"אם הממשלה לא תדאג מיד להתאמת הנמלים לקליטת אוניות גדולות, ישראל תפסיד מעל חצי מיליארד דולר בכל שנה ותהיה תלויה כלכלית במדינות שיחסן לישראל לא יציב" - כך מזהיר (יום ג', 22.11.11) יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר, בכינוס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית שנערך בתל אביב, במעמד
שר התחבורה ישראל כ"ץ.
לדברי שפר, הנמלים בישראל אינם עמוקים דיים ואינם מסוגלים לקלוט את האוניות הגדולות הנבנות היום. חלקן של האוניות הגדולות (אוניות שיכולות להוביל 10,000 עד 18,000 מכולות) הולך וגדל בצי העולמי, כאשר 300 אוניות בגודל כזה צפויות להיות בשימוש בעולם תוך שלוש שנים. "המשמעות היא שיותר ויותר אוניות לא יוכלו לפקוד את ישראל", אומר שפר.
כדי שמטענים יוכלו להגיע לארץ, יפרקו אוניות אלה את המטענים המיועדים לישראל בנמלי הזנה ומשם יובלו המטענים לנמלי ישראל באוניות קטנות יותר. התהליך הזה כבר החל, כבר היום ישנן חברות הפורקות את המטענים לישראל בפורט סעיד.
נמלי ההזנה הגדולים באזור: במדינות מוסלמיות לתהליך זה כמה תוצאות קשות על המשק הישראלי, מסביר שפר: כתוצאה מהצורך להעביר מטענים לישראל בשתי אוניות תגדל עלות ההובלה הימית בסכום המוערך בחצי מיליארד דולר בשנה. יתר על כן, נמלי ההזנה הגדולים באזור נמצאים במצרים ובטורקיה וכן בלבנון ובסוריה. פנייה לנמלי הזנה רחוקים יותר תכפיל את עלות תוספת השימוש באוניות הזנה בכמיליארד דולר בשנה. מאחר שבשנים האחרונות העבירו מפעלים ישראלים יותר ויותר ייצור לארצות שעלות הייצור בהן זולה יותר, ולאור העובדה ש-99% מסחר החוץ של ישראל מגיע בדרך הים, נוצרת תלות מסוכנת בנמלי הזנה במדינות שיחסן לישראל אינו יציב.
ד"ר שפר קרא לממשלה להתחיל לאלתר בפעולות להעמקת נמלי הים בישראל, כדי לאפשר כניסת אוניות גדולות. "השימוש באוניות גדולות הולך וצובר תאוצה, ואם לא יינקטו צעדים מיידיים, ישראל תשלם סכומי עתק מדי שנה, תוך תלות מסוכנת ברצונן הטוב של מדינות שיכולות 'לסגור את הברז' של סחר החוץ הישראלי בכל רגע", הוא אומר. לדבריו, ההשקעה הנדרשת להעמקת נמלי ישראל, תכסה את עצמה תוך שמונה שנים בחיסכון בתוספת עלות ההובלה מנמלי ההזנה.
"האוניות הגדולות כבר מפליגות בים התיכון - ואינן מגיעות אלינו. המספנות בעולם בונות עכשיו את ציי העתיד, שיתבססו על אוניות גדולות. למעשה, אנחנו כבר מעבר לדקה התשעים. העבודות להעמקת הנמלים עתידות לארוך שנים לא מעטות. גם אם יחליטו עכשיו על ההשקעה בנמלים, נראה את התוצאה רק ב-2018. כלומר: עשר שנים כבר הפסדנו. יש להקצות עכשיו את הכספים הדרושים - ויפה שעה אחת קודם. לא, טעיתי - יפה דקה אחת קודם", אמר שפר.