X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סיעתם של תשעה מפורשי שינוי כשלה בבחירות בשנת 2006 אך סירבה להחזיר את מקדמות מימון המפלגות ייתכן שחלק מהחוב ייגבה כעת מפורז אישית, אם חתם על ערבות עבור המפלגה News1 חשף, כי יאיר לפיד עשוי להיכנס לפוליטיקה על הפלטפורמה של חץ וליהנות מקופתה
▪  ▪  ▪
פורז. קיבלו 10,000 קולות [צילום: לע"מ]

סיעת חץ בראשותו של השר לשעבר אברהם פורז, שכשלה בבחירות לכנסת ה-17 בשנת 2006, חויבה להחזיר למדינה קרוב ל-7 מיליון שקל. כפי שפורסם בזמנו ב-News1, בקופת חץ נותרו 3 מיליון שקל, ופורז ניהל מגעים עם יאיר לפיד על האפשרות שהאחרון ישתלב בפוליטיקה על הפלטפורמה של חץ וייהנה מכספים אלו.
חץ קיבלה למעלה מ-6 מיליון שקל בערכי 2006, שהם קרוב ל-7 מיליון שקל כיום. מאוחר יותר נותרו בקופתה 5 מיליון שקל, לאחר הוצאות שונות (מן הסתם - על הקמפיין). אשתקד היו בקופה רק 3 מיליון שקל, כנראה בעיקר בשל הוצאות ניהול ההליך מול הכנסת. את הפער בסך 4 מיליון שקל עשויים להידרש לשלם מי שחתמו על ערבויות לטובת המפלגה, ואולי אף פורז עצמו.
סיעת חץ הוקמה בידי פורז ושמונה חברי כנסת נוספים, שפרשו משינוי בפברואר 2006, חודש לפני הבחירות. המפלגה קיבלה מקדמה בסך 6.1 מיליון שקל על חשבון מימון המפלגות, אך לא עברה את אחוז החסימה (המפלגה קיבלה 10,000 קולות - שישית מאחוז החסימה). כיוון שכך, דרשה ממנה הכנסת להשיב את המקדמה - על-פי פרשנות לחוק שניתנה בידי היועצת המשפטית דאז של הכנסת, נורית אלשטיין, על-פי הנחיה שאישר עוד ב-2003 אליקים רובינשטיין כאשר היה היועץ המשפטי לממשלה.
אם אין תשלום עתידי, אין מקדמה
חץ טענה, כי מדובר בשינוי הנוהג שהיה קיים בכנסת במשך 30 שנה, ולפיו סיעה שלא עברה את אחוז החסימה לא נדרשת להשיב את המקדמה. עוד טענה, כי מדובר באכיפה בררנית, שכן רק היא נדרשה להשיב את המקדמה - ולא מפלגת המרכז ומפלגת האחדות הלאומית, שאף הן לא עברו את אחוז החסימה. בשל סירובה של חץ לשלם, הגישה נגדה הכנסת בשנת 2008 תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים.
השופטת אורית אפעל-גבאי קיבלה (29.11.11) את התביעה ודחתה את כל טענותיה של חץ. היא קבעה, כי פרשנות הכנסת לחוק מימון מפלגות היא הנכונה, שכן מדובר במפורש ב"מקדמה" - דהיינו: בתשלום על חשבון תשלום עתידי. לכן, מי שאינו זכאי לקבלת התשלום העתידי, מחויב גם בהשבת המקדמה. עוד ציינה אפעל-גבאי, כי קבלת פרשנותה של חץ תוביל לאפליה בין מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה ולא יחוייבו להשיב את המקדמה, לבין מפלגות שיקבלו פחות מנדטים משהיו להן בכנסת היוצאת ויחוייבו להחזיר את ההפרש. לבסוף העירה אפעל-גבאי, כי פרשנותה של חץ משמעותה שמפלגה שסיכוייה לעבור את אחוז החסימה קלושים, תנהג בבזבזנות על חשבון כספי הציבור.
לא להעניק יתרון בלתי הוגן
לגבי הטענה לאכיפה בררנית אומרת אפעל-גבאי, כי אין די בטענה זו כדי למחוק תביעה. יתרה מזו: במקרה הנדון הוכח, כי לאחר הגשת התביעה נגד חץ הוגשו תביעות דומות נגד שתי המפלגות האחרות, וממילא נשמטה הקרקע מתחת לטענה זו. עוד דחתה אפעל-גבאי את טענת חץ, כאילו לא ידעה מראש על הכוונה לגבות את המקדמה מסיעה שלא תעבור את אחוז החסימה. היא קבעה, שאלשטיין הודיעה זאת לפני הבחירות לכל הסיעות בדואר אלקטרוני, ובהעדר ראיה לסתור - יש לומר שגם חץ קיבלה את ההודעה.
אפעל-גבאי ממשיכה ודוחה את טענת חץ, לפיה הייתה רשאית להסתמך על הנוהג שלא לדרוש את החזר המפלגה. היא מעירה: "יש לתמוה כיצד השתרשה וקנתה לה שביתה פרשנות זו, המחמיצה את תכלית החוק ואינה מתיישבת עם הוראותיו". מכל מקום, אומרת אפעל-גבאי, אין מקום להעניק לחץ "יתרון לא הוגן, על חשבון הציבור, על פני כל רשימת מועמדים אחרת שתתמודד בבחירות הבאות ותידרש לגייס מקורות למימון הוצאותיה בבחירות. במצב דברים זה, בהעדר אינטרס נוגד הראוי להגנה, יש לתת בכורה לעיקרון החוקיות ולאינטרס הציבורי המחייבים השבתה של המקדמה, אשר מוחזקת על-ידי הנתבעת ללא זכות, לקופה הציבורית".
חץ חוייבה להשיב למדינה 6.7 מיליון שקל, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה מאז הגשת התביעה בשנת 2008, וכן בתשלום הוצאות בסך 75,000 שקל.

תאריך:  07/12/2011   |   עודכן:  08/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אברהם פורז  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית אפעל-גבאי  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נורית אלשטיין  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עיקרון החוקיות  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיעתו של פורז תשיב למדינה 7 מיליון שקל
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אם הוא היה מזדהה עם השמאל
מקס פאואר  |  7/12/11 20:38
2
מועדון הצדקנים
אליק א.  |  7/12/11 21:23
3
על פי התנהלותו כשר אין הפתעות  ל"ת
באשר לפורז  |  8/12/11 01:47
4
לאן הלכו כ"כ הרבה מליונים?
יפי  |  8/12/11 03:12
5
האם גם פורז בגנבים? ל"ת
חץ מושחז  |  8/12/11 04:04
6
ואיפוא התשקורת שתדווח לנו על ה
קורןנאוה טבריה  |  8/12/11 07:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ליברמן אמר לפוטין כי תמיכת סוריה בצעדים חד-צדדיים של הפלשתינים אינה תורמת לשיפור המצב באזור וכי משלוח הטילים לסוריה עלול להוביל לתוצאות שליליות
עופר וולפסון
רשת הדיינים הגדולה מציינת כי במקרה והריבית הנגבית הינה בשיעור גבוה מההסתברות לרווח מבחינה עסקית, הדבר יכול להוות עילה לביטול היתר עיסקא וביטול החוזה   
מערכת אתר ערוץ הספורט
קשר ברצלונה לפני ריאל: אני מקווה שיהיה משחק פתוח. הם ינסו ללחוץ
מערכת אתר ערוץ הספורט
קשר ארסנל שכבש: "אולי ציפו לשמות גדולים שיגיעו. אוכיח את עצמי"
אלעזר לוין
תקנה חדשה: העמלה על פרמיית ביטוח המבנה ללוקחי משכנתאות תקוצץ בכ-50% החזר המשכנתה יקטן החל בינואר 2012 בעשרות שקלים לחודש    אין לפי שעה שינוי בעמלות על ביטוח חיים ללווים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il