X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית הדין הארצי קובע: המימון לא יינתן גם לניתוחים שנעשו בחו"ל לפני החקיקה בארץ בנושא, משום שהדבר מנוגד לתקנת הציבור האוסרת את הפיכת האדם ל"חלקי חילוף"
▪  ▪  ▪
סחר אסור [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

קופות החולים לא יכסו ניתוחי השתלה שמקורם בסחר באיברים. כך קובע (26.1.12) בית הדין הארצי לעבודה, בנימוק שמדובר בפעולה המנוגדת לתקנת הציבור.
יעקב ביטון-דהן הגיש תביעה בסך מיליון שקל נגד משרד הבריאות וקופת חולים לאומית, לאחר שלא קיבל מימון להשתלת כליה בדרום אפריקה. הוא הודה שמדובר היה בסחר איברים, אך טען, כי אין מדובר בסחר איברים אסור, הואיל ובמועד בו בוצעה ההשתלה בגופו, לא היו בחוק, בחוזרי מנכ"ל, או בפסיקה, הגבלות או איסור על סחר איברים.
שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, חנה טרכטינגוט, דחתה את תביעתו של ביטון-דהן, וערעורו לבית הדין הארצי נדחה בידי הרכב בראשות הנשיאה נילי ארד. היא אומרת, כי אכן בתקופה הרלוונטית לא היה בישראל איסור ישיר על סחר באיברים, אך אין צורך באיסור כזה כדי לדחות את התביעה:
"השיטה המשפטית-ערכית הנוהגת בישראל אינה מכירה בלגיטימיות של סחר באיברים בהשתלות מן החי ומן המת בארץ ובחו"ל. זאת, לאור טיבו של האיסור על סחר באיברים, המעגן תפיסות חברתיות והגנה על זכויות יסוד חוקתיות ובהם כבוד האדם, שלום הגוף והגנה על החיים והמושתת על תקנת הציבור ונגזר הימנה. לפיכך, ומכוח תקנת הציבור, האינטרס של החולה המבוטח בקופה לעבור השתלת אבר בגופו ולא להסתפק בטיפול מיטיב חלופי להשתלה, אינו גובר על איסור מימון השתלה שבוצעה במסגרת סחר איברים".
לדברי ארד, המצטטת גם פסקי דין קודמים, "בהיותה 'ציפור הנפש' של החברה בישראל, תקנת הציבור היא המקור הנורמטיבי הראשוני לאיסור על סחר באברים. שכן, הסחר בחלקי גוף הופך אותם למעין 'מצרכים', ומשווה לאברי האדם אופי של מעין חפצים שניתן לסחור בהם, תוך פגיעה עמוקה בכבוד האדם. מכאן המניעה שלא נהיה ל'שוק איברים' של 'חלקי חילוף'. האיסור על הסחר באברים, מכוח תקנת הציבור, מקנה ליחידי החברה הגנה מפני ניצול מצוקתם של אנשים ועשיית שימוש בגופם של עניים כ'מקור אספקה' של 'חלקי חילוף' להשתלה משהעני - שאין לו קשר כלשהו לנתרם - עלול להסכים למכור אבר מאבריו כדי להיחלץ מעוניו ומדחקו".
עוד דוחה ארד את טענתו של ביטון-דהן, לפיה סחר האיברים היה אז חוקי בדרום אפריקה. ראשית, היא אומרת, טענה זו לא הוכחה. שנית, גם אם כך הדבר - "אין לייבא לארץ הסדרי משפט החורגים בעליל משיטתנו החוקתית והמשפטית. בכלל אלה נמצא סחר איברים, אשר התרתו נוגדת בעליל את תקנת הציבור ואת שיטת המשפט בישראל מאז ומתמיד, כמו גם האיסור האוניברסאלי על סחר באיברים, המקובל במדינות בנות תרבות".
את ביטון-דהן ייצגו עוה"ד ד"ר שמואל ילינק ואמיר לויט, את המדינה ייצגה עו"ד קרן יוסט דון-יחיא, ואת קופ"ח לאומי - עוה"ד פז מוזר ואבי טסמה.

תאריך:  29/01/2012   |   עודכן:  29/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קופ"ח לא תממן השתלה הכרוכה בסחר איברים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
משרד המשפטים מציע רפורמה מקיפה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, כולל אפשרות להעניק מראש ייפוי-כוח שייכנס לתוקף אם הממנה לא יתפקד    ביהמ"ש יחויב להימנע ממינוי אפוטרופוס אם ניתן יהיה להסתפק בצעד פחות דרסטי
איתמר לוין
יוסי כשכאש הורשע בפלילים במסגרת מאבקו נגד ראש מועצת מצפה רמון ועומד לדין בתיק נוסף באותו הקשר - ובשל כך סירב ישי לאשר את מינויו לחבר מועצה    ביהמ"ש אישר את הפסילה
איציק וולף
בני משפחתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס עברו בשבוע שעבר לרבת עמון    משעל עצמו שהה בסוריה בחודש האחרון חמישה ימים בלבד    בכיר בחמאס: המצב בסוריה לא מאפשר את נוכחות מנהיגות חמאס
מירב ארד
סקר שנערך בקרב האמריקנים מגלה כי הטיסה איבדה מהזוהר שהיה לה ומרבית האנשים רואים בכך מטלה נוספת    44% ראו בטיסות כדבר מלחיץ ו-41% ראו בכך דבר מתסכל
אלעזר לוין
מענקי הפיתוח בפריפריה יוגדלו בכ-7% ויוצמדו למדד    ההטבות יינתנו גם לישובים ערביים רבים    הלוואות משלימות לרכישת דירה בריבית גבוהה ולא-כדאית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il