X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בניגוד לחוק, חלק ניכר מן הרשויות המקומיות לא מינו ממונים לתלונות הציבור כמה מן הממונים מצויים בניגודי עניינים; בחלק ניכר מן הרשויות אין נהלים למעקב אחרי התלונות
▪  ▪  ▪
טיפול בלתי הולם [צילום אילוסטרציה]

מי אוהב לטפל בפניות ובתלונות של הציבור? כנראה אף אחד. זהו ההסבר המתקבל על הדעת לממצאיו של מבקר המדינה (יום ג', 20.12.11) בנוגע לטיפולן של הרשויות המקומיות בפניות תושביהן.
ביולי 2008 נכנס לתוקף חוק המחייב כל רשות מקומית למנות ממונה על תלונות הציבור וקובע הסדרים למינויו ולפעולתו. משרד מבקר המדינה בדק את התנהלותן של 14 רשויות בנושא זה, ובהן ערים גדולות - באר שבע, רחובות ורעננה. כמו-כן, נשלחו שאלונים בנושא לכל 263 הרשויות, אם כי רק 170 מהן טרחו להגיב.
שש מ-14 הרשויות המקומיות שנבדקו לא מינו ממונה כנדרש בחוק, וכך גם שליש (58) מהרשויות המקומיות שהשיבו על השאלונים. משרד הפנים לא הפעיל את סמכויותיו ולא דרש מהרשויות שלא מינו ממונה לעשות כן; כמו-כן לא מינה ממונה במקומן, בהתאם לחוק. מועצת ראש פינה מינתה את מזכיר המועצה לממונה; עיריית טבריה מינתה את מנכ"ל העירייה לתפקיד - למרות ניגודי העניינים הנראים לעין במינויים אלו.
שש מהרשויות המקומיות שנבדקו לא פעלו כנדרש בחוק לגבי פרסום פרטי הממונה ופרסום המידע לאופן הגשת תלונות. רשויות אלו לא פרסמו את הפרטים הנדרשים באתרי האינטרנט שלהן, על גבי לוחות המודעות שלהן ובהודעת תשלום הארנונה לחייבים.
משרד הפנים לא הנחה את הרשויות המקומיות כיצד לקבוע את המשאבים הדרושים לממונים לביצוע המוטל עליהם בהתאם לגודל הרשות, למספר התלונות ולתקציב. ברשויות המקומיות שנבדקו ומינו ממונה על תלונות הציבור, לא הוקצו לו משאבים נוספים על אלו שעמדו לרשותו קודם המינוי. ברשויות המקומיות שנבדקו אף לא נעשתה בחינה לגבי התקציב והמשאבים שצריכים להקצות לממונה.
עוד לא הכינו דוחות ל-2009
בארבע משמונה הרשויות המקומיות שנבדקו ושבהן מונה ממונה, אין לממונים תיעוד מלא של התלונות ושל הטיפול בהן. ממונים אחרים לא הקפידו על קיום הוראות החוק בנוגע לבירור התלונות ומתן מענה למתלוננים. בירור תלונות מסוימות לא הסתיים גם לאחר שנה מיום הגשתן, כנדרש בחוק.
עד מועד סיום הביקורת, בדצמבר 2010, לא הכינו 64 מ-102 ממונים שמונו לתפקיד עד לראשית שנת 2009, דין וחשבון על פעולותיהם לשנת 2009, וממילא לא הגישו דין וחשבון כזה לראש הרשות ולמועצתה כנדרש בחוק. משרד הפנים מצידו לא קיים כל בקרה בנושא זה.
ב-60 (60%) מהרשויות המקומיות שענו על השאלונים ושבהן פועלים מוקדים עירוניים, לא נקבעו נוהלי עבודה לטיפול בפניות המתקבלות במוקד העירוני. ב-70 (70%) מהרשויות המקומיות שענו על השאלונים ושבהן פועלים מוקדים עירוניים, לא הייתה אמנת שירות ולא נקבעו זמני תקן לתיקון מפגעים.
ב-90 (53%) מ-170 הרשויות המקומיות שמילאו את השאלונים קיימת יחידה לטיפול בפניות הציבור. ואולם, ב-81 (90%) מהרשויות הללו, לא נקבעו נהלים ודפוסי העבודה לטיפול בפניות. ב-64 (71%) מהרשויות הללו, לא הותקנו תוכנות מחשב ייעודיות לרישום הפניות.
לפרסם את הפרטים ולקבוע נהלים
המבקר קובע, כי לשם יישום יעיל של החוק, על הרשויות המקומיות לפרסם ברבים, באופן ברור וגלוי לכל, את פרטי הממונה על תלונות הציבור וכן את הדרכים להגשת תלונות. על הרשויות המקומיות לקבוע את המשאבים הדרושים לעבודת הממונים.
על הרשויות המקומיות לקבוע נוהלי עבודה בכל הנוגע לטיפול בהן; להסדיר את יחסי הגומלין בין המוקד העירוני והיחידות לפניות הציבור ובין היחידות האחרות בעירייה; לקבוע נוהלי עבודה לקיום מעקב ובקרה בעניין טיפול הרשויות המקומיות בפניות התושבים.
על הרשויות המקומיות לפעול לכך שהמוקדים העירוניים והיחידות לפניות הציבור ינהלו מערכת רישום ממוחשבת ועדכנית של כל הפניות שהתקבלו בהן, כך שבכל עת ניתן יהיה לדעת, בין היתר, כמה תלונות התקבלו, באלו נושאים ובאיזה שלב נמצא הטיפול בהן.
על משרד הפנים לתת את הדעת לממצאי הדוח ולפעול לתיקון הליקויים שהועלו בו. עליו לשקול פרסום הנחיות להסדרת מינוים ותפקודם של הממונים על תלונות הציבור ושל הגורמים המטפלים בפניות הציבור ברשויות המקומיות.

טיפול הרשויות המקומיות בתלונות ובפניות של הציבור
הרשויות המקומיות מספקות לתושביהן שירותים רבים ומגוונים; השירות של רשות מקומית נבחן גם ביכולתה לתת מענה לפניותיהם ולתלונותיהם של תושביה ושל אחרים. פניות הציבור ותלונותיו נוגעות לעניינים הקשורים לפעילותה של הרשות ובעיקר להסרת מפגעים ומטרדים או לקבלת שירותים עירוניים. עד ראשית שנת 2008 לא הייתה ברשויות המקומיות כתובת ברורה לתלונות, והן אימצו הסדרים שונים לטיפול בהן. בשל העובדה שלא נקבע גורם מוסמך לטיפול בתלונות נותרו חלק מהן ללא מענה או התייחסות עניינית מצד הרשות המקומית. ביולי 2008 נכנס לתוקף חוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור), התשס"ח-2008 (להלן - החוק), אשר מחייב כל רשות מקומית למנות ממונה על תלונות הציבור (להלן גם - הממונה) וקובע, בין היתר, הסדרים למינויו ולפעולתו. פעולות הביקורת משרד מבקר המדינה בדק בחודשים מרץ-דצמבר 2010 התנהלות של 14 רשויות מקומיות בכל הקשור לטיפול בתלונות ובפניות הציבור: בעיריות אור יהודה, באקה-ג'ת, באר שבע, טירת כרמל, מגדל העמק, נהרייה, רחובות, רעננה, קריית שמונה, שפרעם ותמרה; במועצות האזוריות ברנר ומעלה יוסף ובמועצה המקומית קריית טבעון (להלן - הרשויות המקומיות שנבדקו). הבדיקה התייחסה לגורמים המטפלים בפניות ובתלונות של הציבור ברשויות המקומיות. במסגרת הביקורת שלח משרד מבקר המדינה שאלון לכל 263 הרשויות המקומיות בעניין טיפולן בפניות ובתלונות הציבור. עד דצמבר 2010 השיבו על השאלונים 170 מהן (65%). הממצאים המובאים בדוח זה מתבססים גם על המידע שנאסף מן התשובות על השאלונים. בדיקת השלמה נעשתה במשרד הפנים ביחידה הממונָה על הטיפול בתלונות הציבור הנוגעות לשלטון המקומי.
תאריך:  20/12/2011   |   עודכן:  20/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רשויות מזניחות את הטיפול בתלונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
המועצה העניקה תמיכות לקבוצת הכדורגל המקומית המנוהלת על-ידי עמותה במאות אלפי שקלים, שלא לפי הנהלים ובלא בדיקת ועדה מקצועית    התקשרה שלא כדין עם ספקים ונותני שירותים שהם קרובי משפחה של חברי המועצה
אלעזר לוין
בנובמבר נמכרו 341 דירות חדשות בבנייה ציבורית - זינוק של 152% לעומת אוקטובר    האוצר: הדירות הוזלו ב-3.6% ברבעון השלישי, ומכירתן פחתה ב-10%
אלעזר לוין
רכשה את הקרקע מהמינהל ב-137 מיליון שקל    המשווקת - "העיר החדשה" בראשות דרור הלוי    הקבלן - תדהר    האדריכל - משה צור    הלוי: נבנה שכונה קהילתית עם דירקטוריון של אנשי ציבור    השיווק יתחיל בחודשים הקרובים    אין עדיין פרטים על גודל הדירות ומחיריהן
ישי פרידמן
התורים הארוכים בתור וצעקות המאבטחים בתחנה המרכזית בירושלים לא פוסחים גם על חברי הכנסת ושרים לשעבר. ניסיונותיו של אהרון ידלין, זוכה פרס ישראל, להציג את תעודת חבר הכנסת לא הצליחו לשכנע את המאבטחים להכניסו לתחנה. במקום התפתחה מהומה
איתמר לוין
ביקורת חריפה ויוצאת דופן של המבקר על ראש עיריית נתניה    משרד הפנים נדרש לשקול אמצעים משפטיים נגד ראש מועצת אלעד    אין נהלים לנסיעות של ראשי הרשויות לחו"ל ולהעסקת העובדים בלשכותיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il