X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שופט העליון אליקים רובינשיין:

בג"ץ מונע נפילה לביצה הפוליטית

קורא לחוקק חוק שיסדיר את פעילות המוסד במשפט הבינלאומי נעשה לעיתים "שימוש ציני, בוטה ומפלה" אומר על פרשת פולארד כי הגיע הזמן לשחררו
▪  ▪  ▪
רובינשטיין. תרומת בית המשפט לחברה תכריע [צילום: דוד וינברג]

"אני קורא חלק מהדברים שנכתבים על בית המשפט, ובנושאים מסוימים הם תלושים מהמציאות. בית המשפט אינו חסין מפני ביקורת; ברוכה הבאה ביקורת עניינית. לגבי המשפט הציבורי אני יכול לומר בפה מלא, כפי שאמרתי שנים רבות לפני היותי לשופט, שאם נשים בכף מאזניים את הביקורת הלגיטימית שאפשר למתוח, ובכף אחרת את תרומתו של בית המשפט לחברה - אין לי ספק שהשנייה תכריע בגדול, הכרעה ניצחת".
כך אומר (יום ב', 5.12.11) שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין. הוא דיבר ביום עיון שנערך באוניברסיטת בר-אילן לרגל פרסום ספרם של פרופ' סטיוארט כהן וד"ר עמיחי כהן (דודו ובן-דודו של הח"מ) על היבטי המשפט של הביטחון הלאומי הישראלי. רובינשטיין הוסיף:
"תחשבו על נושאים כמו מינויים או קרקעות, שאלמלא בית המשפט היו נופלים לביצות פוליטיות עכורות. תשאלו את עובדי המדינה הבכירים איך זה היה אלמלא הבג"ץ. אם הוא לא היה, היה צריך להמציא אותו - בשביל האזרח המוחלש, בשביל האזרח עם מוגבלות, בשביל מיעוט, בשביל מי שעלול להיפגע על-ידי הרוב. בית המשפט לא נטל לו סמכות חוקתית, אלא קיבל אותה מחוקי היסוד. הוא זהיר בהפעלתה, ואינו מהגג יומם ולילה כיצד לפגוע בממשלה או בכנסת כפי שיש הטוענים".
רבין העדיף את עמדתו של בודינגר
בנושא יחסי ביטחון ומשפט ציין רובינשטיין, כי 35 שנה לאחר חקיקת חוק יסוד הצבא, עדיין אין מערכת כללים הקובעת אלו נושאים ביטחוניים יובאו לממשלה ומה לקבינט, ומה ייסגר בהתייעצויות בלתי רשמיות כמו המטבחון של גולדה מאיר, פורום ראשי הממשלה בממשלת האחדות או השמינייה. עוד אמר, כי הוא אישית תומך בחקיקת חוק שיסדיר את פעילות המוסד, בדומה לחוק השב"כ.
רובינשטיין סיפר, כי כאשר שימש כיועץ המשפטי של משרד החוץ בתחילת שנות ה-80, "ובא אלי איש שב"כ לקבל ייעוץ כזה או אחר, לא הייתי מהרהר על נכונות הדברים שאמר. היה צריך רק לומר איך מסתדרים עם זה". המצב השתנה, הדגיש, לאחר פרשות קו 300 ועיזאת נאפסו. "האתגר המשפטי בתחום הביטחון גבר עם השינויים בחברה הישראלית, כאשר השתנה המינון בינו לבין מרכיבים אחרים", הוסיף.
"האתגר הוא איך מניפים מצד אחד את דגל הביטחון ומצד שני את דגל הזכויות", אמר רובינשטיין. הוא התייחס לדוגמה ליחס לאישה בצבא וסיפר, כי בתפקידו כיועץ המשפטי למערכת הביטחון המליץ לאפשר לאליס מילר להתקבל לקורס טיס. "אבל עמדתי לא התקבלה. שר הביטחון [יצחק רבין] קיבל את עמדת מפקד חיל האוויר [הרצל בודינגר], ובכלל קשה לשר הביטחון - במיוחד אם הוא בא משורות הצבא - לא לקבל את עמדת הצבא".
גישה מרוסנת תוך כיבוד הכנסת
לדברי רובינשטיין, פתיחת שערי בתי המשפט הועילה מאוד לטיוב המערכת הממשלתית וגם הביטחונית, עם כל העומס שהטילה על המערכת. כדוגמה לטיפולו של בית המשפט בנושאים ביטחוניים, ציין רובינשטיין את גדר ההפרדה: בג"ץ הכיר בחיוניות שלה, אך במקומות בהם הדבר היה אפשרי מבחינה ביטחונית - ניתנו הקלות לחקלאים הפלשתינים. לדעתו, עובדה זו הביאה לכך שהמשפט הבינלאומי כמעט ולא עסק בנושא. רובינשטיין העיר, כי במשפט הבינלאומי נעשה לעיתים "שימוש ציני, בוטה ומפלה".
כדוגמה נוספת הזכיר רובינשטיין את השמיעה המהירה של העתירות לבג"ץ נגד מעצרים מינהליים של פלשתינים, תוך בדיקת החומר המודיעיני ולעיתים תוך עיון בחומר המודיעיני הגולמי וניהול שיג ושיח עם גורמי הביטחון. לדבריו, אומנם בדרך כלל עתירות אלו נדחות, אך לא אחת עמדת השופטים בדיונים במעמד צד אחד, מביאה לשינויים בעמדת מערכת הביטחון. "גם אם אתה לא כותב דיסרטציה מלומדת של 30 עמודים, יש השפעה", הוסיף.
"בנושא החוקתי הגישה היא מרוסנת תוך כיבוד הכנסת, ובית המשפט לא ידון בשאלה אם לנהל מלחמה במטוסים או בטנקים, למרות שאמר מי שאמר שהכל שפיט. אבל הוא כן יעסוק בשאלת המידתיות של הפעלת אמצעים כאלו או אחרים", אמר רובינשטיין. הוא העיר, כי אינו מתרגש מן הוויכוח כן או לא אקטיביזם שיפוטי, אלא יש לבדוק כל מקרה לגופו.
רובינשטיין הדגיש: "בטחון המדינה עודנו בראש הדאגות וכבוד האדם כולל בראש ובראשונה את הזכות לחיים של כולנו. אבל הניסיון מחייב ספקנות. לא כל אמירה ביטחונית היא אחת מעשרת הדברות. הביטחון הוא אחד מערכיה הראשונים של המדינה, אבל יש גם ערכים נוספים. המלך הדמוקרטי זקוק כאוויר לנשימה לביקורת מתמדת. כדאי לפעמים לשמוע עצה טובה גם ממשפטנים. זכויות האדם - גם של מנוולים שנמצאים במשמורת המדינה - מחייבות פיקוח. זה לא נוגד את היות ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, אלא להפך - זה מיסודות קיומה".
לבסוף התייחס רובינשטיין למלאת 26 שנה למעצרו של יונתן פולארד. "היו שגיאות רבות מכל הצדדים, אבל המספר הזה מהדהד. אבל enough is enough. ארה"ב היא מדינת חוק הגונה, וצריך להגיע לזה", סיים.

תאריך:  05/12/2011   |   עודכן:  05/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ מונע נפילה לביצה הפוליטית
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
רובינשטיין,"דתי מחמד" בעליון
העליון המסואב   |  5/12/11 20:07
 
- רובינשטיין הסגיר את פולארד
רובינשטיין תתבייש  |  6/12/11 03:06
 
- רובינשטיין צוחק על כולכם-הצבוע
התקדם על לעליון  |  6/12/11 17:53
2
מגלגל עיניים !
אחת מהעם  |  5/12/11 20:49
3
כל האמת על ״אלייקים״העכבר ששאג
הפקיד שטיפס-כנסו   |  5/12/11 21:05
 
- אם לכתוב שטויות אז נא בקצרה...
והרי האמת  |  6/12/11 02:24
4
כל האמת על ״אלייקים״העכבר ששאג
הפקיד שטיפס-כנסו   |  5/12/11 21:13
5
טובל ושרץ בידו ! ! ! ! ! ! ! ! ל"ת
רחב הזונה  |  5/12/11 21:42
6
ככל שהם מדברים-נשמעים מנותקים
שיייייקה  |  5/12/11 23:42
7
דם פולארד על ידך אליקים רובנשט
רחובות  |  6/12/11 00:21
 
- זה לא נכון
יעל57  |  6/12/11 00:27
 
- יעל את לא צודקת תגובתך איננה נ
רחובות  |  6/12/11 01:01
8
כבוד השופט,
אלטע קאקער  |  6/12/11 00:41
 
- אתה צודק , אתה אלטע קאקר ל"ת
מה שנכון נכון  |  6/12/11 00:50
9
בג"ץ בעצמו הוא הביצה הפוליטית
לא יפול לתוך עצמו  |  6/12/11 01:23
10
המענט'ש (אדם טוב) היחיד בעליון
רובינשטיין הוא  |  6/12/11 03:59
11
צבוע,היכן היית כל השנים בהם
אברהם מערב השומרו  |  6/12/11 07:08
12
"חוק שיסדיר את פעילות העליון"
איזה הולכת שולל  |  6/12/11 07:41
13
זה הרובינשטיין שויתר לשרון?
רמץ  |  6/12/11 12:56
14
עליהום כזה על רובינשטיין?
גילה פ.  |  6/12/11 22:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מומחה למדעי המדינה: בפרשת גלנט מונה רמטכ"ל בידי התקשורת    מומחה למשפט בינלאומי: יש בעייתיות בשקיפות של גורמים המביאים לזליגה של המשפט המקומי לבינלאומי ולהפך
עופר וולפסון
דירקטוריון בזק אישר תוכנית פרישה מוקדמת של כ-91 עובדים בעלות כוללת של כ-80 מיליון שקל    בתוך 3 שנים הוציאה בזק יותר מחצי מיליארד שקל על עלויות פרישה מוקדמת לפחות מ-500 עובדים
איציק וולף
ראש הממשלה הכחיש את הדיווח שלפיו הבטיח לשר הביטחון מקום מובטח ברשימת הליכוד לכנסת הבאה    "הוא לא ביקש ואני לא הבטחתי"    השר סער קרא להתאחד מאחורי נתניהו: ככל שראש הממשלה יהיה יותר חזק- הליכוד יהיה יותר חזק
מוטי פשכצקי
בעלי אשקלון דרש כרטיס למשחק הערב: "אסור שאנשי הפועל יהיו בכדורגל"
עופר וולפסון
הפער בהכנסות בין העשירון לעליון לתחתון גדל לפי 14, והושווה למימדים האמריקניים    הראה המשך התרחבות למרות העובדה כי ישראל כבר נחשבת למדינה בעלת רמת אי-שוויון גבוהה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il