ועדת התכנון הלאומית (ות"ל) אישרה הקמת מסילה מזרחית אשר מהווה, במקביל למסילת החוף, את עמוד השדרה הרכבתי במרכז הארץ. בתוואי זה תופעלנה רכבות נוסעים במהירות של עד 160 קמ"ש. המסילה המזרחית משתרעת לאורך כ-65 ק"מ במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס-חנה, דרך חדרה, טירה, כפר סבא, קריית שדה התעופה בנתב"ג ועד ללוד.
מטרת התוכנית היא הקמת מערך מסילתי שיחבר בין צפון הארץ ודרומה תוך עקיפת גוש-דן וצוואר הבקבוק של מסילות הרכבת בפרוזדור האיילון. המסילה תאפשר חיבור בין ארבעת המטרופולינים של המדינה ויצירת עורק תחבורה עיקרי לסחורות ולנוסעים במרחב המזרחי.
מסילה כפולה התוכנית שאושרה מציעה התוויה של מסילת ברזל כפולה בקטע מחדרה ועד תחנת רכבת ראש העין צפון, הוספת מסילה שנייה לאורך תוואי המסילה הקיימת בין ראש העין ללוד, תוך שדרוג ושיפורים גיאומטריים. התוכנית מציעה 7 תחנות רכבת חדשות (חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, כפר סבא צפון, אלעד, נמל התעופה) בנוסף לשתי תחנות קיימות - ראש העין צפון וראש העין דרום (המיועדת להרחבה).
מלבד חיבור יישובי מזרח המדינה לרשת מסילות הברזל הארצית, מהווה המסילה המזרחית יעד אסטרטגי חשוב לחברת
רכבת ישראל, מכיוון והיא תהווה קשר מסילתי בין נמל אשדוד ונמל חיפה לרכבות המטענים. המסילה תאפשר העברת מספר גדול של רכבות מטענים ויצירת תשתית להרחבת פעילותה של חטיבת המטענים. בנוסף, הגדלת שינוע מטענים על גבי רכבות, תוריד עשרות משאיות מכבישי הארץ ותביא להורדת גודשי התנועה, תאונות הדרכים וזיהום האוויר.
עם זאת, תאפשר הסטת רכבות המטענים ממסילת החוף, את הגדלת תדירות הרכבות ושיפור השירות לנוסעים בכל הקווים העוברים בקו החוף.
לאחר אישור הות"ל, עבר הפרויקט לתכנון מפורט וביצוע של חברת 'חוצה ישראל'.
מכרזים ראשונים ב-2013 על-פי התכנון, ייצאו מכרזים ראשונים בפרויקט באמצע 2013 וסיום ביצוע הפרויקט צפוי לשנת 2018, וזאת בכפוף לאישור תקציבי.
בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, אמר כי הקמת המסילה המזרחית אסטרטגית והכרחית להתפתחותה של רכבת ישראל ולשיפור השירות ללקוחות. צפריר: "באמצעות מסילה זו ניתן יהיה להגדיל משמעותית את תדירות הרכבות היוצאות מהתחנות ברחבי הארץ ולהביא לגידול ניכור בהובלת מטענים".