X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פרויקט חדש של משרד התמ"ת, בשיתוף המועצה לצרכנות, יסייע לצרכנים שנפגעו לתבוע עסקים בביהמ"ש לתביעות קטנות למרות עשרות אלפי תלונות המוגשות בשנה, רק 12% פונים לבית משפט זה כדי לפתור מחלוקת עם בעל עסק
▪  ▪  ▪
הקלה בהליכים המשפטיים לנפגעי עסקים ונותני שירות [צילום: AP]

פרויקט חדש של משרד התמ"ת יסייע לצרכנים שנפגעו לתבוע עסקים בבתי משפט לתביעות קטנות. שר התמ"ת שלום שמחון הורה (יום ב', 19.12.11) להקצות למועצה לצרכנות 344 אלף שקל לארבעה חודשים לצורך התנעת פרויקט להגברת האכיפה האזרחית בצרכנות. שמחון הודיע כי בשנה הבאה יתוקצב הפרויקט במלואו, בהיקף עלות של 1.8 מיליון שקל.
במסגרת הפרויקט יתוגבר מערך הסיוע המשפטי במועצה לצרכנות לצורך הכנת כתבי תביעה עבור צרכנים שמבקשים לפנות לבית משפט לתביעות קטנות. המערך יתוגבר בסטודנטים למשפטים שיתווספו לשניים העובדים כיום. בנוסף, ייערך מסע הסברה לעידוד הציבור לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות שהיא ערכאה ידידותית יותר לצרכן.
לא זוכה להיענות גדולה
בית המשפט לתביעות קטנות, למרות היותו כאמור ערכאה ידידותית מבחינת פרוצדורות, שאין צורך (ואף נאסר ככלל) להיות מיוצג בה על-ידי עורכי-דין, עדיין איננו זוכה להיענות גדולה מצד הציבור ובכלל זה גם ציבור הצרכנים. הרתיעה מערכאות שיפוטיות, בלוויית קשיים וחסרים במיומנויות השפה הנדרשות, גורמים לצרכנים רבים לוותר על פנייה לבית משפט זה. כך מצליחים בתי-עסק רבים לזכות במעין חסינות דה-פאקטו. מנתונים שנמסרו על-ידי הנהלת בתי המשפט, עולה כי כ-44,000 תיקים נפתחים בשנה בבית המשפט לתביעות קטנות. עם זאת ברור כי פוטנציאל התביעות גדול הרבה יותר.
במועצה לצרכנות מתקבלות בכל שנה עשרות אלפי תלונות על שירות לקוי מצד עסקים. במקרים רבים, די בהתערבות המועצה כדי לגרום לעסק להעניק לצרכן את המגיע לו, אולם במקרים בהם בית העסק עומד בסירובו, ולא מכבד את זכותו של הצרכן, אין בידי המועצה סמכויות אכיפה, והיא מפנה את הצרכן לבית המשפט לתביעות קטנות.
מסקר שערכה המועצה לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי בקרב הצרכנים חל בלבול בנוגע לגובה הסכום המירבי, חוסר המודעות לאפשרות לתבוע ללא עורך דין, ורתיעה מהביורוקרטיה הכרוכה בהליך, ולכן ממעטים להשתמש בו. מהסקר עולה כי רק 11.9% מהנשאלים ענו כי יפנו לבית משפט לתביעות קטנות כדי לפתור מחלוקת עם בעל עסק או נותן שירות. לשאלה מדוע לא היית פונה לבית משפט לתביעות קטנות ענו 24.2% כי מדובר בבזבוז זמן, 21.2% כי הם נרתעים מביורוקרטיה, 10.8% לא חושבים שהטרחה הכרוכה בפנייה מוצדקת, ו-9.9% אינם מאמינים שניתן לנצח. לשאלה סגורה בדבר הסיבות שבעטיין לא יפנה צרכן לבית משפט לתביעת קטנות ענו 37.8% כי הסכום לא מצדיק את הטרחה ו-17.3% אינם מכירים את זכויותיהם.
במסגרת הפרויקט היוצא לדרך, מסרה המועצה לצרכנות כי תוכל להעניק לצרכנים שירות שיקל עליהם לממש את זכויותיהם שנפגעו באמצעות פנייה לבית המשפט לתביעות קטנות.
"כניסה לוואקום צרכני"
לדברי משרד התמ"ת, ייחודו של הפרויקט בכך שלראשונה מסייעת הממשלה לצרכנים בערוץ הבעייתי ביותר עבורם. "במקרים רבים הצרכנים פשוט מוותרים על התביעה כי היא כרוכה בבדיקות משפטיות, הוצאות ובזבוז זמן יקר", אמר השר שמחון. "התוכנית החדשה תיכנס לוואקום הזה ותסייע לצרכנים כך שהעוסקים לא ינצלו את העכבה של הצרכנים לפנות לבתי המשפט לתביעות קטנות ויתחמקו ממילוי חובותיהם כלפי הצרכנים".
לדברי עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, במסגרת הפרויקט יושם דגש על העצמתו של הצרכן הבודד ביכולת לפעול מול בעל העסק. הצרכן הבודד יעזור לעצמו, אך גם ישפיע ביצירת הרתעה צרכנית כלפי ציבור המעוולים מקרב המגזר העסקי. "הסיוע המשפטי יכול לעשות את ההבדל בין הוצאת הצדק לאור וסיום פרשת ההתעמרות של בית-עסק בצרכן, לבין המשך המצב העגום והמביש של 'צדיק ורע לו רשע וטוב לו'", אמר.

תאריך:  19/12/2011   |   עודכן:  19/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלום שמחון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הממשלה תסייע לצרכנים בהגשת תביעות קטנות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
88.1% לא מאמינים לבתי המשפט
די לא נעים  |  19/12/11 22:09
2
הבעיה היא חוסר אמון בבית המשפט
ישראבלוף  |  20/12/11 04:06
3
ותעזור למערכת לרושש את האדם? ל"ת
חחחחחחחחחחח  |  6/01/12 11:58
4
בית המשפט מקבל את שיטת מצליח
חוסר אמון  |  27/01/12 17:02
 
- שופטים יבינו? הם סמוכים לחזקים
שול  |  9/10/12 13:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
פרקליט המדינה הגיש ליועץ המשפטי לממשלה את חוות הדעת שלו הסותרת את חוות הדעת של ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, שטען כי יש לסגור את התיק שנחשף ב-News1 מחוסר אשמה    המשמעות: דנציגר לא יוכל לשוב לכס השיפוט בבית המשפט העליון
אלעזר לוין
ישלם כ-34 מיליון שקל תמורת פנטהאוז בן 350 מ"ר - מחיר-שיא של כ-100 אלף שקל למ"ר    המוכרת: משפחת רייכמן הקנדית, המיוצגת בפרויקט ע"י יוסף רייכמן
עידן יוסף
תקלה נגרמה בשל קריעת כבל תקשורת של מערכת האיתות הרכבתית בכפר חב"ד
איציק וולף
המפקח הכללי של המשטרה ביקר במשטרת בנימין ואמר כי סוגיית הפרות הסדר של גורמי קיצון נמצאת בראש סדר העדיפויות לאחר שמבצעי העבירות חצו את הקווים האדומים
איתמר לוין
המדינה: צבי רבין קיבל מידע מוקדם על התפתחויות משמעותיות בחברות אותן ייצג, רכש ניירות ערך שלהן במאות אלפי שקלים והעביר את המידע לעו"ד גיא פן שביצע רכישות דומות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il