X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דחה על הסף עתירה שדרשה לסגור את המחצבות שבשטח שבשליטה ישראלית מלאה: מדובר בסוגייה מדינית מובהקת שהוסדרה בין ישראל לרשות; דווקא הסגירה עלולה להפר את חובותיה של ישראל
▪  ▪  ▪
הפעילות תימשך [צילום: איתמר לוין]

המחצבות הישראליות הפועלות בשטח C ביהודה ושומרון, המצוי בשליטה ישראלית מלאה, ימשיכו בעבודתן. כך קבע (יום ב', 26.12.11) בית המשפט העליון, בדחותו את עתירת עמותת "יש דין" נגד פעילות המחצבות. הנשיאה דורית ביניש קבעה בין היתר, כי מדובר בנושא מדיני מובהק בו לא מתערב בית המשפט.
בשטח C קיימות עשר מחצבות ישראליות, המשנעות לישראל 94% מתפוקתן, וכן מחצבות פלשתיניות ש-80% מתפוקתן מועברת לישראל. מחצבות אלו מספקות כרבע מתצרוכת חומרי הבנייה בישראל, ולפי קצב הכרייה הנוכחי (7.2 מיליון טון בשנה) ואף החזוי (11.2 מיליון טון בשנה משנת 2025), מדובר ב-0.5% בלבד מפוטנציאל הכרייה באזור.
"יש דין" טענה שהכרייה מפרה את תקנה 55 לתקנות האג, ולפיה "המדינה הכובשת תיחשב רק כמנהל וכבעל טובת-הנאה בבנינים הציבוריים, נכסי דלא ניידי, יערות ונחלות חקלאיות השייכים למדינה האויבת והנמצאים בארץ הכבושה. עליה לשמור על קרן הנכסים האלה ולנהלם לפי כללי טובת-ההנאה". המדינה טענה, כי נושא המחצבות הוסדר בהסכם עם הרשות הפלשתינית, וכי יש פרשנויות מקלות לתקנה 55.
"צבעים מדיניים עזים"
ביניש קיבלה במלואה את עמדת המדינה. היא מציינת, כי ישראל והרשות הפלשתינית הסכימו עוד ב-1995 שנושא המחצבות יוכרע בהסדר הקבע ביניהן, וכי עד אז יורשו המחצבות להמשיך לפעול. היא מדגישה:
"נסיבות אלה, לא רק שמעוררות שאלות באשר למקומה של העותרת כמי שבאה לטעון בשם זכויות האוכלוסיה הפלשתינית בהקשר זה, אלא שהן צובעות את הסוגייה שביקשה העותרת לעורר בצבעים מדיניים עזים, ומשליכות על היקף התערבותנו בפעולות המדינה בסוגייה, שכמוה למעשה כהתערבות במתווה שגובש בהסדר הביניים. כידוע, הלכה היא כי בית משפט זה, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יזדקק ככלל לעתירות שההיבט הדומיננטי שלהן הוא שיקול מדיני-ביטחוני-לאומי, בהיות הנושא נתון לסמכותה של רשות אחרת... המסגרת הראויה להכרעה בשאלת עתיד פעולתן של המחצבות הישראליות באזור הינה מסגרת של הסכמים מדיניים ולעניין זה אין העותרת בעלת הדברים עם המדינה".
לאחר שהיא קובעת שיש די נימוקים לדחיית העתירה על הסף, דנה ביניש בתחולתה של תקנה 55 וקובעת, כי אכן יש פרשנויות רבות המאפשרות למדינה הכובשת להשתמש במחצבים קיימים של השטח הכבוש, והמחלוקת היא בשאלה האם מותר לפתוח מכרות חדשים. תפיסה מקלה, אומרת ביניש, קיימת גם בארה"ב, בבריטניה ובקנדה.
מאפיינים ייחודיים להחזקה הישראלית
עוד אומרת ביניש, כי תקנה 55 אינה היחידה הרלוונטית לנושא, שכן תקנה 43 קובעת, כי "בעבור סמכות השלטון החוקי למעשה לידי הכובש, עליו לנקוט בכל האמצעים שביכולתו על-מנת להחזיר ולהבטיח במידת האפשר את הסדר והחיים הציבוריים, תוך כיבוד החוקים שבתוקף בארץ אלא אם כן קיימת מניעה מוחלטת לכך". לדבריה, "התפיסה הלוחמתית של ישראל באזור היא בעלת מאפיינים ייחודיים, שהעיקרי בהם הוא משך תקופת ההחזקה המחייבת התאמת הדינים למציאות בשטח, המטילה על ישראל חובה לניהול חיים תקינים לתקופה שגם אם מבחינה משפטית היא זמנית, היא בוודאי ארוכת טווח. לפיכך, דיני הכיבוש המסורתיים מחייבים התאמה להתמשכות ההחזקה, להמשך החיים הסדירים באזור ולקיום היחסים הכלכליים בין שתי הרשויות - המחזיקה והמוחזקת".
לדברי ביניש, אימוץ עמדתה של "יש דין" עלול דווקא להביא לכך שישראל תפר את חובתה לפעול לטובת איו"ש והמתגוררים בו. "אימוץ העמדה לפיה בנסיבות העת הזאת על המפקד הצבאי להפסיק את פעילות המחצבות, עלול להביא לפגיעה בתשתיות הקיימות ולהשתקת הענף, ויכול ובכך יהיה דווקא כדי לפגוע בטובת האוכלוסיה המקומית", היא אומרת. המחצבות משלמות תמלוגים למינהל האזרחי, מעסיקות מאות פלשתינים ומספקות חלק מתוצרתן לסוחרים מקומיים - עובדה המחייבת אף היא את דחיית העתירה.
היועץ המשפטי של "יש דין", עו"ד מיכאל ספרד, אמר בתגובה: "חציבה של אוצרות טבע בשטח כבוש לצרכים הכלכליים של המדינה הכובשת היא ביזה, ונימוקיו של בג"ץ לפיהם יש להתייחס אחרת לכיבוש ארוך-טווח אינם יכולים להכשיר פעילות כלכלית שפוגעת בתושבים המקומיים".

תאריך:  27/12/2011   |   עודכן:  27/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחצבות הישראליות בשטח C ימשיכו לפעול
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כוכב הקבוצה לשעבר תבע ממנה פיצוי לאחר שנפצע ונאלץ לפרוש בתחילת שנת 2000    בורר חייב את הקבוצה בתשלום ובית המשפט דחה את בקשתה לבטל את פסק הבוררות
איתמר לוין
רוכשי כרטיסים להופעת "מטאליקה" ביקשו לתבוע 4.25 מיליון שקל בשל שינוי מיקום הבמה באיצטדיון ר"ג    ביהמ"ש קבע: המפיקה פעלה בצורה סבירה ואף אפשרה למי שרצה להחזיר את הכרטיס ולקבל את כספו
איתמר לוין
הילד מתגורר עם אמו בישראל, אך יוכל לבקר את אביו פעמיים בשנה - בתנאי שהאב וצדדים שלישיים יפקידו מאות אלפי שקלים וישועבד נדל"ן בשווי מיליון שקל להבטחת שובו
איציק וולף
ראשי האופוזיציה הסורית טוענים כי המשטר הסורי הגביל את משקיפי הליגה הערבית ולא מתיר להם לסייר בחופשיות בעיר חומס    קוראים למועצת הביטחון להתערב    אחד ממשקיפי הליגה הערבית נפצע בהפגזה ואמר: "מה שמתרחש בסוריה זו השמדה המונית"
איתמר לוין
שוטר שעצר חשוד ערבי טען בבית המשפט, כי כל מקרה בו מעורב בן-מיעוטים מסווג אוטומטית כפעולת טרור    השופט הורה להעביר העתק מהחלטתו למפכ"ל המשטרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il