיפה לפעילות הפנאי של ילדים ובני נוער    יו"ר הוועדה לזכויות הילד: למרות שהחינוך הבלתי פורמלי משפיע על הילד באורח דרמטי, המדינה כמעט אינה משתתפת במימונו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il