X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החברה תשלם תוספת של מעל 5 מיליארד שקלים (מהוון) עד תום תקופת הזיכיון התמלוגים שמשלמת החברה יוכפלו משיעור של 5% כיום לשיעור של 10% מעל כמות אשלג של 3 מיליון טונות לשנה
▪  ▪  ▪
דין מפעלי ים המלח כדין הים התיכון [צילום: פלאש 90]
הורוביץ: אין כל הישג בהסכם
ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר השדולה להצלת ים המלח, מסר בתגובה:
"המדינה התקפלה והפקירה אוצר טבע מדהים. אין כל הישג בהסכם של משרד האוצר עם כימיקלים לישראל של משפחת עופר. 10 אחוז תמלוגים זה לעג לרש. ממילא כך קובע החוק, אך במשך שנים אפילו את האחוז הזעום הזה המדינה לא גבתה.
"סכום התמלוגים מגוחך במיוחד מול הנזק האדיר שהמפעלים גורמים לים המלח. הם מייבשים את הים – אוצר טבע מרהיב ששייך לכולנו - מרוויחים הון עתק, ומחזירים למדינה פרוטות.
"הגיע הזמן לשנות כיוון בים המלח: להפסיק את ייבוש הים, ולנצל את היתרונות היחודיים שלו שאין כמותם בעולם, ולפתח את תיירות המרפא שיכולה להיות מקור אדיר להכנסות ותעסוקה".
יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן: "קל מאוד לפתוח הסכם חתום, ולכן צריך לעדן אותו בחקיקה לאחר שנציגי האוצר טענו כי הצעת החוק היא הצעה תקציבית הציע היו"ר שהמדינה לא תישא בעלות הקציר וכי על העלות תוטל על מפעלי ים המלח. אני מציע כי שר האוצר יהיה רשאי, באישור הוועדה, שהמדינה תישא בעד 10% מהעלות ובסכום שלא יעלה על 150 מיליון שקל".

בתום משא-ומתן ארוך בין משרד האוצר לבין חברת האם של מפעלי ים המלח, הודיע הלילה יו"ר החברה לישראל, אמיר אלשטיין, לשר האוצר, יובל שטייניץ, כי הוא מקבל את הצעתו לגבי מימון הקציר והעלאת התמלוגים שישולמו למדינה.
ההסכם שהושג מבטיח את זכויות המדינה במגוון רבדים, מוציא את פרויקט הגנות בתי המלון לביצוע מיידי, ומעלה באופן משמעותי את חלקה של המדינה והציבור מהכנסות כריית המחצבים. מדובר במהלך דומה לזה שהתבצע בתחילת השנה באמצעות ועדת ששינסקי לגבי מאגרי הגז והנפט בים התיכון. ההסכם יובא לאישור הממשלה, לאחר אישורו בדירקטוריון חברת כי"ל, כפי שמחייב החוק.
להלן עקרונות ההסכם:
  • מפעלי ים המלח ישלמו במזומן 3,040 מיליון ₪ מעלות קציר המלח.
  • המדינה תשלם סך של 760 מיליון ₪ מתוכם 337 מיליון - הערך של דיבידנד בסך 30 מיליון דולרים שמשכה המדינה בשנת 1992 למימון ביצוע ההגנות.
  • ביצוע הפרויקט ייעשה על-ידי מפעלי ים המלח ועל אחריותה, הן בהיבט הפיסי והן בהיבט הכלכלי. חריגה מעלות הפרויקט, העומד על 3.8 מיליארד ₪ (מהוון), שאינה נובעת משינויים של מוסדות התכנון, תמומן במלואה על-ידי מפעלי ים המלח.
  • התמלוגים שמשלמת החברה יוכפלו משיעור של 5% כיום לשיעור של 10% מעל כמות אשלג של 3 מיליון טונות לשנה, החל משנת 2010 בהתאם לתביעת המדינה במסגרת הליך הבוררות וכן מעל כמות של 1.5 מיליון טונות לשנה החל משנת 2012, המהווה הסכמה וולונטרית של החברה לפתיחת הסכמת השרים משנת 1995. משמעות הסכמה זו היא תוספת משמעותית מוערכת של כ-175 מיליון ₪ לשנה וכ-1,772 מיליון ₪ עד תום תקופת הזיכיון (מהוון)- בשנת 2030.
  • תביעת המדינה לקבלת 291 מיליון דטלרים (למעלה ממיליארד ₪), בגין אופן חישוב תמלוגים משנת 2000 שהוגשה במסגרת הבוררות, תמשיך להתנהל.
  • חלופת הקציר המלא שנבחרה על-פי המלצת שרי התיירות והגנת הסביבה, משמעותה תוספת עלות של מיליארדי שקלים אל מול חלופת העתקת המלונות, זאת על-מנת להבטיח פתרון ארוך טווח שיאפשר פעילות רציפה וסדירה של המלונות באזור. כל זאת לשמירת פעילות ענף התיירות.
  • הממשלה אינה מתערבת בהליכי התכנון של הפרויקט, ולא ניתן אישור להקמת בריכה 6.
  • הממשלה אינה מתערבת בהליכי התכנון של הפרויקט בכל הנוגע לאינטרסים ציבוריים הנוגעים להיבטים סביבתיים.
  • עם זאת ולאור החשיבות הלאומית של הפרויקט מנחה הממשלה את גורמי התכנון לעשות כל מאמץ על-מנת לבצע עבודתן במהירות האפשרית.
  • לאור מכלול האמור, תובא לאישור הממשלה החלטה שעל פיה בעת הזו תצהיר הממשלה כי אינה רואה צורך בביצוע שינויים נוספים במדיניותה הפיסקאלית הספציפית בקשר עם כריית המחצבים בים המלח.
שר האוצר שטייניץ בירך על ההסכמות שהושגו, ואמר: "דין ים המלח כדין הים התיכון. השלמנו היום בהסכמה מהלך של העלאת חלקה של המדינה במשאבי האשלג לרמה המקובלת בעולם המערבי, כפי שעשינו באמצעות ועדת ששינסקי לגבי משאבי הגז והנפט. בזאת תיקנו עיוות של שנים והוספנו מיליארדי שקלים לטובת הציבור".
החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הוסיפה כי "משרד האוצר עשה עבודת מטה מעמיקה ומקיפה, כאשר המשא-ומתן התנהל באופן אינטנסיבי ובמאמצים רבים הושגו ההסכמות אשר שומרות על האינטרסים של המדינה. ההישג המשמעותי הינו תחילת ביצוע פרויקט ההגנות באופן מידי ומניעת הצפת המלונות".

הסכם כיל: הפגיעה בשווי למניה עומדת על 4 ש'
כמה נקודות נוספות בקשר להסכם המסתמן של כיל עם המדינה: Ü בנוגע להעלאת התמלוגים: מבדיקה ראשונית שערכנו עולה כי הפגיעה המהוונת בכיל עומדת על כ- 1.9 מיליארד ₪ (בדומה לעלות אשר פרסמה המדינה אשר נעמדה בכ- 1.8 מיליארד ₪) – מדובר בפגיעה של 1.5 ₪ בשווי הכלכלי של מניית כיל. Ü עלות הקציר המהוונת – 2.5 ₪ בשווי הכלכלי של כיל – בפועל העלות יכולה להיות נמוכה משמעותית מכיוון שכיל לא תצטרך להגביה סוללות + הערכות שכיל תייעל את תהליך הפקת האשלג בזכות פעולת הקציר. אז מה עושים היום עם כיל? Ü כפי שכתבנו במסך שהוצאנו בעקבות התעניינות פוטאש בכיל (המסמך פורסם ב- 22.12.11) - בימים אלו אנו בוחנים מחדש את מחיר היעד של כיל, ומהבחינות שאנו עורכים עולה כי המחיר הכלכלי של המניה בתסריט האמצע הינו בטווח של 45-50 ₪ למניה. Ü הפגיעה בשווי למניה כתוצאה מההסכם שנחתם עומדת על 4 ₪ (כנראה פחות עקב ההתייעלות ונושא הגבהת הסוללות). Ü כך שהמחיר הכלכלי (המינימאלי) המתואם להסכם החדש צריך לעמוד בטווח של 41-46 ₪ למניה - Up side של 1%-13% (לאחר זינוק של 11.5% מיום חמישי האחרון). Ü האם מבחינה כלכלית כדאי לרכוש את מניות החברה? למרות הזינוק בשווי המניה להערכתנו התשובה לכך היא עדיין כן – אך נציין כמה היבטים של מסחר ותזמון: o כידוע שווי כלכלי איננו תמיד האינדקציה היחידה לרכישת מניה בתזמון זה או אחר. o לכן, למרות שמבחינה כלכלית ברור שכיל נסחרת במחירים יחסית נמוכים – אנו זהירים במענה לשלאה – האם כדאי כיום לרכוש מניות של כיל. מדוע? 1. מחירי הסחורות החקלאיות. 2. המשבר הכלכלי בעולם. 3. התנודתיות של כיל. o מחירי הסחורות החקלאיות בעולם עדיין גבוהים. אם לקוחים בחשבון תרחיש של כניסה למיתון באירופה והאטה בכלכלה העולמית מחירי הסחורות צפויים להערכתנו לרדת לרמות נמוכות יותר. מכיוון שמבחינת התנהגות השוק מניות הדשנים מגיבות בעוצמה רבה לשינויים קצרי הטווח במחירי הסחורות החקלאיות לא התעלמנו מסיכון זה. לכך נוסיף תנודתיות גבוה ובעקבותיה בטא גבוהה למניית כיל. אגב, במשבר הקודם הגיבו מחירי הסחורות החקלאיות וחברות הדשנים בעיכוב למשבר הכלכלי. להלן התפתחות המחירים של התירס, כיל ומדד ת"א 100 בשנת 2008: o הגרף הבא ממחיש היטב את התגובה המאוחרת הן של התירס והן של כיל לירידות בשווקי המניות. o נכון שמדובר בתקופה אחרת ובמשבר אחר והתנהגות בשוק של מחירי הסחורות החקלאיות, מדדי המניות וחברות הדנים איננה זהה לשנת 2008, אבל במידה שהעולם יכנס להאטה כלכלית מחירי הסחורות החקלאיות גבוהים מדי – וזהו סיכון שצריך לקחת בחשבון! o אז מה השתנה ביחס לשנת 2008? · פוטאש מעוניינת בהגדלה משמעותית בנתח אותו היא מחזיקה בכיל. · מחירי השוק היום מציונים להשקעה ריאלית (וטובים לשהקעה פיננסית). · נראה כי אם אכן תרכוש פוטאש מניות של כיל הן לא יהיו מהחברה לישראל (לא במחירי השוק, ובכלל איננו רואים סיבה למכירה מניות של כיל על ידי החברה לישראל בפחות מ- 50 ₪ למניה – וגם אז איננו נבין מדוע על החברה לישראל לעשות זאת) · לכן, פוטאש תוכל להפעיל קצת לחץ על הבוק (גם לא בכמויות גדולות מבחינתה) ובעיקר להציע לגופים למכור את החזקותיהם – נראה כי פוטאש תהיה מעונינית לעשות זאת במחירים גבוהים משמעותית מהמחיר בשוק. · כל אלו מפעילים לחץ חיובי על המניה, ולכן הסיכון הנובע מירידת מחירי הגרעינים מצטמצם. חשוב לציין כי כיל מחלקת לא מעט דיבידנדים? Ü להלן טבלה המפרטת את הדיבידנדים (אג' למניה) אותם קיבלה פוטאש מאז רכישת מניות כיל האחרונה בתחילת 2010: Ü סה"כ הדבידנדים למניה אותם קיבלה פוטאש הסתכמו מאז הרכישה ב- 6.21 ₪ למניה, כך שהמחיר המתואם למניה הינו 40.79 ₪ למניה (בדומה לשווי המניה בשוק כיום), כפי שניתן לראות בגרף הבא: Ü תשואת הדיבידנד השנתית הממוצעת של כיל מאז הרכישה האחרונה של פוטאש נאמדת בקרוב ל- 7% - לא רע... Ü נציין כי גם בשנת 2009 הנוראית חילקה כיל קרוב לחצי מיליארד דולר דיבידנד!
תאריך:  28/12/2011   |   עודכן:  28/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הושגה הסכמה בין המדינה למפעלי ים המלח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מי חתם על ההסכם בעבר?
שפטלון  |  28/12/11 09:34
2
למה לברוח מאחריות? רבין
ישראל עמיאל  |  28/12/11 18:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
בארה"ב ייאסר בקרוב השימוש בדיבוריות, זאת על בסיס מחקר שהראה כי השימוש בדיבורית יכול להוריד את רמת הפעילות המוחית ולכן את ההתמקדות בנהיגה ב-37%, מצב שמספיק כדי לגרום לנהג לסטות בין קווי ההפרדה
איציק וולף
לאחר ארבע שנים ותלונות מרובות על כך שהתוכנה למדידת הישגים של מפקדי התחנות הסיטה את המשטרה מטיפול אמיתי בבעיות הפליליות, החליט המפכ"ל להוציא אותה משימוש ולהחליפה בתוכנה אחרת    מעתה יימדדו גם אופן ניהול כוח האדם בתחנת המשטרה ורמת השירות שמעניקה תחנת המשטרה לאזרחים
אלעזר לוין
הקונה, יזם נדל"ן יהודי מוביל מלוס אנג'לס, רכש שתי יחידות במגדל מאייר בת"א - דירת 200 מ"ר ב-10 מיליון שקל ודירת 162 מ"ר ב-7.8 מיליון שקל    משפחה צרפתית רכשה דירה ב-4.8 מיליון שקל    ישלמו עד 50,000 שקל למ"ר
עידן יוסף
עידן יוסף
סקר שערך מועדון 'בהצדעה' לחיילי המילואים: 42% מחברי המועדון ישקיעו עד 30,000 ₪ ברכישת רכב    ל-55% חשוב שיהיה מוכר אמין    מבצעי רכב חדשים בשירות אישי-ייחודי למשוחררים ולמילואימניקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il