X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יפה ירקוני (בכחול) לצידה של שושנה דמארי [צילום: פלאש 90]
לאחר עשור שבו חלתה במחלה דימנטית, נפטרה "זמרת המלחמות" בגיל 86 בשנת 2002 חוללה התבטאות שלה סערה, כאשר אמרה שמעשי חיילי צה"ל מזכירים לה ארועים מהשואה
▪  ▪  ▪
בהופעה בת"א לפני עשור [צילום: AP]
יפה ירקוני שרה במהלך הטלתרום (1981) [צילום: סער יעקב/לע"מ]

מלהיטי יפה ירקוני:
אל נא תאמר לי שלום
שחרחורת
קרה זה רק הפעם
בובה בובה בובתי
עיניים ירוקות
האמיני יום יבוא

כלת פרס ישראל לזמר עברי, הזמרת יפה ירקוני, הלכה לעולמה בתל אביב לאחר התמודדות עם מחלה דמנטית. בת 86 הייתה במותה.
ירקוני הותירה אחריה שלוש בנות, שמונה נכדים ושמונה נינים. היא תיקבר ביום שלישי בשעה 2 בבית העלמין קריית שאול בתל אביב.
היא נולדה בגבעתיים ב-24 בדצמבר 1925 להורים שעלו מהקווקז. שם נעוריה היה יפה אברמוב. היא גדלה בגבעת רמב"ם ובגיל 10 החלה ללמוד בלט בסטודיו של גרטרוד קראוס, חלוצת המחול המודרני בארץ. בשנות ה-40 בידרו היא ואחיה את באי בית הקפה של אמם בשירה ובנגינה בפסנתר.
בשנות ה- 40 התגייסה ירקוני ל"הגנה" ושירתה במשך שנתיים בדרום כאלחוטאית בחטיבת גבעתי. בזמן ההפוגות הייתה שרה לחיילי החטיבה דרך רשתות הקשר, וכשנוסדה בחטיבה להקת החישטרון החלה ירקוני לשיר במסגרתה שירים "סלוניים", ששימשו גם מוסיקת רקע לריקודים.
ב– 1944 נישאה ליוסי גוסטין, סרג'נט בבריגדה היהודית, שנהרג שבועיים לאחר החתונה בקרב באיטליה. ההודעה על מותו הגיעה אליה זמן קצר לפני שעלתה להופיע במסגרת להקת הבלט של גרטרוד קראוס. באותה הופעה היא נפלה ונפצעה קשה בברך, וכך הסתיימה קריירת המחול שלה, שעליה שרה מאוחר יותר בשירה של נעמי שמר "רוקדת".
בהמשך נישאה לישעיהו (שייקה) ירקוני, איש ה"הגנה" וממייסדי פלוגת החי"ש ומאז המשיכה ללוות את החיילים בכל מלחמות ישראל, שרה בהתנדבות לפני לוחמים ופצועים, מה שזיכה אותה בכינוי שלא מצא חן בעיניה - "זמרת המלחמות".
בשנות ה-50 וה-60 התבלטה בשירי מדינה ולאום שהקליטה, אך גם בשירים סלוניים שהביאו לה הצלחה רבה. היא הקליטה כמה אלבומי ילדים והופיעה באולמות חשובים ברחבי העולם. יפה ירקוני זכתה בפרס ישראל בשנת 1998. בנימוקי השופטים נכתב בין היתר: "למעלה מ-50 שנה מלווה יפה ירקוני את ארבעת דורות הישוב והמדינה. את הילדים, החיילים, העולים ויהדות התפוצות, מזקן עד טף. שיריה הם חלק בלתי נפרד מההוויה הישראלית של כולנו...".
בשנת 2,000 הקליטה את שירה האחרון. לפני כ-10 שנים לקתה במחלת אלצהיימר ולפני כשלוש שנים החמיר מצבה.
בשנת 2002 עלתה התבטאות שהשמיעה לראש סדר היום הציבורי, ואף גונתה בידי נשיא המדינה. ירקוני טענה כי מעשי חיילי צה"ל במבצע חומת מגן מזכירים לה אירועים מהשואה.

תגובות בעקבות מותה

  • יו״ר הכנסת, ראובן ריבלין: ״יפה ירקוני הייתה נצר אחרון לדור העצמאות והתקומה. אישיותה וקולה עוררו בנו תמיד את הגעגועים והערגה לימים ההם. אחרי לכתה אנו נשארים אבלים עם הזכרונות. קשה יהיה לנסוע בבאב אל-וואד ללא יפה ירקוני, אבל צלילי קולה ילוו אותנו, הישראלים, דורות רבים אחריה״.
  • ראש האופוזיציה, ציפי לבני: "יפה ירקוני הייתה מגדולות הזמר העברי. כשם נרדף לישראליות, פניה וקולה חצו דורות של ישראלים שגדלו וגידלו על שיריה. יפה ירקוני הייתה מהסמלים המובהקים של הציונות וביחד עם זמרים וזמרות נוספים בני דורה - עיצבה את פס הקול של המדינה. שיריה מייצרים געגוע לארץ ישראל היפה ופטירתה היא אובדן גדול לתרבות של כולנו. יהי זכרה ברוך".
  • שר הביטחון, אהוד ברק: "יפה ירקוני, 'זמרת המלחמות', ליוותה בשיריה את ישראל מאז הקמתה והייתה סמל לישראליות היפה, הציונית, הערכית ואוהבת הארץ. לוחמים רבים שרו איתה שירים שהיו ספוגים באהבת הארץ. ירקוני שרה את 'באב אל וואד', 'יצאנו אט', 'איך אפשר', 'האמיני יום יבוא' ועוד עשרות רבות של שירים שיילוו את המדינה עוד שנים רבות. יהי זכרה ברוך".
  • שרת התרבות והספורט, לימור לבנת: "שיריה ואלבומיה של יפה ירקוני, המלווים את מדינת ישראל מאז מלחמת השחרור ולאורך כל שנותיה ומלחמותיה, הפכו עוד בחייה לנכסי צאן ברזל של המוזיקה הישראלית ונכנסו להיכל התהילה של התרבות הישראלית. היא הייתה זמרת ייחודית שזכתה תמיד לאהבה גדולה מצד הקהל ולהערכה מקצועית רבה. מותה הוא אבידה גדולה מאד לזמר העברי ולתרבות הישראלית".
  • נשיא המדינה, שמעון פרס: ״באב אל וואד, הן אפשר, האמיני יום יבוא. מי יכול לשכוח את המילים האלה ואת הזמרת יפה ירקוני שהלכה היום לעולמה. כשצה״ל כבש עמדות אויב היא כבשה את לבבות החיילים. היא הייתה הזמיר של צה״ל ושל העם כולו שציפה לשיר עמה את השיר הנפלא הזה של צבא ההגנה לישראל. היא חייה עמנו כל הזמן בליבו, וצה״ל חי בליבה״.

תאריך:  01/01/2012   |   עודכן:  01/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזמרת יפה ירקוני הלכה לעולמה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
האלצהיימר קדם לדיבה על צה"ל?
עיניה  |  1/01/12 16:53
2
יהי זכרה ברוך
שושי  |  1/01/12 17:16
3
האם אחרי מותה אפשר לסלוח לה? ל"ת
אני חושב שלא  |  1/01/12 18:50
4
מנוחתה עדן,יש לה הרבה זכויות
בן טיבוגה  |  1/01/12 20:27
5
לא אוכל לומר שאצטער
צ.דורון  |  1/01/12 23:11
6
לא אוכל לומר שאצטער
צ.דורון  |  2/01/12 07:00
7
יש קונה עולמו בשעה אחת.....
מיכאל ב  |  2/01/12 07:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
רכשו - עם שישה פרטיים - מגרש ברוטשילד פינת שד"ל    ישלמו 35 מיליון שקל    יבנו 13,000 מ"ר למגורים ומשרדים, ועוד חניון ענק    בין השותפים לעסקה - המתווך ואיש העסקים רפי קלינה    האם העסקה תציל את חברת דיגל?
מירב ארד
במסגרת ההסכם תשלם כיל 3.04 מיליארד שקלים מעלות קציר המלח והתמלוגים שהיא משלמת למדינה יעלו ל-10%    שר האוצר: הסכם היסטורי למשאבי הטבע בים המלח    "אדם טבע ודין" מתכוונת לעתור לבג"ץ
יפעת גדות
במסגרת מחקר במרכז שניידר ילדים אשר גובהם ומשקלם נמצאים מתחת לאחוזון 10, יטופלו במשך 6 חודשים בתוסף התזונה החדש או בתכשיר דמה (פלצבו)    ההשתתפות במחקר אינה כרוכה בתשלום
אלעזר לוין
נמכרו רק 4,600 דירות מכל הסוגים - שפל של 3 שנים    ירידה של כ-15% בפעילות לעומת ספטמבר    השפל - בעיקר בת"א    המחירים ירדו רק ב-1.3%
מירב ארד
הדוח יוגש במסגרת חוזר שפרסם המפקח על הבנקים כחלק מהגברת המאבק בגורמים המסייעים לאירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il