X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אצל נשים שהשתתפו במחקר חדש והקפידו על תזונה עם מינונים גבוהים של שומני טרנס טבעיים, לא נצפו שינויים בכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) אלא רק שינויים קלים בכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL)
▪  ▪  ▪
אפשר להתחיל לאכול חמאה? [צילום: אמיר גדות]

שומני טרנס מלאכותיים הפכו ידועים לשמצה בשל ההשפעות הבלתי-רצויות שלהם על רמות הכולסטרול. אך ניסוי רפואי קטן הראה כי שומני טרנס טבעיים אינם גורמים לאותו נזק.
כאשר 61 נשים בריאות הקפידו על תזונה עם מינונים גבוהים של שומני טרנס טבעיים לאורך ארבעה שבועות, לא נצפו שינויים בכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) אלא רק שינויים קלים בכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL).
מאחר שיצרני המזון הוציאו את שומני הטרנס מהמוצרים, הסוג הטבעי הפך למקור העיקרי לשומני טרנס תזונתיים. כך הסבירו החוקרים, מאוניברסיטת לאבל שבקוויבק, קנדה. השאלה הא האם מדובר בבעיה, והמחקר הנוכחי מרמז שלא.
בקרב נשים במחקר שסבלו מעודף משקל, רמות ה-HDL ירדו ב-5% בממוצע, למרות שהרמה הממוצעת נשארה בטווח הרצוי. למרות שמדובר בבעיה, בהיבט זה, הרי שלא זוהתה מגמה כמו זו שנמצאה קשורה לשומני טרנס תעשייתיים וההשפעות היו שונות, במיוחד בהיבט של ה-LDL.
האם אפשר אם כך לומר שנשים במשקל נורמלי יכולות לאכול את כל סוגי הבשר והחמאה שהן רוצות? לא, לפחות על-פי החוקרים, שהמחקר שערכו מומן על-ידי מועצת חקלאי החלב של קנדה, מועצת החלב של אוסטרליה ומשרד החקלאות הקנדי, ופורסם ב-American Journal of Clinical Nutrition. לדברי החוקרים, הממצאים אינם משנים את הקווים המנחים התזונתיים הקיימים כיום, ועדיין מומלץ להימנע מצריכת שומני טרנס ולהגביל את צריכת השומן הרווי.
עדיין שנוי במחלוקת
במסגרת המחקר הנוכחי, החוקרים השתמשו בחמאה מועשרת בשומני טרנס טבעיים כדי להעלות במידה ניכרת את צריכת הנשים לאורך ארבעה שבועות - שווה-ערך לצריכת שמונה מנות מוצרי חלב ביום.
הנשים בילו ארבעה שבועות נוספים כשהן משתמשות בחמאה ששימשה כביקורת והכילה שליש מכמות שומני הטרנס. כל מרכיבי התזונה האחרים - מקילוגאול ועד לחלבון, לסיבים ולסוגים אחרים של שומן - נשמרו זהים בין שתי התזונות.
חשוב לציין כי מספר שאלות נותרו עדיין ללא מענה משום שרק מספר מועט של מחקרים בדק את ההשפעות הפוטנציאליות קצרות-הטווח של צריכת שומני טרנס טבעיים, ומחקרים אלו כללו מינונים שונים של השומנים, גישות שונות להוספתם לתזונה וקבוצות אנשים שונות גם כן.
המחקר הקודם היחיד שכלל נשים גילה כי שומני טרנס טבעיים אכן עוררו את רמות ה-LDL אצל הנשים אך לא אצל גברים. יש לציין כי נעשה בו שימוש במינונים גבוהים יותר מאלו שבמחקר הנוכחי.
ישנם חוקרים המאמינים כי מדובר בנושא שנוי במחלוקת וכי אם מקפידים על ההמלצות הקיימות כיום ומגבילים את כמות שומני הטרנס בסופו של דבר מתבססים על תזונה המכילה כמות קטנה מאוד של שומני טרנס טבעיים. מצד שני, ישנם כאלו המחפשים אחר דרכים להעלות את ריכוז אחד משומני הטרנס הטבעיים הקיימים במוצרי חלב - conjugated linoleum acid, או בקיצור CLA. מחקרים שנעשו בבעלי-חיים הראו כי ה-CLA בריא ללב ותורם להורדת השומן.

תאריך:  15/01/2012   |   עודכן:  15/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם שומני טרנס טבעיים בריאים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם בני אדם הם בעלי חיים
סתם אחד  |  22/01/12 06:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
התובע טוען שבמרכז השיקומי הגדול בישראל יש רק עשרה מקומות חניה לנכים - במגרש החניה של עובדי בית לוינשטיין    מבקש לתבוע 93 מיליון שקל
מירב ארד
סיון נבחר על-ידי ההרכב החדש של חברי הנהלת איגוד האינטרנט, ויחליף את רימון לוי, נשיא האיגוד היוצא, לאחר חמש שנים בתפקיד
יפעת גדות
חוקרים גילו כי חומרים בדאודורנטים, הנמצאים גם בתרופות מסוימות ובמוצרי מזון, יכולים לחקות במידה מסוימת את פעולת ההורמון אסטרוגן, שהוא גורם סיכון ידוע לסרטן השד    מספר חסר-פרופורציה של גידולי שד מופיעים ליד בית השחי    האגודה האמריקנית לסרטן לא מצאה קשר ברור בין דאודורנטים או תכשירים נגד הזעה לסרטן שד
מירב ארד
שיעור התיירים שהגיעו לנמל חיפה בשנה החולפת זינק לשיא של כל הזמנים - 165,449 איש, 102% יותר מאשר בשנת 2010
מירב ארד
תדהר (תדי) מרחבי מונה לסמנכ"ל תפעול של רשת מלונות רימונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il