X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שניתן להסביר לו גם בעל-פה את משמעות המסמך קורא לקבוע נהלים שיתעדו מקרים בהם עלולה להתעורר מחלוקת על נסיבות החתימה על מסמכים בנקאיים
▪  ▪  ▪
גם אנאלפבית יכול [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

אדם אנאלפבית יכול לחתום על הסכם, ואין לקבוע חזקה לפיה לא ידע על מה הוא חותם. כך קובע (יום ב', 12.12.11) בית המשפט העליון.
חנה קובסי המנוחה, שלא ידעה קרוא וכתוב, חתמה באצבעה בשנת 1997 על משכנתה לטובת בנק לאומי למשכנתאות, לצידו של בנה אביאל. היא הייתה אז בת 73 ובשלבים ראשונים של הידרדרות שכלית. שנה לאחר מכן נטלו השניים משכנתה נוספת. בשנת 2003 חתמה קובסי באותיות דפוס, שוב לצד בנה, על הסכם למיחזור המשכנתאות. מאחר שהחוב בסך 700,000 שקל לא נפרע, פתח הבנק בהליכי הוצאה לפועל לצורך מימוש המשכנתה ופינוי הדירה שהועמדה כערבון להלוואה. בדירה זו גר בן נוסף של קובסי, הסובל מבעיות בריאותיות ונפשיות שונות.
בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את המשכנתאות לאחר שקבע, כי די בכך שקובסי הייתה אנאלפבתית כדי לסתור את החזקה לפיה מי שחותם על מסמך - מודע לתוכנו. עוד נקבע, כי לא הוצגו הוכחות לכך שנציגי הבנק הסבירו לקובסי את משמעות החוזה, ולפיכך לא הייתה גמירות דעת מצידה לחתימה עליו.
נורה אדומה אצל הבנק
השופט סלים ג'ובראן קיבל את ערעור הבנק ופסק שיש לכבד את המשכנתה, למרות התוצאה האנושית הקשה. הוא אינו מקבל את הנחת המחוזי, לפיה אנאלפבית אינו יכול להבין את משמעותו של חוזה, שכן הוא עשוי לקבל הסבר בעל-פה עליו. במקרה הנדון, קבע ג'ובראן, לא הוכח שקובסי לא קיבלה הסברים כאלו. כמו-כן, לא הוכח שבנה אביאל לא הבין את משמעות החוזה, ולא הוכח שאמו נתנה לו ייפוי כוח בלא שהבינה את משמעות הדבר.
ג'ובראן מסכים, כי בנק לאומי למשכנתאות היה צריך להיות זהיר יותר: "מצבה של המנוחה היה צריך להדליק 'נורה אדומה' אצל המערער [הבנק]. אף שהמנוחה לא הייתה פסולת דין במועד החתימה הראשון והשני, הרי שהמסמכים העומדים בפנינו מצביעים על אישה מבוגרת, שבלשון המעטה, אינה בשיא כושרה המנטלי. כמו-כן, העובדה כי מיופה הכוח של המנוחה היה הנהנה העיקרי מההלוואות שנטלו נגד משכון ביתה, הייתה צריכה אף היא לשמש תמרור אזהרה לבנק, ולהובילו לנסות ולהגיע לרמת ודאות גבוהה במיוחד בעניין הסכמתה של המנוחה בטרם אישר את ההלוואה".
ואולם, מאחר שלבנק הוצג אישור נוטריוני ולפיו ייפוי הכוח ניתן מרצונה החופשי של קובסי, אשר הייתה מלווה בידי בנה, היה על בנה האחר "להציג לכל הפחות ראשית ראייה לכך שנפל פגם בהתנהלות הנוטריון, המערער או בנה של המנוחה שליווה אותה. ראשית ראיה שכזו לא הוצגה בהליך שבפנינו. משכך, לא העביר המשיב את נטל ההוכחה לידי המערער ולא הוכיח את טענותיו ברמה הנדרשת".
למרות שקיבל כאמור את ערעור הבנק, אומר ג'ובראן בסוף פסק דינו: "לפנים משורת הדין, אמליץ למערער לעשות מאמץ נוסף, ככל הניתן, להגיע להסדר עם המשיב אשר ימנע את הותרתו ואת הותרת אחיו ללא קורת גג. זאת, תוך התחשבות במצבם הקשה של השניים וההתנהלות הבעייתית של כלל המעורבים בפרשה".
להקליט את מעמד החתימה
השופט עוזי פוגלמן מוסיף: "אין לקבל את גישת המשיבים שלפיה חתימתו של אדם שאינו יודע קרוא וכתוב (או שהבנתו לקויה בצורה אחרת), היא פגומה ואינה מעידה על גמירת דעת אמיתית להתקשר בעסקה מחייבת. אדם החותם על מסמך משפטי, גם אם אינו יודע קרוא וכתוב, צריך לבקש שיקריאו לו את תוכן המסמך ויסבירו לו את פשרו".
בשולי הדברים ממליץ פוגלמן: "יש מקום כי הבנקים יפעלו - בין בעצמם ובין כפועל יוצא של חיוב רגולטורי או חקיקתי עתידי - לתיעוד מעמד החתימה על התחייבות בהיקף משמעותי, כגון משכנתא, במקרים שבהם - על פני הדברים - עלול להתעורר ספק בדבר גמירת הדעת של החותם. כך, למשל, כאשר מדובר באדם שאינו יודע קרוא וכתוב או אדם שעברית אינה שפת אימו. הדבר יכול להתבצע... בדרך של הקלטה קולית או חזותית של מעמד ההסברה והחתימה. ראוי כי הגורמים הרגולטורים יבחנו אפשרות זאת". השופט אליקים רובינשטיין הצטרף להמלצה זו.

פס"ד: ע"א 4138/09, בנק לאומי למשכנתאות נ' חנה קובסי ואח'
העליון קובע שאנאלפבית יכול לחתום על חוזה
תאריך:  13/12/2011   |   עודכן:  13/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: אנאלפבית יכול לחתום על חוזה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מנותקים מהמציאות
הפרקליטים  |  13/12/11 19:08
2
מי כאן האנאלפים ?
חיימקה שלי  |  14/12/11 04:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
החשש: ידיעות אחרונות בשליטת ארנון מוזס ומעריב בשליטת אי.די.בי. בראשה עומד נוחי דנקנר, מקיימים קשרים באופן העולה כדי חשד לקרטל אסור ופסול
מירב ארד
שר התחבורה אישר לחברת אל-על להוציא ארבע טיסות ביום לאילת, במקום השלוש שביצעה עד כה
יפעת גדות
ישיבה מיוחדת בסימן 90 שנה למינהל המחקר החקלאי-מרכז וולקני עסקה בהנדסה גנטית ובדיון על איכות התוצרת החקלאית ואיכות המזון שבצלחת תוך התייחסות משמעותית לשאלה של שאריות חומרי הדברה    עד היום נמנעה מדינת ישראל מ"לשדרג" את יישום ההנדסה הגנטית, כנראה בהשפעה אירופית    העתיד אינו מבשר טובות: התחממות כדור הארץ, זמינות מים הולכת וקטנה, גידול אוכלוסין ועליית מחיר המזון בעולם
איציק וולף
כחמישים פעילי ימין התפרצו בשעת לילה מאוחרת לבסיס החטיבה המרחבית אפרים, הבעירו צמיגים, חיבלו בכלי רכב ופזרו מסמרים על הכביש    ההתפרצות לבסיס - על-רקע כוונות צה"ל לפנות שלושה מאחזים
איציק וולף
צפו באחת מנשות הכת החרדית הלובשת רדיד ומכסה את הפנים מסבירה מדוע היא עושה זאת    "אני מתלבשת כמו אמותינו; בלי הכיסויים אני מרגישה חשופה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il