X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תיקון לחוק העונשין יקבע את הצורה בה ידון בית המשפט בנסיבות העבירה, בנסיבות המחמירות ובנסיבות המקלות השופטים גם יחויבו להסביר כיצד קבעו את העונש
▪  ▪  ▪
רותם. "החוק יבצע מהפכה של ממש" [צילום: פלאש 90]

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה (יום ב', 12.12.11) לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק העונשין, שיַבנה את שיקול דעת בית המשפט, בבואו לגזור את עונשו של נאשם במשפט פלילי. התיקון בא לאור טענות רבות בנוגע לחוסר אחידות בענישה ולפערים ניכרים בין תיק לתיק ובין שופט לשופט.
מטרת התיקון היא לקבוע עקרונות ושיקולים מנחים לענישה, ואת המשקל שיש לתת לכל שיקול. העיקרון המנחה בענישה, לפי התיקון, הוא קיומו של יחס הולם בין חומרת מעשה העבירה ומידת אשמו של הנאשם, לסוג העונש ולמידתו.
לפי החוק, יקבע בית המשפט מתחם עונש הולם למעשה העבירה. לאחר מכן, בתוך המתחם, ייגזר העונש המסוים, המתאים לנאשם. לשם כך יתחשב בית המשפט בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירה, במידת הפגיעה בערך זה, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה. בית המשפט יהיה רשאי לחרוג ממתחם הענישה ההולם, לצורך הגנה על שלום הציבור מחד-גיסא או לצורך שיקומו של הנאשם מאידך-גיסא. בקביעת עונש מסוג קנס, יתחשב בית המשפט גם במצבו הכלכלי של הנאשם.
בקביעת מתחם העונש ההולם, יתחשב בית המשפט לחומרה או לקולת העונש בתכנון ביצוע העבירה, בחלקו של הנאשם בביצוע העבירה, במידה בה היה הנאשם צריך לצפות את הנזק שייגרם ובנזק שנגרם בפועל, בסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירה, ביכולתו של הנאשם להבין את מעשיו, הפסול ומשמעות מעשיו, ביכולתו להימנע מהמעשה, במצוקתו הנפשית עקב התעללות הקורבן, במידת האכזריות, האלימות וההתעללות של הנאשם, ובניצול לרעה של כוחו ומעמדו של הנאשם כלפי קורבן העבירה.
בית המשפט יהיה רשאי להתחשב גם בנסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה. בין הנסיבות: פגיעת העונש בנאשם ובמשפחתו, הנזקים שנגרמו לנאשם, מידת מאמצי הנאשם לתקן את הנזק, היותו אדם תורם לחברה ועוד.
החוק קובע גם חובת הנמקה של בית המשפט, על-מנת שניתן יהיה לדעת כיצד שקל את מכלול העקרונות והנסיבות הן לצורך ההבניה והשוויון בענישה, והן לצורך היכולת לבקר (בין היתר בערעור) את פסק הדין. רוב השופטים מציינים אומנם כבר כיום בגזרי הדין את הנימוקים לקולא ולחומרא, אך בסופו של דבר אינם מסבירים כיצד איזנו ביניהם.
החוק קובע את רמת ההוכחה הנדרשת לקיומן של הנסיבות. לצורך הוכחת קיומה של נסיבה מחמירה בביצוע העבירה, יש צורך בהוכחה מעבר לספק סביר. לעומת הוכחת קיומה של נסיבה מקילה הקשורה לביצוע העבירה, בית המשפט יסתפק ברמת הוכחה הנדרשת במשפט אזרחי (דהיינו: 51%).
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, "החוק יבצע מהפכה של ממש בעונשים שייגזרו על הנאשמים. החוק ישיג אחידות בענישה בבתי המשפט, בכך שבתי המשפט יונחו להתחשב בדרך מובנית בנסיבות המקרה, בנאשם ובקורבן".
הוועדה פיצלה מהצעת החוק לדיון נפרד את הפרק בהצעה שעסק בהקמת ועדה ציבורית, שנועדה לקבוע "עונשי מוצא" (דהיינו: עונשי מינימום) שרק מתוכם ייצא בית המשפט בבואו לגזור את הדין. הוועדה דנה בחוק ב-23 ישיבות מאז 2006, תוך שמיעת מומחים רבים מהתחום הפלילי.

תאריך:  12/12/2011   |   עודכן:  12/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד רותם
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת החוקה אישרה: הנחיות לגזירת עונשים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חסרה טבלה המחייבת מילוי
ירון זכאי 1  |  13/12/11 12:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
316 אלף מבקרים - גידול של 2% לעומת נובמבר 2010    מתחילת השנה הגיעו לישראל 3.1 מיליון מבקרים - מתוכם 2.6 מיליון תיירים
איתמר לוין
קובע שקטעים מהותיים מרב-המכר "ואל אישך תשוקתך" הועתקו מספרה של שרה שפירו    השופט שפירא: הפרת זכויות היא עוולה מתמשכת וקיימת כל עוד היצירה המפרה מופצת    תביעה דומה נגד רגן נמחקה עם פטירת התובעת; סופרת נוספת הגישה תביעה נגדה
איציק וולף
הקרן למורשת הכותל סגרה את הגשר המשמש יהודים ותיירים לעלייה להר הבית על-פי הוראת מהנדס עיריית ירושלים בשל החשש שיתמוטט או יתלקח    הוואקף: הסגירה לא תואמה איתנו    פעילי ימין דורשים לאפשר ליהודים כניסה להר הבית באחד משעריו האחרים
מירב ארד
בבית החולים יוספטל באילת יחל בשבוע הבא לפעול תא לחץ חדיש    בהקמת תא הלחץ הושקעו כארבעה מיליון שקלים
איציק וולף
מבקר המדינה קובע בדוח שפרסם כי משטרת ישראל נמנעה מלהעביר כמחויב בחוק נתונים על תאונות קטלניות אל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים    המידע הופסק לעבור לאחר שהרשות סירבה לאשר תקציב חריג למשטרת ישראל    "אי-העברת הפרטים על התאונות בידי המשטרה היא חמורה והיא בניגוד למתחייב על-פי הוראות פקודת התעבורה"    הדוח יועבר לעיון היועץ המשפטי לממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il